Page 87 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 87
6. ÜNİTE
4. ETKİNLİK
• Aşağıdaki Romantik Dönem eserlerini dinleyiniz.
• Dinlediğiniz eserlerin besteciye özgü müzikal özelliklerini ayırt etmeye çalışınız.
• Eserlerin bestelenişindeki benzerlik ve farklılıklar ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Bestecinin Adı Eserin Adı Anahtar Kelime
Niccolo Paganini La Campanella Op.7 Paganini, la campanella
Felix Mendelssohn-Bartholdy Mi Minör Keman Konçertosu Op.64 Mendelssohn, op.64
Gioachino Rossini William Tell Uvertürü Rossini, tell, overture, finale
Johann Strauss, Sr. Radetzky-Marsch Op. 228 Strauss, op.228
Georges Bizet Carmen Suit No.2 Habanera Bizet, carmen, suit no.2
Johann Strauss, Jr. Mavi Tuna Valsi Op.314 Strauss, op.314
Giuseppe Verdi Rigoletto Operası La Donna è Mobile Verdi, donna
OKUMA METNİ
Romantik Dönem Bestecisi Robert Alexander Schumann, genç müzisyenlere tavsiyelerde bulunmuştur.
Gençlerin başarılı bir müzisyen olabilmek için dikkate alması gereken bu tavsiyelerin bazıları şöyledir:
• Kulak eğitimine çok önem veriniz. Duyduğunuz sesleri ve
tonaliteleri tanımaya çalışınız.
• İcrada “ağırlaşmak” ve “acele etmek” iki temel hata olduğu
için eserin hızını korumaya dikkat ediniz.
• Zor bir eseri kötü bir şekilde yorumlamaktansa kolay bir
eseri iyi ve güzel bir biçimde çalmaya çaba gösteriniz.
• Her zaman iyi akort edilmiş bir çalgı üzerinde çalışınız.
• Daima bir üstat sizi dinliyormuş gibi çalınız (Görsel 90).
• Çalışınızı akıcı ve hareketli hâle getirmek için “beraber
çalma” fırsatını kaçırmayınız.
• Herkes birinci keman grubunda çalmak isteseydi hiçbir
orkestra kurulamazdı. Bir müzisyen olarak kendi yerinizi Görsel 90: Korno çalan öğrenci
bulmaya çalışınız.
• Çalgınızı seviniz fakat “bir tanedir”, “en yükseğidir” diye düşünmeyiniz. Başka çalgıların da sizin çalgı-
nız kadar iyi olduğunu unutmayınız. İnsan sesinin bir enstrüman olduğunu, en iyi müziğin koro ve
orkestra bütünlüğünde ortaya çıktığını her zaman hatırlayınız.
• Büyük bestecilerin önemli eserlerini aşama aşama tanımaya çalışınız.
• Dünyanın büyüklüğü karşısında alçakgönüllü olunuz.
• Kibir ve gösterişten kurtulmak için müzik tarihini çeşitli dönemlerin en iyi eserlerini de dinleyerek
öğreniniz.
• “Müzisyen” sıfatı kazanmak istiyorsanız bildiğiniz bir eserin zihninize yerleşmiş olması ve yeni bir
eseri çalarken eserin devamının nasıl geleceğini az çok tahmin edebilmeniz gerekmektedir. Bu
nedenle müziği yalnız parmaklarınızla değil aklınızla ve kalbinizle de hissetmeye çalışınız.
• Milletlerin karakterini taşıyan ve en güzel ezgilerin kaynağı olan halk şarkılarını iyi dinleyiniz.
• Eski şeyleri saygıyla, yeni şeyleri ise içtenlikle karşılayınız. Yeni tanımaya başladığınız kişiler hakkında
iyice araştırmadan yargıda bulunmayınız.
• Bir eserin ilk dinleyişinizde hoşunuza gitmesi, o eserin mutlaka iyi olduğu anlamına gelmez. Bu
nedenle ustaların eserlerini incelerken eser hakkındaki kararınızı ilk dinleyişte vermeyiniz.
• Bir eserin ruhunu kavrayabilmek için eserin formunu anlamaya çalışınız.
• Öğrenmenin sonu olmadığını unutmayınız.
Piyanistin Kitabı, Mithat FENMEN (Düzenlenmiştir.)
86 ROMANTİK DÖNEM MÜZİĞİ