Page 111 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 111
2. ÜNİTE
9. I. Enderunda okutulan derslere müzik dersini II. Murat ilave ettirmiştir.
II. Enderundan sonra müzik eğitiminin sistematik olarak verildiği en önemli yer Mevlevihanelerdir.
III. Osmanlı Dönemi’nde en önemli müzik türlerinden biri cami müziğidir.
IV. Mehter eski Türk devletlerindeki askerî müzik topluluklarında olduğu gibi Osmanlı Devleti’nde de
saltanatın simgesi, egemenliğin ve gücün sembolü olarak görülmüştür.
Yukarıdakilerden hangileri Türk müziğinin Tanzimat öncesi dönemdeki gelişimlerindendir?
A) I ve II B) I, II ve III C) II, III ve IV D) I, III ve IV E) I, II, III ve IV
10. Genç yaşından itibaren müzik, şiir ve hat sanatlarıyla ilgilenmiştir. Bu çabanın sonucu olarak 1672 yılında,
Galata Mevlevihanesi şeyhi Gavsi Dede’nin hizmetine girerek mevlevi olmuştur. Kısa sürede tasavvufi dü-
şünce yapısını, Arapça ve Farsça’yı öğrenen bu müzik adamı, üç yıllık “çile” süresi sonrasında ney üflemeyi
öğrenmiştir. Şiir ve hat sanatını iyi bilen, mensubu bulunduğu Mevlevi kültürüne hâkim, 17. yüzyılın yetiş-
tirdiği değerli ilim ve sanat adamlarından biridir. 1697 yılında Galata Mevlevihanesi’nin şeyhliğine getiril-
miştir. Bu makamda otuz iki yıl kaldıktan sonra 1729 yılında vefat etmiştir.
Metinde sözü edilen Tanzimat öncesi döneminin önemli müzik adamı hangisidir?
A) Ladikli Mehmet Çelebi
B) Nayi Osman Dede
C) Ali Ufki
D) Buhurizade Mustafa Itri
E) Abdülkadir Merâgîı
11. I. Islahat hareketlerinin öncüsü ve Türk müziği bestecisi olan III. Selim, tahtta olduğu müddetçe
müzisyenleri desteklemiş, klasik Türk müziğinin doruk noktasına ulaştırılmasına önemli katkılarda bu-
lunmuştur.
II. Yeniçeri Ocağının kaldırılmasıyla Enderuna bağlı müzik bölümü kapatılmış, ocağa bağlı yeniçerilerden
oluşan mehteran bölüğü de lağvedilmiştir.
III. Batılılaşma hareketlerinin bir sonucu olarak kurulan yeni ordu için yeni bir bandoya ihtiyaç
duyulmuştur.
IV. Giuseppe Donizetti, Sultan II. Mahmut ve Sultan Abdülmecit’in padişah oldukları dönemlerde
Osmanlı’nın Batılı anlamda ilk marşları olan “Mahmudiye ve Mecidiye” marşlarını bestelemiştir. Mah-
mudiye Marşı 11 yıl, Mecidiye Marşı ise 22 yıl Osmanlı İmparatorluğu’nun millî marşı olarak çalınmıştır.
Yukarıdakilerden hangileri Türk müziğinin Tanzimat öncesi dönemdeki gelişimlerindendir?
A) I ve II B) I, II ve III C) III ve IV D) I, III ve IV E) I, II, III ve IV
12. Müzik ve plak çalışmalarıyla dolu bir yaşantısı olan müzik adamıdır. Bugüne kadar ulaşan plaklarında klasik
kemençe ve tambur ile çaldığı parçalar ve taksimlerde son derece başarılı olan tekniği dikkat çekmektedir.
Tambur icrasında geliştirdiği mükemmel tekniğini aynen klasik kemençeye de uygulayan sanatçı, yaylı
tamburun da mucididir. Türk musikisinin saz eserlerinden olan peşrev, saz semaisi, longa, oyun havası ve
şarkı formunda yaklaşık kırk eser bestelemiştir. Bu eserlerin en ünlüleri şedaraban, ferahfeza, hüseyni oyun
havası (çeçen kızı) ve muhayyer saz semaileridir.
Metinde sözü edilen Cumhuriyet öncesi döneminin önemli müzik adamı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Neyzen Aziz Dede
B) Hacı Arif Bey
C) Tamburi Cemil Bey
D) Zekâi Dede
E) Giuseppe Donizetti
NOT: Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili
konuları veya faaliyetleri tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.
110 TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER