Page 44 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 44

3. ÜNİTE



                  Rönesans Dönemi’nde Dufay, Ockeghem, Dowland, Obrecht ve Palestrina’nın haricinde pek çok besteci oldu-
               ğu bilinmektedir. Ancak bu dönemde nota yazısı ve arşivleme fazla gelişmediği için bu bestecilerin eserlerinin çok
               azı günümüze ulaşabilmiştir (Tablo 6).
                      Tablo 6: Dönemin Bilinen Diğer Bestecileri ve Eserleri

                                                      Beata Mater Toxiconegro (Beata Matır Toksikonegro), San-
                      John Dunstable                  ctus (Seanktus), Veni Creator Spiritus (Venni Kreeytor Spi-
                      [Con Dunsteybol (1380-1453)]
                                                      rutus)
                      Clement Janequin [Klement Cenı-  La Guerre (La Ger) madrigali, La Bataille (La Betai) madri-
                      kın (1485-1558)]                gali

                      Nicolas Gombert [Nikılıs Gambırt
                      (1495-1560)]                    In Te Domine Speravi (In te Domine Siperavi) 6’lı motetler

                      Tielman Susato [Tielmen Susato   Danserye (Dansiray) Rondoları, The Hobocken Danse (Dı
                      (1500-1561)]                    Hobakın Dans), Pavane La Donne

                      Orlande de Lassus               Madrigals (Medrıgıls), Motet For 8 Voices (Motet for 8 Voy-
                      [Orlande de Lassos (1532-1594)]  sis), Psalmi (Piassalmi), Poeniten-alis (Pounintı-alis)

                      Carlo Gesualdo
                      [Karlo Cesualdo (1561-1613)]    Magnum Opus Musicum (Maynum Apus Muzikumma)
                                                      Tues Petrus (Duz Pedruus), Gradualia Seu Cantinonum
                      William Byrd
                      [Vilyım Bıırd (1543-1623)]      Sacrarum (Gradualiya Seu Kantinonum Sekrarum), Parthe-
                                                      nia or Maydenhead (Parteniy or Meydınhed)
                      Girolamo Frescobaldi
                      [Cirolamo Fireskobaldi (1583-1643)]  Fiori Musicali (Fiori Muzikali), Toccato (Tokato)



                 2. ETKİNLİK

                     Aşağıda verilen basamaklar doğrultusunda Rönesans Dönemi müziği ile günümüz müziğini karşılaştı-
                  ran bir sunum hazırlayınız.
                  •  Etkinliği gerçekleştirmek için iki grup oluşturunuz.
                  •  Aşağıda verilen eserleri gruplara paylaştırınız.
                  •  Seçtiğiniz eserleri grup arkadaşlarınızla birlikte dinleyiniz.
                  •  Dinlediğiniz eserlerdeki çok seslilik unsurlarını, günümüz çok seslilik unsurlarıyla karşılaştırarak aradaki
                     benzerlik ve farklılıkları belirleyiniz.
                  •  Dinlediğiniz eserlerde Rönesans Dönemi’ne özgü olduğunu düşündüğünüz müzikal özellikleri belirle-
                     yiniz.
                  •  Grubunuzla birlikte yaptığınız çalışmanın sunumunu yapınız. Sunumunuzu yaparken Türkçeyi doğru
                     kullanmaya ve topluluk karşısında konuşma kurallarına uymaya dikkat ediniz.

                            Besteci Adı                   Eser Adı                                                 Anahtar Kelime


                        Johannes Ockeghem         Cuiusvis Toni (excerpts 1/4)    Ockeghem, cuiusvis

                          Guillaume Dufay            Missa L'Homme Armé              Dufay, homme

                          Tielman Susato                               Danserye       Susato, danserye


                         Clement Janequin                          La Bataille madrigali  Janequin, bataille






                                                                                         RÖNESANS VE MÜZİK    43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49