Page 51 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 51

3. ÜNİTE



                10.  Rönesans’ın dâhi bestecisi olarak nitelendirilir. Kariyerini lavta virtüözü ve besteci olarak sürdürmüştür.
                   Lavta soloları, lavta eşlikli şarkıları (ayres) ve topluluk müziği ile ünlenmiştir. Eserlerinin çoğu hüzünlüdür.
                   Şarkıları çoğunlukla solo için bestelenmiştir ve lavta eşliğinde söylenmiştir. Oldukça üretken bir bestecidir.
                   Çok sesli şarkılarıyla ve lute için yazdığı şarkılarla tanınmıştır. Sanatçının “A Galliard to Lachrima” isimli eseri
                   sadece lute için yazılmış enstrümantal bir dans ile sonlanmaktadır.
                   Metinde sözü edilen Rönesans Dönemi bestecisi aşağıdakilerden hangisidir?
                     A)  John Dowland
                     B)  Jacob Obrecht
                     C)  John Dunstable
                     D)   Carlo Gesualdo
                     E)  Girolamo Fresgobaldi

                11.  Aşağıda verilen besteci eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
                         Besteci                  Eser
                     A)  John Dowland             A Pligrim Essolace
                     B)  Jacob Obrecht            Passion.
                     C)  John Dunstable           Beata Mater Toxiconegro
                     D)  Carlo Gesualdo           Poeniten-alis
                     E)  Girolamo Fresgobaldi     Toccato

               12.     I.  Çalgıların heterojen bir tınıya sahip olması
                    II. Kilise müziğinin yeniden şekilleniyor olması
                    III. Rönesans bestecilerinin tek sesliliği daha yoğun biçimde kullanması
                   IV. Majör ve minör dizilerin modlar arasında yer almaya başlaması
                   Yukarıdaki öncüllerden hangileri Rönesans’ın müzik üzerindeki etkilerindendir?
                     A)  I ve II                 B)  II ve III           C)   II ve IV            D)  II, III ve IV         E)   I, II, III ve IV

               13.  İtalyan opera stilinin en belirgin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
                     A)  Reçitatif ve doğaçlama üzerine şekillenmiş olması
                     B)  Söz ve ezgi uyumuna dikkat edilmesi
                     C)  Dramatik olayların ve müzikli konuşmaların ön planda olması
                     D)  Klavsen, lavta ve lir eşliğiyle söylenen sözlerden oluşması
                     E)  Doğaçlama söyleyişin kullanılması

               14.  Aşağıda karışık olarak verilmiş olan Rönesans Dönemi müzik biçimlerini eşleştiriniz.

                                           Konularını genellikle halk şarkılarından alan, lavta ve klavyeli çalgılar
                     1   Toccato      ........
                                           için yazılan çalgı müziği biçimidir.
                                           Org ve lavta için yazılan bir çalgı müziği biçimidir. Bu biçimle yazılan
                     2   Canzone      ........ eserler, motif tekrarları ön planda olan ve yavaş tempoda çalınan eser-
                                           lerdir.
                     3   Fantasia     ........ Org ve klavsen için doğaçlama olarak yazılan çalgı müziği biçimidir.
                                           Dinî olmayan temaları konu edinen eserler için kullanılan çalgı müziği
                     4   Ricercare    ........
                                           biçimidir ve ricercarenin din dışı müzikte kullanılan versiyonudur.









                   NOT: Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla
                   ilgili konuları gözden geçiriniz. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.







         50    RÖNESANS VE MÜZİK
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56