Page 84 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 84
6. ÜNİTE
6.3. Romantik Dönem Bestecileri
Avrupa müziği Romantik Dönem’e kadar İtalya, Almanya, Avusturya, Fransa gibi kısıtlı bir bölgede gelişmiş;
Barok ve Klasik Dönem bestecileri bu coğrafyadan çıkmıştır. Romantik Dönem’de ise ulaşım ve iletişimin hız ka-
zanması ile Polonya, Macaristan ve Rusya gibi ülkelerde de Avrupa müziği yaygınlaşmıştır. Dolayısıyla 19. yüzyıl
müziği bu ülkelerden de besteciler kazanmıştır.
6.3.1. Romantik Dönem Bestecileri ve Eserleri
Franz Peter Schubert (1797-1828)
Schubert, Çek asıllı bir anne ve Polonya asıllı bir babanın oğlu olarak Viyana’da
dünyaya gelmiştir (Görsel 81). Klasisizmi romantizm ile birleştirmesinden dolayı
müzik tarihinde “romantik-klasikçi” olarak tanınmıştır. Dans müziklerinin, liedle-
rinin ve kısa piyano parçalarının yanı sıra oda müziği eserleriyle ön plana çıkan
Schubert, piyano konçertosu dışında pek çok müzik türünde eser bestelemiştir.
Başlıca Eserleri: Trout Beşlisi, Piyano için Gezgin Fantezisi, Güzel Değirmenci
Kız lied demeti, Kış Gezisi lied demeti, Ave Maria ve Serenade liedleri, Sekizin-
ci Senfoni (Bitmemiş Senfoni), Mi Bemol Majör Piyano Üçlüsü Op.100, La Minör
Piyano Sonatı D.845, Dört El Piyano için Fa Minör Fantasia D.940, Re Minör Yaylı
Görsel 81: Franz Peter Schubert Sazlar Dörtlüsü No.14.
Niccolo Paganini (1782-1840)
İtalya’nın Cenova kentinde dünyaya gelen Niccolo Paganini, besteciliğinin
yanı sıra tüm zamanların en iyi keman virtüözü olarak müzik tarihine geçmiştir
(Görsel 82). Keman çalma konusunda sahip olduğu olağanüstü yetenek sayesin-
de gelmiş geçmiş enstrüman yorumcularının en yücesi olarak anılmıştır. Piyano-
nun popüler olduğu Romantik Dönem’de yazmış olduğu kıvrak, dinamik ve zor
eserler sayesinde kemanı gündeme getirmeyi başarmıştır.
Başlıca Eserleri: Keman ve Orkestra için Cadıların Dansı, İki Çello için Ros-
sini’nin Teması Üstüne Çeşitleme, Keman için 24 Kapris, Keman ve Gitar için 12
Sonat, 6 Keman Konçertosu, Keman Sonatı.
Görsel 82: Niccolo Paganini Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Alman asıllı olan Bartholdy; orkestra şefi, piyano virtüözü, viyola icracısı ve
çok iyi bir org yorumcusudur (Görsel 83). Eserlerini Klasik Dönem’in form anlayışı-
na bağlı kalarak yazmasına rağmen klasik geleneği romantizm ile bağdaştırmaya
da gayret göstermiştir. Tarih bilincinin müziğe girmesi konusunda çalışmalar ya-
parak unutulmuş bestecileri gün ışığına çıkarmış ve müzik tarihine önemli katkı-
larda bulunmuştur. Çocukluğundan itibaren Johann Sebastian Bach’ın müziğine
özel ilgi duyan Bartholdy, Bach’ın eserlerinin basılmasını da sağlamıştır.
Başlıca Eserleri: İtalyan Senfonisi, İskoç Senfonisi, Fingal Mağarası uvertürü,
Bir Yaz Gecesi Rüyası uvertürü, Elijah (Elyah) oratoryosu, Piyano için Sözsüz Şarkı-
lar (8 cilt), Piyano Konçertoları No.1 ve No.2., Mi Minör Keman Konçertosu Op.64.,
Paulus (Pavlus) oratoryosu Op.36.
Görsel 83: Felix Mendelsso- Frederic Chopin (1810-1849)
hn-Bartholdy
Besteci ve piyano virtüözü olan Frederic Chopin, Paris’te yaşamış Polonya asıl-
lı bir sanatçıdır (Görsel 84). Neredeyse tüm eserlerini piyano için yazmış, prelüd-
lerinde hayranlık duyduğu Johann Sebastian Bach’ın müziğinden etkilenmiştir.
Vatanseverlik ve folklorizmin etkisiyle Polonya halk müziğine ilgi duyan Besteci,
çok sayıda polonez ve mazurka bestelemiştir. Yapıtlarında doğaçlamaya yer ver-
miş ve piyano için kendi ustalığını yansıtan eserler yazmıştır.
Başlıca Eserleri: Konçerto No.1 Mi Minör Op.11, Konçerto No.2 Fa Minör
Op.21, Do Minör Piyano Sonatı Op.4, Balladlar Op.23, Op.38, Op.47, Op.52, Pre-
lüdler Op.28, Re Bemol Majör Berceuse Op.57, 17 Polonya Şarkısı Op.74, La Bemol
Majör Tarantelle Op.43, 27 Etüt, 3 İmpromptu, 19 Noktürn, 14 Vals.
Görsel 84: Frederic Chopin
ROMANTİK DÖNEM MÜZİĞİ 83