Page 96 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 96

7. ÜNİTE



                  Ölçme ve Değerlendirme


               A)  Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
                  1.   Ulusalcılık akımının etkisiyle Avrupa’nın her yerinde kendi kültürleriyle yoğrulmuş eserler üreten
                    ve ulusal renkleri işleyen bestecilere ……………………….…. öncülük etmiştir.
                  2.  Müziği yaratan halktır, sanatçılar ise onu düzenler, diyerek halk müziğine verdiği önemi
                    vurgulayan sanatçı ……………………….….’dır.
               B)  Aşağıdaki açık uçlu sorunun cevabını boş bırakılan yere yazınız.

                  3.  Romantik Dönem bestecilerinin müziğin ulusal değerler doğrultusunda şekillenmesinin alt
                    yapısını oluşturmasıyla ilgili örnekler veriniz.
                    ........................................................................................................................................................................................................
                    ........................................................................................................................................................................................................

               C)  Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                  4.  Aşağıdakilerden hangisi ulusal müzik okullarının ortaya çıkmasında etkisi olan gelişmelerden de-
                    ğildir?
                      A)  Aydınlanma felsefesinin, dönemin sanatına olan etkisi
                      B)  Halkın kendi dilini konuşma, kendi şarkı geleneğini icra etme isteği
                      C)   Kilisenin dönem sanatına olan etkisi
                      D)   Bestecilerin “halka yakın olma” ve “halk için müzik yapma” anlayışı
                      E)   Fransız İhtilali’yle daha da ön plana çıkan milliyetçilik akımı

                  5.  Ulusal müzik okulları, bestecilerin müzikte farklı tutumlar sergilemesine neden olmuştur ve mü-
                    zik bu durumdan doğrudan etkilenmiştir. Aşağıdakilerden hangisi ulusal müzik okullarının müziğe
                    olan etkileri arasında yer almaz?
                      A)   Besteciler, daha önce egemen olan müziğin etkisinden sıyrılarak kendi kimliklerini sergilemiştir.
                      B)  Halk ezgilerinden yararlanılarak geleneksel halk müziğine eğilim gösterilmiştir.
                      C)  Yerel müzikleri arşivleme ve kayıt altına alma ile ilgili yeni imkânlar ortaya çıkmıştır.
                      D)   İtalyan ve Alman müziğinin etkisi ön planda olmaya devam etmiştir.
                      E)   Bağımsız bir müzik dili arayışı, tonal ve ritmik unsurları yeni tarzlarla zenginleştirmiştir.

                  6.     I. Mihail Glinka-Fin Fantezisi
                     II.  Cesar Frank -Re Minör Senfoni
                     III.  Edward MacDowell -Hindistan süiti
                     IV. Antonin Dvorak -Halka operası
                     V. Bela Bartok -Tahta Prens balesi
                     Yukarıdaki besteci eser eşleştirmelerinden hangileri doğrudur?
                      A) I, II ve IV          B) I, II ve V         C) I, II, IV ve V         D) I, III, IV ve V        E) I, II, III ve V

                  7.   Aşağıdaki tabloda verilen Rus Beşleri bestecileri ile eserlerini eşleştiriniz.

                       1    Alexandr Porfiryevich Borodin       Bald Dağı’nda Gece Fantezisi
                       2    Mily Balakirev                      Keman ve Piyano için Kaleydoskop Op.50
                       3    Cesar Cui                           Prens Igor operası
                       4    Modest Petrovich Mussorgsky         Şehrazat senfonik süiti
                       5    Nikolay Rimsky-Korsakov             İspanyol Marşı Üzerine Uvertür



                NOT: Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili
                konuları gözden geçiriniz. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.






                                                                                MÜZİKTE ULUSAL AKIMLAR  95
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101