Page 146 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 146

11. ÜNİTE



                 Şamanlar; şaman soyundan gelen ve sahip ol-
               duğu olağanüstü özellikler sebebiyle doğadaki
               bazı sırları bildiklerine inanılan mistik ve zeki kişiler
               arasından seçilmiştir. Geniş bir hayal gücüne sahip
               şamanların doğaçlama şiir yazma, dinsel ezgileri
               söyleme ve çeşitli çalgıları çalma kabiliyetleri de ge-
               lişmiştir. Kadın şamanlara kam katun (kadın kam)
               denmiştir (Görsel 147).
                 Tarihte bilinen ilk Türk toplumu olan Altay Türk-
               lerinden itibaren müziğin icra ortamı, şamanlar ta-
               rafından hazırlanmıştır. İnanca özgü törenlerde Türk
               mitolojisinden izler taşıyan, farklı anlamlar içeren ve
               bir varlığın sembolü olan özel giysiler giyilmiş; baş-
               lıklar takılmıştır. Şamanların kıyafetlerinin rengi ve
               kullandıkları madeni takılar da özel anlamlar içer-
               miştir. Bu kıyafetlerin sıra dışılığı, şamanın olağanüs-
               tü yeteneklerini desteklemiştir.
                 Hastalıkların ve doğa olaylarının tabiat ruhlarıy-
               la bağlantılı olduğuna inanılan bu inanç sisteminin
               törenlerinde gaip ile bağlantı kurmak amaçlanmış-
               tır. Törenler esnasında coşku ve heyecan sağlamak
               için  söz,  ses  ve  dans  ögelerinden  yararlanılmıştır.
               Yağmur yağdırmak, havayı yatıştırmak, hastaları
               iyileştirmek, hayvanları ehlileştirmek gibi amaçlarla
               yapılan  bu  törenlerin  müziğine  bağı (sihir) müzi-
               ği denmiştir. İçten ve coşkulu bir yapıya sahip olan
               bağı müziği; kendine has ezgi, ritim ve biçim özellik-
               leriyle icra edilmiştir. Bağı müziğinin temelini insan
               sesi oluşturmuş, çalgılar ise ritmi belirginleştirmek   Görsel 147: Kam katun
               için kullanılmıştır.
                 Dinsel törenlerde başta şaman davulu olmak üzere ahenkli ziller ve çanlar da kullanılmıştır. Ayrıca ucuna demir
               çubuklar geçirilmiş değneklerin birbirine çarpılmasıyla ortaya çıkan uyumlu seslerden de yararlanılmıştır.


                 BİLGİ NOTU

                    Şaman davulu, kutsal kabul edilen kayın ve sedir ağaçlarının gövdesinden yapıl-
                 mış bir kasnak ve bu kasnağın üzerine gerilen geyik ya da dağ keçisi derisinden üre-
                 tilmiştir (Görsel 148). Üzeri genellikle mitolojik unsurlarla ya da kutsal sayılan resim
                 ve işaretlerle süslenen çalgının kalın keçe başlı tokmağı da yine kutsal ağaçlardan
                 yapılmıştır. Yapımı tamamlandığında dualarla tütsülenerek kutsal bir niteliğe bürün-
                 dürülen şaman davulunun bir ruh taşıdığına inanılmıştır. Geniş Türk coğrafyasının her
                 yerinde karşılaşılan bu çalgı, tarihteki Türk topluluklarının geleneksel çalgısı kabul
                 edilmiştir.
                    Türk kültüründe davul, şamanın kullandığı en önemli araç olarak görülmüş ve şa-
                 man ile bütünleşmiştir. Her şaman, iki davula sahip olmuş ve bunlardan birini dinî
                 törenlerde kullanırken diğerini saklamıştır.
                                                                                     Görsel 148: Şaman davulu


                ARAŞTIRALIM PAYLAŞALIM

                 •  Şaman müziğinin ezgisel, ritimsel, biçimsel ve sözel özellikleri ile ilgili bir araştırma yapınız.
                 •  Orta Asya’da varlığını hâlâ sürdüren Şamanist toplulukların müziklerine ait video kayıtları bulup izleyiniz.
                    İzlediğiniz kayıtlardaki müzikleri ritim, ezgi ve çalgıların kullanılış özellikleri açısından inceleyiniz.
                 •  Araştırmanız sonucunda edindiğiniz bilgilere dair tespitlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                 •  İzlediğiniz kayıtlardaki müzikal unsurlara dair tespitlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.





                                                                                   TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER    145
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151