Page 53 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 53

4. ÜNİTE


               4. ÜNİTE: BAROK DÖNEM VE MÜZİK



                NELER ÖĞRENİLECEK?
                •  Barok Sözcüğünün Kökeni
                •  Barok Müziğin Karakteristik Özellikleri
                •  Barok Dönem Çalgı ve Formları
                •  Barok Dönem’de Form ve Çalgılama
                •   Barok Dönem Bestecileri ve Eserleri
                •  Modal Müzikten Tonal Müziğe Geçişin Aşamaları
                •  Modal ve Tonal Müzik Arasındaki Farklar
                •   Barok Dönem’de Ön Plana Çıkan Çalgılar
                •  Barok Dönem Çalgıları için Yazılan Dağar



                HAZIRLIK ÇALIŞMASI

















                Görsel 44: Pitti Sarayı, Floransa, İtalya  (Rönesans   Görsel 45: Trevi Çeşmesi, Roma, İtalya  (Barok mimarisi)
                mimarisi)
                   Yukarıdaki görselleri  inceleyiniz. Eserlerdeki mimari  farklılıklarla  ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
                paylaşınız (Görsel 44,  Görsel 45).


                 4.1. Barok Dönem’de Kültür ve Sanat Ortamı

                Barok Dönem, yaklaşık olarak 1600-
              1750 yılları arasını kapsamıştır. Resim,
              heykel, mimari gibi sanat dallarıyla bir-
              likte müzikte de kendini göstermiş bir
              tarz olan barok, soylu sınıfın süslemey-
              le ilgili beğenisini yansıtmıştır. Belli bir
              zümrenin bakış açısı doğrultusunda
              şekillenmesi, bu üslubun “saray sanatı”
              olarak da tanımlanmasına sebep ol-
              muştur. Barok üslubunda gösteriş be-
              lirgin, işçilik ve ustalık önemlidir. Biçim
              bakımından abartılı eserlerin verildiği
              bu dönemde sanatın her dalında aşırı
              süsleme ve şatafat eğilimi göze çarp-
              mıştır (Görsel 46).               Görsel 46: Versailles (Versay) Sarayı’nın Aynalar Salonu, Fransa

                4.1.1. Barok Sözcüğünün Kökeni
                Barok terimi, 18. yüzyılın ikinci yarısında yani müzikte Klasik Dönem’e geçildikten sonra kullanılmaya başlan-
              mıştır. Terimin Portekizcede “biçimsiz, eğri büğrü inciler” anlamına gelen “barocco” (barokko) sözcüğünden türe-
              diği düşünülmektedir.
                Başka bir görüşe göre Barok terimi, “mantıkta karmaşık bir kanıt için anımsatıcı ipucu” anlamını taşıyan “baroco”
              (baroko) kelimesinden gelmektedir (Boran, 2015, s.84).



         52    BAROK DÖNEM VE MÜZİK
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58