Page 41 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 41

3. ÜNİTE



                  Rönesans’ın sonuçlarından olan
             din reformu, “Protestan kilise müzi-
             ği” adında yeni bir kilise müziği an-
             layışını da beraberinde getirmiştir.
             Kilise müziğinin yeniden şekilleniyor
             olması, Rönesans Dönemi’nin mü-
             zik üzerindeki en önemli etkisidir.
             16.  yüzyıl  başlarında  Martin  Luther
             (Martin Luther) ve arkadaşları Latin-
             ce olan dinî müziği kendi dillerine
             çevirmiştir. Böylece her ülke kendi
             dilinde konuşmaya, kendi dilinde
             dua  etmeye ve kendi  dilinde  şarkı
             söylemeye başlamıştır. İnsanlar, mü-
             ziğin toplum üzerindeki sürükleyici
             etkisinin farkına varmıştır. 16. yüz-
             yıl sonunda gerçekleşen Gregorian
             reformları da dönem müziğinin şe-
             killenmesinde rol oynamıştır. Bu re- Görsel 29: “Müzik Toplantısı (A Musical Party)”, 1651, Gerard van Kuijl (Jerar
             formlarla birlikte kilisenin Gregorian   van Kuyil)
             ezgilerinin yerini, koral formu almaya başlamıştır. Koral, temeli tek sesli kilise müziğine dayanan ve zaman içinde
             çok sesli forma dönüşen bir biçimdir. Bu biçim, Orta Çağ’ın dinî koro müziğinde düz şarkı olarak ortaya çıkmıştır
             ve sonraları çalgı müziği eserlerinde de kullanılmıştır (Görsel 29). Protestan kilise müziğinin temeli ve müzikal
             dayanağı olan koral ezgileri, 16. yüzyıldan itibaren yaygınlaşmaya başlamıştır.
                Rönesans ile birlikte Avrupa’da milletlere özgü halk şarkısı biçimleri oluşmuş ve “şarkı” yeniden biçimlenmiştir.
             Karol, chanson (şanson), frottola (firettola) ve lied (liyt) bu dönemde ortaya çıkan halk şarkısı biçimleridir (Tablo 5).

                      Tablo 5: Rönesans Dönemi’nde Ortaya Çıkan Şarkı Biçimleri


                                     Danslara eşlik etmek için çalınan ve söylenen üç zamanlı İngiliz halk şar-
                        Karol
                                     kısı biçimidir. 16. yüzyılda üç sesli şarkı yapısına bürünmüştür.


                        Chanson      Fransızların aşk konulu sanatsal halk şarkısı biçimidir.



                                     Floransa karnaval şarkısı biçimidir. Halk müziği kaynaklı ezgiler ile armo-
                        Frottola     nik yazıya eğilim gösterir ve “çok sesli aşk şarkısı” özelliğindedir. 16. yüzyıl
                                     sonlarına kadar yaygın bir şekilde kullanılmıştır.


                        Lied         Şiir ve ezginin bir arada kullanıldığı Alman halk şarkısı biçimidir.





               ARAŞTIRALIM PAYLAŞALIM

                •  Karol, koral, şanson, frottola ve lied biçimlerinden herhangi birinin icra edildiği bir video bulup izleyi-
                   niz. İzlediğiniz eserlerden hareketle döneme özgü müzikal özellikleri belirleyiniz.
                •  Tespitlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.




                      UYARI
                      Araştırmanızı yaparken Genel Ağ ortamında uyulması gereken yasal ve etik kurallara dikkat ediniz.





         40    RÖNESANS VE MÜZİK
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46