Page 134 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 134

10. ÜNİTE



                 Peşrev: Farsçada “önde giden” anlamına gelen terim, Türk sanat müziği fasıllarının başında giriş müziği olarak
               kullanılmaktadır. Aksak usullerin kullanılmadığı peşrev biçimi, hane ismi verilen bölümlerden oluşmakta ve eseri
               bitişe götüren haneye teslim denmektedir (Şema 5).



                  1. Hane     Teslim     2. Hane     Teslim     3. Hane     Teslim     4. Hane     Teslim

                    A           B          C           B          D           B          E           B

                   Şema 5: Peşrev Yapısı
                 Methal:  Giriş müziği olarak peşrevin yerine kullanılan methal, peşrevden daha küçük bir biçimdir. A + B
               yapısındadır.
                 Saz Semaisi: Hane-teslim ilişkisi bakımından peşrevlerle aynı yapıda olan ve ilk üç hanesi ile teslim bölümleri
               10/8’lik aksak semai usulü kullanılarak bestelenen çalgı müziği biçimidir. Saz semaisinin 4. hanesi -önceki hanelere
               göre daha yürük (çabuk) olmak kaydıyla- herhangi bir usulle yazılabilmektedir (Şema 6).



                  1. Hane     Teslim     2. Hane     Teslim     3. Hane     Teslim     4. Hane     Teslim
                    A           B          C           B          D           B          E           B

                   Şema 6: Saz Semaisi Yapısı
                 Sirto: Nim sofyan ve sofyan usulleriyle bestelenen hareketli ve neşeli saz eseri biçimidir. Oyun havası niteliği
               taşıyan sirtoların yapılanması peşrev gibidir. Bazı sirtolarda ise birinci hane, teslim olarak kullanılmaktadır (Şema
               7).
                   Şema 7: İlk Hanenin Teslim Olarak Kullanıldığı Sirto Yapısı

                 1. Hane/Teslim    2. Hane      Teslim      3. Hane      Teslim      4. Hane       Teslim

                      A              B            A            C           A            D            A


                 Longa: Sirtolar gibi nim sofyan ve sofyan usulleri ile bestelenen hareketli saz eseri türüdür. Longanın sirtodan
               tek farkı, dört yerine üç haneden ve aralara yerleştirilen teslim kısımlarından oluşmasıdır (Şema 8).




                     1. Hane       Teslim        2. Hane        Teslim        3. Hane       Teslim
                       A             B              C             B             D             B


                  Şema 8: Longa Yapısı
                 Ara Nağme: Bir şarkının girişinde çalınan ve o şarkıyla aynı usul ve makamda yazılan küçük parçadır. Ara
               nağmenin aynı makam ve usuldeki farklı şarkılara eklenebilen türüne beylik ara nağme denmektedir.

                 ARAŞTIRALIM PAYLAŞALIM

                  •  Kâr, kârçe, kâr-ı natık, ağır semai, nakış ağır semai, köçekçe, tavşanca adlı dünyevi Türk sanat müziği bi-
                    çimleri hakkında araştırma yapınız.
                  •  Edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.














                                                                                    TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ   133
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139