Page 107 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 107

2. ÜNİTE



                Mesut Cemil (1902-1963)
                1902 yılında İstanbul Cağaloğlu’nda doğmuştur (Görsel 2.73). Asıl
             adı Mesut Ekrem’dir. Babası Tamburi Cemil Bey, annesi Şerif Saîde Ha-
             nım’dır. On yaşlarında babasından aldığı kemençe ve solfej dersleriyle
             başladığı musiki çalışmalarına Kaşıyarık Hüsamettin Efendi’den usul
             öğrenerek devam etmiştir. 1915’te Galatasaray Mekteb-i Sultanisinde
             okurken Daniel Fitzinger’den (Daniel Fitzinger) Batı müziği eğitiminin
             yanı sıra keman dersleri almıştır. Babası Tamburi Cemil Bey’in ölümün-
             den sonra onun öğrencisi olan Kadı Fuat Efendi ve Refik Fersan’la tam-
             bur meşk etmiştir. Refik Talat’la nazariyat çalışmalarını sürdürüp Ham-
             parsum notasını öğrenmiştir. Dârülfünun Hukuk Fakültesinin ikinci
             sınıfında iken Hüseyin Sadettin Arel tarafından Berlin’e gönderilmiştir.
             Stern Konservatuvarı ve Musiki Akademisinde Batı müziği nazariyatı
             ve armoni eğitimi görmüştür. Hugo Berger’den (Hügo Berger) çello
             dersleri almıştır. Berlin Üniversitesi Psikoloji Enstitüsü Ses Arşivinde
             asistanlık yapmıştır. 1924 yılının sonunda annesinin hastalığı nedeniy-  Görsel 2.73: Mesut Cemil
             le öğrenimini bitiremeden İstanbul’a dönmek zorunda kalmıştır.
                1926’da İstanbul Radyosu’nda programcı, spiker, yönetici olarak çalışırken viyolonsel ve tambur icrasına
             başlamıştır. 1930’da Pertevniyal Lisesinde musiki öğretmenliği yapmıştır. 1932 yılında Rauf Yekta Bey ile birlikte
             Mısır’da toplanan Şark Musikisi Kongresine katılmıştır. 1935 yılında çeşitli konferanslar vermek üzere Viyana’ya
             gitmiştir. 1940’ta Ankara Radyosu Müdürlüğüne tayin edilmesinin ardından Türk ve Batı Musikisi Yayınları şefli-
             ğine getirilmiştir. 1950’de Türkiye Radyoları müdürü olmuştur. Ertesi yıl görevini radyo müdürü olarak İstanbul’a
             naklettirmiştir. 1960 yılında Paris’te Unesco’nun Çağdaş Bestekârlar Festivalinde Türkiye’yi temsil etmiştir. 1963
             yılında İstanbul’da hayatını kaybetmiştir.
                Mesut Cemil, Türk ve Batı musikisindeki geniş bilgisi, musiki hocalığı, koro yöneticiliği, saz icracılığı, program
             yapımcılığı, dili kullanmadaki ustalığı ve yazarlığı ile son dönem sanatkârları arasında farklı bir yere sahiptir.
                Dârülelhan ve Gelenbevî Lisesindeki görevleri sırasında Cemal Reşit Rey, Ekrem Reşit Rey ve Muhiddin Sadak
             Bey’e viyolonseliyle eşlik etmiştir.
                1938’de Ankara Gazi Terbiye Enstitüsünde çello, 1944’te Ankara Devlet Konservatuvarında Türk musiki tarihi,
             1948’de aynı kurumda çello, İstanbul Belediye Konservatuvarında musiki folkloru hocalığı yapmıştır. Musiki eğiti-
             mi ve öğretimine büyük katkılarda bulunan Mesut Cemil, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türk
             Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirmiştir.
                Usta bir çellist olarak tanınan Mesut Cemil, lavtayı üçüncü bir saz olarak benimsemiştir. Bunların dışında yaylı
             tambur, kemençe, keman, ut, viyola ve bağlama ailesindeki sazların icrasında çığır açmıştır.
                Eserlerinden bazıları şunlardır: Nihavent saz semai, şehnaz sirto, çargâh Türk raksı, hicaz semai şarkı, nihavent
             fantezi, sultaniyegâh şarkı, bir marş ve çeşitli makamlarda taksimler.




                                                   MARTILAR AH EDER
                                                       HİCAZ ŞARKI
               Usulü : Semai                       MARTILAR AH EDER                     BESTE : Mesut Cemil
               Usulü: Semai                                                           Güfte: Nazım Hikmet Ran
                                                                                          Beste: Mesut Cemil
                         %
                 1                                                                  U

                       4
                &  4  8  3    ú        Ï       . ú                 . ú                . ú
                              Ara Nağme


                 5                                        U
                       Ï    Ï     Ï     Ï  Ï  Ï  Ï   Ï     ú       Ï  Ï ú   .             ú
                     8
                &  4                                                                              Î



          106  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112