Page 145 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 145

11. ÜNİTE


               11. ÜNİTE: TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER



                NELER ÖĞRENİLECEK?
                •  İslamiyet’in Kabulünden Önceki Dönem'de Türklerin Müzik Üretim ve İcra Ortamlarının Yapısı
                •  İslamiyet’in Kabulünden Önceki Dönem'de Türk Toplumunda Müziğin Rolü
                •  İslamiyet’in Kabulünden Önceki Dönem'de Askerî Müziğin İşlevi
                •  İslamiyet’in Kabulünün Türk Müziğine Etkileri
                •  Osmanlı Öncesi Dönem’in Önemli Müzik Adamları
                •  Osmanlı Öncesi Dönem’de Türk Müziğinde Meydana Gelen Değişimler
                •  Tanzimat Öncesi Türk Müziğinin Gelişimi
                •  Tanzimat Öncesi Dönem’in Önemli Müzik Adamları
                •  Türk Müziğinin Klasik Batı Müziğine Etkileri
                •  Cumhuriyet Öncesi Dönem’de Yapılan Reformların Türk Müziğine Etkileri
                •  Klasik Batı Müziğinin Türk Müziğine Etkileri
                •  Cumhuriyet Öncesi Dönem’in Önemli Müzik Adamları
                •  Cumhuriyet Dönemi Reformlarının Türk Müziğine Etkileri
                •  Cumhuriyet Dönemi Müzik Adamları



                HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                   Türk devletlerinin İslamiyet’i kabul etmeden önceki toplumsal yapıları, inançları ve siyasi ilişkileri hakkın-
                daki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


                11.1. İslamiyet’ten Önce Türk Müziği

                Türk müziğinin tarihsel sürecine ait en eski bulgular, günümüzden beş bin yıl öncesine dayanmaktadır. Türk-
             lerin müziği hangi amaçlarla ve hangi ortamlarda icra ettikleri ya da icra sırasında hangi çalgıları kullandıkları
             gibi bilgilere tarihsel bulgular ve günümüze ulaşan gelenekler yardımıyla erişilebilmektedir. Arkeolojik kalıntılar
             ile Çince, Arapça, Farsça ve Tibetçe yazılı belgeler Türklerin hayatında müzik ve dansın önemli bir yeri olduğunu
             göstermektedir.


                11.1.1. İslamiyet’i Kabulden Önce Türklerin Müzik Üretim ve İcra Ortamları
                                                                             İslamiyet’ten önceki  Türk müziği,
                                                                          dinî inançlarla bütünleşmiştir. Dinsel
                                                                          törenler, müziğin en önemli icra orta-
                                                                          mı olmuştur. İslamiyet öncesinde tote-
                                                                          mizm, Zerdüştçülük, Budizm,  Maniha-
                                                                          izm gibi inançların da  etkisinde  kalan
                                                                          Türklerin  yaygın  bir  şekilde  benimse-
                                                                          dikleri inanç Gök  Tanrı inancıdır. Gök
                                                                          Tanrı inancı, gökyüzünde bulunan tek
                                                                          tanrının varlığı üzerine kurulu bir inanç
                                                                          sistemidir. Öte yandan İslamiyet öncesi
                                                                          dönemde Türkler; doğaya tapma ve do-
                                                                          ğaüstü ruhlara inanma temeline daya-
                                                                          nan Şamanizm’den de etkilenmişlerdir.
                                                                          Ata ruhlarının ve tabiat varlıklarının in-
                                                                          sanlara yardım edip onları kötülükler-
             Görsel 146: Şaman figürü, Sibirya kaya resimleri
                                                                          den koruyacağına inanmışlardır.
                Şamanizm’in mistik törenlerini yöneten ve din adamı olarak kabul gören kişiler; şaman, kam, kaman, baksı,
             bahşı ya da oyun gibi isimlerle de anılmıştır (Görsel 146). Bu kişilerin kutsal güçler ile insanlar arasında aracılık
             yaptığına inanılması, onlara toplum nezdinde ayrıcalık kazandırmıştır.




        144   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150