Page 47 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 47

3. ÜNİTE


                3.3.2. Rönesans Dönemi’nde Farklı Enstrümantal Müzik Türleri

                Rönesans’la birlikte çalgı müziği değişmeye başlamış, yeni biçimler ortaya çıkmıştır. Rondo, virelai (viröle) gibi
             tema ve çeşitleme yöntemleri ile fantasia (fantaziya), ricercare (riçırkare), canzone (kanzone), toccato ve prelüd
             gibi biçimler bu dönemde yaygınlaşmıştır. Rönesans Dönemi’nde görülen başlıca müzik biçimleri şunlardır:
                Fantasia: Konularını genellikle halk şarkılarından alan, lavta ve klavyeli çalgılar için yazılan çalgı müziği biçi-
             midir.
                Toccato: Org ve klavsen için doğaçlama yazılan çalgı müziği biçimidir.
                Prelüd: Org ve klavsen için doğaçlama yazılan çalgı müziği biçimidir.
                Ricercare: Org ve lavta için yazılan bir çalgı müziği biçimidir. Ricercareler, motif tekrarları ön planda olan ve
             yavaş tempoda çalınan eserlerdir. 16. yüzyılda taklide dayalı bir biçim olarak ortaya çıkmıştır. Birbirinden oldukça
             bağımsız bölümlerden oluşturulmasına karşın eserin tamamında aynı tonalite kullanılmış ve böylece parçada rit-
             mik bütünlük sağlanmıştır.
                Canzone: Dinî olmayan temaları konu edinen çalgı müziği biçimidir. Ricercarenin din dışı müzikte kullanılan
             versiyonudur.
                Bu dönemde madrigal ve chanson gibi vokal biçimler için bestelenen müzik eserlerinin çalgılara uyarlandığı
             ve sırf çalgı müziği hâline dönüştüğü de görülmüştür. Dans müzikleri, solo çalgılar veya çalgı toplulukları için
             bestelenmeye başlanmıştır. Bu müzikler; pavan, galliard (galiyard) ve passamezzo (passamedzo) gibi danslarla
             aynı adı taşımıştır.
                Müzikte melodik, armonik ya da ritmik çeşitler yaratmaya dayanan form olan varyasyon (çeşitleme), 16 ve
             17. yüzyıllarda en parlak çağına ulaşmıştır. Bu çeşitleme tekniğiyle birlikte ana tema, değişen süslemelerle dona-
             tılmıştır.

                4. ETKİNLİK

                  •  Aşağıdaki eserleri, tabloda belirtilen anahtar kelimeleri kullanarak bulunuz.
                  •  Bulduğunuz eserleri dinleyiniz.
                  •  Farklı enstrümantal türlerdeki eserleri benzerlik ve farklılıkları açısından karşılaştırınız.
                  •  Eserlerin çalgı dağılımlarını inceleyiniz.
                  •  Rönesans Dönemi’ne özgü olduğunu düşündüğünüz tür ve çalgılama özelliklerini arkadaşlarınızla
                     paylaşınız.


                          Bestecinin Adı                 Eserin Adı                Anahtar Kelime


                   Pietro Vinci                 Org için Ricercare IV, V, VI  Vinci, ricercare
                                                Crumhorn Consort (Krumhorn
                   Tielman Susato                                            Susato, allemande
                                                Konsort) Allemande

                   William Byrd                 Fantasia, BK 13              Fantasia, bk13

                   Tielman Susato               The Hobocken Danse           Susato, hobocken


                   William Byrd                 Pavane ve Gigue (Jig)        Byrd, pavane, gigue

                   Johannes Ockeghem            Malheur Me Bat (Malür Mü Bat)  Ockeghem, malheur






                     UYARI
                     Yüksek sesle müzik dinlemek, bir süre sonra işitme kaybına neden olabilmektedir. Bu sebeple eserleri
                     yüksek sesle dinlememeye özen gösteriniz.







         46    RÖNESANS VE MÜZİK
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52