Page 58 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 58

4. ÜNİTE



                 BİLGİ NOTU
                    Barok Dönem’de ortaya çıkan formlarla birlikte vokal müzik türlerinde de gelişmeler olmuştur. Bu dönemde hem
                 opera yükselişini sürdürmüş hem de yeni vokal türleri ortaya çıkmıştır (Tablo 7).


                     Tablo 7: Barok Dönem’de Ortaya Çıkan Vokal Türler

                                     “Ses için yazılmış eser” anlamına gelen kantat, Barok Dönem’de ortaya çıkan en
                                     önemli ses müziği türlerinden biridir. Rönesans Dönemi madrigallerinden tü-
                    Kantat (Kantata) remiş ve sahne hareketleri ile dekorlar olmadan sergilenmiştir. Dinî ve din dışı
                                     içeriklerle bestelenen kantatlar; oda müziği, konser müziği ve kilise müziği tür-
                                     lerinde yazılmıştır.
                                     Oratoryo, konusunu İncil’den alan dramatik bir müzik türüdür. Operanın kos-
                                     tüm, dekor ve dans gibi unsurları oratoryoda da bulunmaktadır. İlk oratoryolar
                                     ile operaların tek farkı, ilk oratoryoların dinî konuları işlemiş olmasıdır. İtalyan
                    Oratoryo
                                     Besteci Giacomo Carissimi (Ciyakomo Karissimi,) kostüm, dekor ve sahne ha-
                                     reketleri gibi detayları kaldırarak bunların yerine bir hikâye anlatıcı getirmiş ve
                                     oratoryoyu bugünkü hâline dönüştürmüştür.



                  4.2.2. Barok Dönem’de Form ve Çalgılama

                 1. ETKİNLİK


                    •  Aşağıdaki eserleri tabloda belirtilen anahtar kelimeleri kullanarak bulunuz.
                    •  Bulduğunuz eserleri dinleyiniz.
                    •  Farklı formlardaki bu eserleri biçimsel benzerlikleri ve farklılıkları açısından karşılaştırınız.
                    •  Dinlediğiniz eserlerin solo ve eşlik partilerindeki çalgı dağılımlarını inceleyiniz.
                    •   Barok Dönem’e özgü olduğunu düşündüğünüz çalgılama ve form özelliklerini arkadaşlarınızla pay-
                       laşınız.

                                                                                             Anahtar
                              Bestecinin Adı                        Eserin Adı
                                                                                             Kelime

                       Antonio Vivaldi (Antonyo Vivaldi)  İki Keman için La Minör Konçerto, RV 522  Rv 522

                      Arcangelo Corelli (Arkancelo Korelli)  Konçerto Grosso Op. 6 No.8    Corelli, op.6


                           Johann Sebastian Bach          Re Minör Toccata ve Füg BWV 565    Bwv 565

                          George Philippe Telemann         Re Majör Suit (uvertür bölümü)
                             (Corç Filip Teleman)                  TWV 55: D1               Twv 55: d1

                          George Philippe Telemann        Sol Majör Flüt Sonatı TWV: 41: G4    Twv 41: g4

                                                                                           Handel, sara-
                             George Frideric Handel             Re Minör Sarabande
                                                                                              bande
                                                          İki Keman için Re Majör Konçerto,
                           Johann Sebastian Bach                                            Bwv 1043
                                                                    BWV 1043




                       UYARI
                       Yüksek sesle müzik dinlemek, bir süre sonra işitme kaybına neden olabilmektedir. Bu sebeple eserleri
                       yüksek sesle dinlememeye özen gösteriniz.




                                                                                      BAROK DÖNEM VE MÜZİK    57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63