Page 43 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 43

3. ÜNİTE


                3.2. Rönesans Dönemi Bestecileri

                3.2.1. Rönesans Dönemi Bestecileri ve Eserleri

                Rönesans müziğinin en önemli temsilcileri, 15. yüzyılın ikinci yarısında kuzeyden gelerek güçlü bir çok seslilik
              dalgası oluşturan Burgonyalı ve Flaman sanatçılar olmuştur. Dönemin bestecilik tekniklerini bu sanatçılar şekil-
              lendirmiştir.
                                          Guilliaume Dufay [Giyyum Dufay (1397-1474)]
                                            Fransız Besteci Dufay, Rönesans’la birlikte gelişen bestecilik tekniklerinin oluş-
                                        turulmasına önderlik eden sanatçılardandır (Görsel 32). Çok sesli chanson ustası
                                        olarak tanınmıştır. Gençlik döneminde İtalya’ya gitmesiyle sanatsal üslubunda
                                        önemli değişiklikler olmuştur. Sahip olduğu Fransız tarzıyla İtalya’nın Rönesans
                                        anlayışını birleştirerek melodilerindeki köşeli çizgileri yumuşatmış, belirli formlar-
                                        da üçlü ve altılı akorları kullanmıştır.
                                          Başlıca  Eserleri: Nuper Rosarum Flores (Nuper Rozzarrumu Flores), Missa
              Görsel 32: Guilliaume Dufay      L’homme Arme (Missa Lom Arme).

                                          Jean de Ockeghem [Jan de Okkegem (1430-1495)]
                                            Ockeghem, Fransa Kraliyet Kilisesi'nde yöneticilik yapmış bir bestecidir (Görsel
                                        33). Armoni ve kontrpuan teknikleri yönünden bugün bile hayret uyandıracak us-
                                        talıkta eserler bestelemiş ve dört sesten oluşan çok sesliliğin gelişmesini sağlamış-
                                        tır.
                                          Başlıca Eseri: Otuz Altılı Motet Ezgiler


                                          John Dowland [Con Dovlınd (1563-1626)]
              Görsel 33: Jean de Ockeghem
                                          İngiliz Sanatçı Dowland, Rönesans’ın dâhi bestecisi olarak nitelendirilir (Görsel
                                        34). Kariyerini lavta virtüözü ve besteci olarak sürdürmüştür. Lavta soloları, lavta
                                        eşlikli şarkıları (ayres) ve topluluk müziği ile ünlenmiştir. Eserlerinin çoğu hüzün-
                                        lüdür. Şarkıları çoğunlukla solo için bestelenmiştir ve lavta eşliğinde söylenmiştir.
                                        Oldukça üretken bir besteci olan John Dowland, çok sesli şarkılarıyla ve lute için
                                        yazdığı şarkılarla tanınmıştır. Sanatçının “A Galliard to Lachrima” (E Galiyart to Lak-
                                        rima) isimli eseri sadece lute için yazılmış enstrümantal bir dans ile sonlanmakta-
                                        dır.
                                          Başlıca Eserleri: Vokal ve Lute için Eşlikli Şarkılar, Lachrimae or Seven Teares
              Görsel 34: John Dowland             (Lakrime or Sevın Tiyırs), A Pligrim Essolace (E Pılgırım Eysalıs).
                                           Jacob Obrecht [Yakob Obrekt (1450-1505)]
                                          Flaman Besteci Obrecht, dinî eserlerin yanı sıra çok sayıda chanson da beste-
                                        lemiştir (Görsel 35). Çok seslilik yapılanmasını olağanüstü bir kavrayışla kurgula-
                                        yan Obrecht’in armonisi yalın ama ustacadır. Bir cenaze töreni müziği olan ilk çok
                                        sesli passionu (pasyon) bestelemiş olması, müziğe getirdiği önemli bir yeniliktir.
                                        Papalık Kilisesi Arşivi'nde ve Münih Devlet Kitaplığında eserlerinin çok sayıda el
                                        yazması nüshası bulunmaktadır.
                                           Başlıca Eserleri: Missa Promationum [Missa Promatiyonum (Zaman İşaretleri
              Görsel 35: Jacob Obrecht  Ayini)], Passion.

                                          Giovanni Pierluigi da Palestrina [(1525-1594 )]
                                            Çok sesli kilise müziğinin yaratıcısı olan İtalyan Besteci Palestrina, aynı zaman-
                                        da org icracısı ve solisttir (Görsel 36). Hayatı boyunca Roma’daki Julian (Julya) Şa-
                                        pelinde koro şefi ve Papalık  Korosu'nda  yönetici  olarak  görev  yapmıştır.  Tutucu
                                        bir besteci olarak kabul edilse de kimi ayrıntılarda yenilikçi bir tutum sergileyerek
                                        akortla ilgili kuralların geliştirilmesine büyük katkı sağlamıştır. Kromatik armoniye
                                        seyrek olarak başvuran Palestrina’nın müziği ölçülü ve dengelidir.
                                          Başlıca Eserleri: Missa Papae Marcelli (Missa Papaye Marçelli), Vergine Bella
                                        (Vircini Bella), Can-cum Can-corum (Kan-kum Kan-korum).
              Görsel 36: G. P. Palestrina



         42    RÖNESANS VE MÜZİK
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48