Page 23 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 23

1. ÜNİTE


                1.4. Roma Uygarlığında Müzik

                1.4.1. Roma Uygarlığının Müzik Geleneği ve Özellikleri

                Tarih boyunca birçok uygarlık üzerinde egemenlik kuran
             Romalılar, Yunan kültüründen ve sanatından büyük oranda
             etkilenmiştir. Bu sebeple Roma uygarlığının düşünce ve sa-
             nat yaşamının Yunan uygarlığının biraz değişikliğe uğramış
             hâli olduğu söylenebilir. Müziği bir eğlence aracı olarak gö-
             ren Romalılar bu alanda Yunanlıların ötesine geçemedikleri
             gibi modları (makamlar), sesleri ve çalgılarının büyük kısmını
             da Yunanlılardan almıştır (Görsel 14). Romalıların müzik ala-
             nında yaptığı yenilikler, üflemeli çalgıların geliştirilmesi ve
             çalgı sayısının artırılarak büyük sesler elde edilmeye çalışıl-
             masıyla sınırlı kalmıştır.
                Roma uygarlığında flüt, kutsal sayılan bir çalgı olmuştur.
             Ancak askerî bir tavır içinde olan Romalıların en önemli çal-
             gısı trompettir. Trompet, tarihsel süreçte kullanıldığı yere ve
             biçime göre tuba, cornu (kornu), bucina (buçina) ve litiuus   Görsel 14: Orpheus’un betimlendiği Roma rölyefi
             (litus) adlarını almıştır. Bir Etrüsk çalgısı olan lituus, daha sonra Avrupa’nın kuzey ülkelerinde geliştirilmiş ve carnyx
             (karniks) diye adlandırılmıştır.
                Roma aulosları; auolosfagot, aulos, calamaulos ve boynuzlu aulostur. Bunlar, özenle yapılmış bakır üflemeli
             çalgılardır.

                1.5. Eski Uygarlıklarda Müzik

                1.5.1. Çin, Japon, Hint, Tibet ve Yahudi Uygarlıklarında Müzik Anlayışı
                Çin Uygarlığı: Çin uygarlığında müzik, duyguların sesi-
             dir. Çin müziğinin temelini pentatonik anlayış oluşturmakta-
             dır. Eski Çin’de kullanılan çalgılar; davul, zil, sistrum, bambu
             flüt, ağız orgu (şeng), gonglar ve çeşitli çanlardır.
                  Japon Uygarlığı: Japon müziği doğrudan Çin müziğin-
             den etkilenmiştir. Çin’de bugün izi kalmamış birtakım gele-
             neklerin Japonya’da hâlâ yaşadığı görülmektedir. Japonlar,
             Çinlilerin on iki notalı kromatik düzenini tanıdıkları gibi beş
             sesli diziyi de kullanmışlardır. Japon müziği genel olarak üç
             türe  ayrılmıştır.  Gagaku;  nefesli,  telli,  vurmalı  çalgıların  ve
             gongların kullanıldığı bir müzik türüdür. Bir tapınak müziği
             olmasına rağmen kutsallıktan uzaktır. Kagura, daha kutsal
             niteliklere sahip bir müzik türüdür. Nogaku ise bu iki türden
             de izler taşıyan tiyatro müziğidir. Bu müzik, Orta Çağ Avrupa-
             sı’nın dinî içerikli tiyatro oyunlarını andıran temsillerde kulla-  Görsel 15: Çin ve Japon uygarlıklarında kullanılan
             nılmıştır (Görsel 15).                               gong çalgısı
                “Ulusal düdük” olarak bilinen yamato-bue ile altı telli, kanuna benzeyen, yumuşak tınılı bir çalgı olan “ulusal
             goto” anlamındaki yamato goto Japon uygarlığına has başlıca çalgılardır. Japonların bir diğer önemli çalgısı da
             obuaya benzeyen hikirikidir. Bu çalgıların haricindeki tüm Japon çalgıları Çin kökenlidir.
                  Hint Uygarlığı: Hint uygarlığında yazılan dinî içerikli Samaveda
             isimli kitap, bu uygarlığın bilinen en eski ezgilerini barındırmakta ve
             çok eski çağlarda yapılan müzik hakkında bir fikir vermektedir. Sa-
             maveda’dan edinilen bilgilere göre Hint müziğinin yapısı makamsal-
             dır ve yarım sesten daha küçük aralıkları içerir. Bir ezginin ses yapısı-
             na "raga", bu ezginin içerisindeki ritmik dokuyu belirleyen yapıya da
             "tala" adını veren Hintliler, her raganın farklı bir ruh hâlini yansıttığı-
             na inanmıştır.                                             Görsel 16: Hint çalgısı sitar
                İlk Çağ’a ait vina, sitar, rebap, ramsinga, nakkare, çıngırak ve zil gibi zengin çalgı çeşitlerinin çoğu Hindistan’da
             hâlâ kullanılmaktadır (Görsel 16).



         22   BATI MÜZİĞİ TARİHİNE GİRİŞ
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28