Page 62 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 62

4. ÜNİTE


                  4.5. Barok Dönem Çalgı Müziği

                  Barok Dönem’de orkestraların ve çalgı müziğinin gelişmesiyle bazı çalgılar, orkestradaki görevlerinin yanı sıra
               solist olarak da ön plana çıkmıştır. Bu çalgılar için yazılmış eserlerin büyük çoğunluğu günümüzde de icra edil-
               mektedir.
                  4.5.1. Barok Dönem’de Ön Plana Çıkan Çalgılar

                  Barok Dönem’le özdeşleşen ve dönemin simgesi hâline
               gelen klavsen için pek çok besteci, çok sayıda eser yazmıştır
               (Görsel 62). Klavsenin yanı sıra org da bu dönemde önem
               verilen bir enstrüman olmuştur. Özellikle Johann Sebastian
               Bach’ın org ve klavsen için yazmış olduğu prelüd, toccata,
               fantasia ve fügler Barok Dönem’in müzik karakterini yansı-
               tır niteliktedir.
                  Keman ailesi çalgıları, Barok Dönem müziğinde olduk-
               ça etkili olmuştur. Bu dönemde keman, hem orkestrada
               önemli bir yer edinmiş hem de solist çalgı olarak geniş bir
               repertuvar kazanmıştır. Keman virtüözü olan Antonio Vival-
               di’nin ve Giuseppe Tartini’nin keman eserleri günümüzde
               de icra edilmektedir. Vivaldi ve Johann Sebastian Bach gibi
               bazı besteciler çello için konçerto ve süitler bestelemiştir.
               Telemann’ın viyola için yazdığı konçerto ise solo viyola ve
               orkestra için yazılmış ilk konçertodur.
                  Barok müziğin önemli telli çalgılarından olan lavtanın
               da geniş bir repertuvarı vardır. Johann Sebastian Bach dâ-  Görsel 62: Klavsen
               hil olmak üzere pek çok besteci lavta için çok sayıda füg ve
               süit yazmıştır.
                  Nefesli çalgılardan olan blok flüt, yalın tınıları sebebiyle barok müzikte sevilen bir çalgı olmuştur. Bu döneme
               ait sonat ve konçertolardan oluşan zengin bir blok flüt edebiyatı vardır. Fagot, Vivaldi’nin kemandan sonra en çok
               konçerto bestelediği çalgı olmuştur. Ayrıca farklı bestecilerin obua, trompet gibi çalgılar için yazmış olduğu çalgı
               müziği eserleri de bulunmaktadır.

                  4.5.2. Barok Dönem Çalgıları için Yazılan Dağar

                 3. ETKİNLİK
                   Aşağıda verilen çalgı müziği eseri örneklerini dinleyiniz. Barok Dönem’de solist kimliği ile bilinen çalgıla-
                   rın (keman, klavsen, blok flüt, lavta vb.) dinlediğiniz eserlerdeki kullanımı ile ilgili görüşlerinizi arkadaş-
                   larınızla paylaşınız.

                         Bestecinin Adı                     Eserin Adı                 Anahtar Kelime

                                              Flautino (tiz blok flüt) için La Minör Konçerto
                         Antonio Vivaldi                                                   Rv 445
                                                              RV 445
                      Johann Sebastian Bach       Sol Majör Çello Süiti No.1 BWV 1007     Bwv 1007
                                               Yan Flüt ve Blok Flüt için Mi Minör Konçerto
                    George Philippe Telemann                                              Twv 52: e1
                                                            TWV 52: e1
                         Antonio Vivaldi         Fagot için Mi Minör Konçerto RV 484       Rv 484

                      Johann Sebastian Bach   Re Majör Klavsen Konçertosu No.1 BWV 1052   Bwv 1052
                    George Philippe Telemann   Viyola için Sol Majör Konçerto, TWV 51: G9  Twv 51: g9

                         Antonio Vivaldi        Re Majör Lavta Konçertosu RV93 II-Largo     Rv 93







                                                                                      BAROK DÖNEM VE MÜZİK    61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67