Page 80 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 80

6. ÜNİTE



                 Romantik Dönem bestecileri, bazı yönleri ile önceki dönemlerin bestecilerinden farklılıklar göstermiştir. Bu
               dönem bestecilerinin eserlerinde bireycilik, tarih bilinci, doğacılık (naturizm), folklorizm, oryantalizm ve egzotizm
               kavramları dikkat çekmiştir (Tablo 11).
                       Tablo 11: Romantik Dönem Bestecilerini Tanımlarken Kullanılan Kavramlar

                                  Romantik Dönem, diğer sanatlarda olduğu gibi müzikte de “ben” kavramının öne
                                  çıktığı dönemdir. Bu dönemde besteciler, dinleyici tarafından anlaşılamadıklarını
                     Bireycilik
                                  düşünmüş ve içe kapanık bir tavır sergilemişlerdir. Duygu ve düşüncelerini müzik-
                                  lerine yansıtarak kendi istekleri doğrultusunda beste yapmışlardır.
                                  Romantik Dönem, müzik sanatında tarihsel bilincin geliştiği dönemdir. Romantik
                                  besteciler; önceki dönemlerin müziğine ilgi duymuş, o dönemlerin bestecilerine ait
                     Tarih Bilinci  eserlerin transkripsiyonlarını yapmış ve eserlerin temalarından yararlanarak çeşitle-
                                  meler yazmışlardır. Özellikle Barok Dönem eserleri üzerinde yoğun çalışmalar yap-
                                  mışlardır. Fakat eserleri değerlendirirken romantik bakış açısıyla hareket etmişlerdir.
                                  Romantik Dönem’de diğer sanat dallarında olduğu gibi müzikte de yoğun bir şe-
                                  kilde doğa teması işlenmiştir. Sanayileşmeden ve kalabalıklaşan kent yaşantısının
                                  bunalımından kaçan besteciler; doğaya sığınmış, eserlerinde doğayı yüceltmiş ve
                     Doğacılık
                                  doğadaki sesleri müziğin tınısına yansıtmışlardır. Fakat bunu yaparken sadece gü-
                                  zellikleri değil fırtınası, dikeni ve yırtıcı hayvanlarıyla birlikte tabiatın tüm varlığını
                                  betimlemişlerdir.
                                  Romantik Dönem’de halk ezgilerine yöneliş başlamış ve besteciler folklorik unsur-
                     Folklorizm
                                  lardan esinlenmişlerdir.
                                  Romantik besteciler, Ortadoğu ve Uzakdoğu kültürlerinden etkilenmiş, bu kültürle-
                     Oryantalizm
                                  rin ögelerini müziğe ve sahneye aktarmışlardır (Görsel 77).
                                  Romantik Dönem’de besteciler uzak ve yabancı ülkelere ilgi duymuş, farklı kültür-
                     Egzotizm
                                  lerdeki unsurlardan yararlanmışlardır.

























                                 Görsel 77: “Aida Operası (Aida)”, Giuseppe Verdi (Cuseppe Verdi)
                 1. ETKİNLİK

                    •  Aşağıdaki eserleri dinleyiniz.
                    •  Dinlediğiniz eserleri çalgıların kapasiteleri ve çalgı icrasındaki ustalık açısından karşılaştırınız. Düşünce-
                      lerinizi sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
                     Bestecinin Adı                      Eserin Adı                      Anahtar Kelime

                    Niccolo Paganini                    Kapris No.24                   Paganini, caprice 24
                    (Nikola Paganini)
                    Franz Liszt (Frans
                          List)        Fantastik Rondo El Contrabandista (El Kontrabandista)  Liszt, contrabandista




                                                                                ROMANTİK DÖNEM MÜZİĞİ   79
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85