Page 56 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 56

4. ÜNİTE



                 Barok Dönem’de Kullanılan Klavyeli Çalgılar
                 Org, Barok Dönem’in en önemli çalgılarından biri olmuştur (Görsel 54). Bu dönemde Arp Schnitger (Arp Şinit-
               ger) ve Gottfried Silbermann (Gatfred Silberman) isimli iki Alman çalgı yapımcısı org üzerinde birtakım çalışmalar
               yapmıştır. Bu çalgı yapımcıları tarafından geliştirilerek tınısı yumuşatılan org, yeni hâliyle oldukça ilgi görmüştür.
               Dönemin hem dinî hem de din dışı eserlerinde yaygın bir kullanım alanı kazanmıştır.
























               Görsel 54: Barok Dönem orgu
                   Klavsen, barok müzik üslubunu en iyi sembolize eden çalgıdır ve Rönesans’tan itibaren kullanılan epinetin
               İtalyan müzisyenler tarafından geliştirilmesiyle oluşmuştur. 17. yüzyılın sonlarına doğru ise epinetin yerine de
               kullanılmaya başlanmıştır. Avrupa ülkelerinde değişik isimler alan çalgı; İtalya’da “cembalo” (çembalo) ve “clavi-
               cembalo” (kılaviçembalo), Fransa’da “clavecin” (klavesan), İngiltere’de “harpsichord” (harpsikord) ve “harmonium”
               (harmonyum) gibi adlarla anılmıştır.
                 Klavsen, bir tuşa basıldığında tuşla bağlantılı deri
               mızrapların veya küçük tüylerin ilgili teli çekmesi yoluy-
               la çalınmaktadır. Çalgının birden fazla klavyesinin olma-
               sı, tınıları çeşitlendirmiş ancak tuşlu ve mızraplı yapısı,
               ses şiddetinin değişmesiyle oluşan nüanslara olanak
               tanımamıştır. Barok Dönem’de farklı ses genişliklerine
               ve boyutlara sahip klavsenlere rastlamak mümkündür.
                 Klavikord,  tuşların bitimine dikey bir şekilde yer-
               leştirilen bakır çubukların tuşlara basıldığında çalgının
               içindeki tellere vurması şeklinde işleyen bir mekaniz-
               maya sahiptir (Görsel 55). Bu çalgı sayesinde tuş basılı
               tutulduğunda sesin uzaması ve tuşa kuvvetli ya da hafif
               basıldığında gürlük değişimleri yapılması sağlanmıştır.  Görsel 55: Klavikord
                ARAŞTIRALIM PAYLAŞALIM
                  •  Bu etkinliği gerçekleştirmeye başlamadan önce beşer kişilik gruplar oluşturunuz.
                  •  Viol ailesinden “viola da gamba” ve “viola da braccio” çalgılarının kullanıldığı video kayıtları bulup izleyi-
                    niz. İzlediğiniz videodaki müzisyenlerin icra esnasındaki duruş ve tutuşlarına dikkat ediniz.
                  •  Viol ailesine mensup bu çalgılar ile günümüzdeki keman ailesi çalgılarının benzerlik ve farklılıklarını
                    belirlemek için bir çalışma yapınız.
                  •  Ortaya çıkan farklı görüşleri listeleyiniz.
                  •  Oluşturduğunuz liste ile dijital ortamda bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzu yaparken Türkçeyi doğru
                    kullanmaya ve topluluk karşısında konuşma kurallarına uymaya dikkat ediniz.




                       UYARI
                       Araştırmanızı yaparken Genel Ağ ortamında uyulması gereken yasal ve etik kurallara dikkat ediniz.





                                                                                      BAROK DÖNEM VE MÜZİK    55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61