Page 87 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 87

6. ÜNİTE



                4. ETKİNLİK
                  •  Aşağıdaki Romantik Dönem eserlerini dinleyiniz.
                  •  Dinlediğiniz eserlerin besteciye özgü müzikal özelliklerini ayırt etmeye çalışınız.
                  •  Eserlerin bestelenişindeki benzerlik ve farklılıklar ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                        Bestecinin Adı                  Eserin Adı                  Anahtar Kelime
                       Niccolo Paganini              La Campanella Op.7          Paganini, la campanella
                  Felix Mendelssohn-Bartholdy  Mi Minör Keman Konçertosu Op.64     Mendelssohn, op.64
                       Gioachino Rossini            William Tell Uvertürü       Rossini, tell, overture, finale
                       Johann Strauss, Sr.        Radetzky-Marsch Op. 228            Strauss, op.228
                         Georges Bizet           Carmen Suit No.2  Habanera      Bizet, carmen, suit no.2
                       Johann Strauss, Jr.         Mavi Tuna Valsi Op.314            Strauss, op.314
                        Giuseppe Verdi        Rigoletto Operası La Donna è Mobile     Verdi, donna


               OKUMA METNİ



                   Romantik Dönem Bestecisi Robert Alexander Schumann, genç müzisyenlere tavsiyelerde bulunmuştur.
                Gençlerin başarılı bir müzisyen olabilmek için dikkate alması gereken bu tavsiyelerin bazıları şöyledir:
                   •  Kulak eğitimine çok önem veriniz. Duyduğunuz sesleri ve
                      tonaliteleri tanımaya çalışınız.
                   •  İcrada “ağırlaşmak” ve “acele etmek” iki temel hata olduğu
                      için eserin hızını korumaya dikkat ediniz.
                   •  Zor bir eseri kötü bir şekilde yorumlamaktansa kolay bir
                      eseri iyi ve güzel bir biçimde çalmaya çaba gösteriniz.
                   •  Her zaman iyi akort edilmiş bir çalgı üzerinde çalışınız.
                   •  Daima bir üstat sizi dinliyormuş gibi çalınız (Görsel 90).
                   •  Çalışınızı akıcı ve hareketli hâle getirmek için “beraber
                      çalma” fırsatını kaçırmayınız.
                   •  Herkes birinci keman grubunda çalmak isteseydi hiçbir
                      orkestra kurulamazdı. Bir müzisyen olarak kendi yerinizi   Görsel 90: Korno çalan öğrenci
                      bulmaya çalışınız.
                   •  Çalgınızı seviniz fakat “bir tanedir”, “en yükseğidir” diye düşünmeyiniz. Başka çalgıların da sizin çalgı-
                      nız kadar iyi olduğunu unutmayınız. İnsan sesinin bir enstrüman olduğunu, en iyi müziğin koro ve
                      orkestra bütünlüğünde ortaya çıktığını her zaman hatırlayınız.
                   •  Büyük bestecilerin önemli eserlerini aşama aşama tanımaya çalışınız.
                   •  Dünyanın büyüklüğü karşısında alçakgönüllü olunuz.
                   •  Kibir ve gösterişten kurtulmak için müzik tarihini çeşitli dönemlerin en iyi eserlerini de dinleyerek
                      öğreniniz.
                   •  “Müzisyen” sıfatı kazanmak istiyorsanız bildiğiniz bir eserin zihninize yerleşmiş olması ve yeni bir
                      eseri çalarken eserin devamının nasıl geleceğini az çok tahmin edebilmeniz gerekmektedir. Bu
                      nedenle müziği yalnız parmaklarınızla değil aklınızla ve kalbinizle de hissetmeye çalışınız.
                   •  Milletlerin karakterini taşıyan ve en güzel ezgilerin kaynağı olan halk şarkılarını iyi dinleyiniz.
                   •  Eski şeyleri saygıyla, yeni şeyleri ise içtenlikle karşılayınız. Yeni tanımaya başladığınız kişiler hakkında
                      iyice araştırmadan yargıda bulunmayınız.
                   •  Bir eserin ilk dinleyişinizde hoşunuza gitmesi, o eserin mutlaka iyi olduğu anlamına gelmez. Bu
                      nedenle ustaların eserlerini incelerken eser hakkındaki kararınızı ilk dinleyişte vermeyiniz.
                   •  Bir eserin ruhunu kavrayabilmek için eserin formunu anlamaya çalışınız.
                   •  Öğrenmenin sonu olmadığını unutmayınız.

                                                                   Piyanistin Kitabı, Mithat FENMEN (Düzenlenmiştir.)







    86   ROMANTİK DÖNEM MÜZİĞİ
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92