Page 140 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 140

10. ÜNİTE



                   D. Dinî Türk Sanat Müziği
                 Dinî içerikli Türk sanat müziği; dünyevi Türk sanat müziğiyle aynı makam ve usul esaslarına dayanan, aynı üs-
               lupla icra edilen fakat dinî konuları işleyen müzik türüdür. Cami müziği ve tekke müziği olmak üzere iki alt türe
               ayrılmaktadır (Tablo 23).
                     Tablo 23: Dinî Türk Sanat Müziği Biçimleri


                                          Ezan, sela (sala), mevlit, tekbir, tespih, temcit, miraciye, münacat, tevşih,
                      Cami Müziği
                                          telbiye, mersiye, salatüselam, teşvih, kaside, mahfel sürmesi

                      Tekke Müziği        İlahi, durak, naat, salat-ı ümmiye, şuğul (şugul), Mevlevi ayini




                 Cami ve tekke müziğinin başlıca biçimleri şunlardır:
                 Ezan: Namaz vakitlerini duyurmak amacıyla okunan, makamlı ve usulsüz bir biçimdir. Günde beş defa okunan
               ezanın her vaktinde belirli makamlar kullanılmaktadır. Sabah ezanı saba makamında, öğle ezanı saba ve hicaz ma-
               kamlarında, ikindi ezanı hicaz makamında, akşam ezanı hicaz ve rast makamlarında, yatsı ezanı da hicaz, bayati,
               neva ve rast makamlarında okunmaktadır.
                 Mevlit: Hz. Muhammed’in yüceliğini anlatan edebî metinlerin belirli bir makam ve usul ile okunduğu biçimdir.
               Mevlidin özel günlerde ve kutsal gecelerde okunması gelenek olmuştur.
                 Tekbir: Allah’ın büyüklüğünü, yüceliğini anmak için okunan ve “Allahuekber” sözü ile başlayan duadır. Buhu-
               rizade Mustafa Itri tarafından bestelenen segâh makamındaki tekbir; bayram namazlarında, cenaze törenlerinde,
               kurban kesimlerinde ve mevlitlerde okunmaktadır.
                 Temcit: Üç aylar süresince sabah ezanından sonra minarelerden makamsal bir şekilde okunan ve Allah’ın ulvi-
               yetini belirten duadır.
                 Miraciye: “Bahir” adlı altı bölümden oluşan ve Miraç Gecesi okunan biçimdir. Miraciyenin her bahri farklı bir
               makamla seslendirilmektedir.
                 Salatüselam: Hz. Muhammed’e ve onun soyundan gelenlere saygı bildirmek için okunan ve genellikle durak
               evferi usulünde seslendirilen biçimdir. A + B şemasında olan bu biçimin en bilinenleri; sabah salatı, cuma salatı,
               bayram salatı, cenaze salatı ve salat-ı ümmiyedir.
                 İlahi: Dinî ve tasavvufi duygular üzerine yazılmış koşma tarzındaki şiirlerin belirli bir usulde, kısa ve akılda kalıcı
               ezgilerle bestelendiği biçimdir.
                 Durak: Tasavvufi içeriğe sahip dört mısralı şiirlerin usulsüz ya da durak evferi usulünde bestelenmesiyle oluşan
               biçimdir. Şiirin üçüncü mısrasındaki ezgi, meyan özelliği göstermekte; diğer mısralarda ise tek ezgi kullanılmakta-
               dır. Durak seslendiren kişilere durakhan denmektedir.
                 Naat: Hazreti Muhammed’i övmek ve ondan şefaat dilemek amacıyla yazılmış divan edebiyatı şiirlerinin bes-
               telenmesiyle oluşan biçimdir. Bu nedenle “naat-ı peygamberî” diye de adlandırılmıştır. Usullü ya da usulsüz olarak
               bestelenen naatlar, bestelendikleri makamla anılmakta ve naat okuyan kişilere naathan denmektedir.
                 Salat-ı Ümmiye: Tekke müziği türü olmasına rağmen mevlitlerde ve çeşitli ibadet meclislerinde de okunan ve
               Itri tarafından segâh makamında bestelenen salatüselamdır.
                 Mevlevi Ayini: Mevlânâ’nın “Mesnevi” ve “Divan-ı Kebir” adlı eserlerinden alınan bölümlerin belli kurallar doğ-
               rultusunda bestelenmesiyle oluşan eserlerdir. Kudüm ve ney gibi çalgılar eşliğinde seslendirilen bu eserler, dört
               bölümden oluşmakta ve her bölüme selam adı verilmektedir. Her selamda farklı usuller kullanılmakla birlikte ese-
               rin tamamı tek makamda bestelenmektedir. Mevlevi ayinlerini okuyanlara ayinhan, ayinlere çalgıyla eşlik eden
               saz heyetine de mutriban denmektedir.

                 ARAŞTIRALIM PAYLAŞALIM

                  •  Sela (sala), münacat, tevşih, telbiye, mersiye, teşvih, kaside, mahfel sürmesi, şuğul (şugul) biçimleri hak-
                    kında araştırma yapınız.
                  •  Edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.





                                                                                    TÜRK MÜZİK TARİHİNE GİRİŞ   139
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145