Page 92 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 92

7. ÜNİTE


                 7.2. Ulusal Müzik Okulları

                 Ulusal müzik okulları, Avrupa’da egemen olan müzik anlayışına tepki olarak ortaya çıkmıştır. Bu okulların sanat-
               çıları, kendi ulusal değerlerini öne çıkaran yeni bir anlayışa yönelmiş ve bu alanda önemli eserler vermiştir. Yerel
               kaynaklardan gelen bağımsız bir müzik dili arayışı; özellikle Rusya, Fransa, İspanya, İngiltere ve Doğu Avrupa ülkelerin-
               de önem kazanmıştır. Her ülkenin kendi geleneğine, tarihsel geçmişine sahip çıkmasıyla başlayan bu süreçte besteciler,
               halk şarkılarını ve danslarını işleyerek kendi ulusal okullarını kurmuştur (Boran ve Şenürkmez, 2007, s. 219). Ulusalcı
               anlayışla oluşan müzik okulları; Rus Müzik Okulu, Çek Müzik Okulu, İspanyol Müzik Okulu, Polonya Müzik Okulu,
               Macar Müzik Okulu, İskandinav Müzik Okulu, İngiliz ve Amerikan Müzik Okulu ile Balkan Ülkeleri Müzik Okuludur.
               Bu okullar sayesinde 19. yüzyılın klasik Batı müziği, ulusal bir nitelik kazanmıştır.

                 7.2.1. Ulusal Müzik Okullarının Bestecileri
                 Hızla yayılan ulusalcılık akımının etkisiyle Avrupa’nın her yerinde kendi topraklarından gelen esintilerle yoğ-
               rulmuş eserler üreten ve ulusal renkleri işleyen besteciler ortaya çıkmıştır. Bu bestecilere Rus Beşleri öncülük et-
               miştir.(Görse 91). Rus Beşleri; eserlerinin konularını Rus tarihinden, gelenekten ve güncel konulardan seçmişlerdir.
               Ürettikleri eserleri halka yaymaya çalışmış, halkı gözetip eğitmiş ve herkes tarafından kolaylıkla anlaşılabilecek bir
               dil oluşturmuşlardır. Rus halk müziği ve Rus Ortodoks kilise müziği olmak üzere iki temel alan üzerinde durarak
               verdikleri eserlerle ulusal bir Rus müziği inşa etmeye çalışmışlardır (Tablo 13).






























               Görsel 91: Alexandr Porfiryevich Borodin, Cesar Cui, Mily Balakirev, Modest Petrovich Mussorgsky, Nikolay Rimsky Korsa-
               kov

                     Tablo 13: Rus Beşleri ve Başlıca Eserleri

                      Alexandr Porfiryevich Borodin             Prens Igor operası, Orta Asya Steplerinde sen-
                      [Aleksandır Porfiryiviç Borodin (1833-1887)]  fonik şiiri
                                                                Keman ve Piyano için Kaleydoskop Op.50,
                      Cesar Cui                                 Prelüdler No.6, 7, 8 Op.64, Mandarin’in Oğlu
                      [Sezar Kui (1835-1918)]
                                                                uvertürü
                                                                İspanyol Marşı Üzerine Uvertür, Piyano Kon-
                      Mily Balakirev                            çertosu No.1 Op.1, Üç Rus  Teması Üzerine
                      [Mili Balakirev (1837-1910)]
                                                                Uvertür
                      Modest Petrovich Mussorgsky               Boris Godunof (Baris Gadunov) operası, Bald
                       [Modıst Pedroviç Mussorski (1839-1881)]  Dağı’nda Gece Fantezisi

                      Nikolay Rimsky-Korsakov                   İspanyol Capriccio, Şehrazat senfonik süiti, Or-
                      [Nikola Rımiski-Korsakov (1844-1908)]     kestra için Fly of The Bumblebee






                                                                                MÜZİKTE ULUSAL AKIMLAR  91
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97