Page 115 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 115

3. ÜNİTE



                Cem Törenleri
                Alevi-Bektaşi inancında bir olmak, bir araya gelmek ve tevhid ile ibadete başlamak, yılın belirli dönemlerin-
             de yapılan cemlerle özdeştir. Cem; on iki hizmetin yürüdüğü, sohbet edilen, sorunların çözüldüğü, inanç içinde
             önemli olan şahsiyetlerin tüm özelliklerinin sözel ifadelerle aktarıldığı ve anlatıldığı yerdir. Dede’nin açtığı mu-
             habbeti, zâkirin çalıp okuduğu deyişle sürdürmesi bir yandan sohbetin saatlerce uzamasına neden olurken diğer
             yandan anlatılanların cemaatin aklında kalıcı bir hâle gelmesini sağlar. Cemlerin sohbete ve muhabbete dayalı
             bölümleri oldukça uzundur. Sohbette geçen konuyla ilgili “senlik-benlik” olmadan bilgisi olan her kâmil kişi söz
             alır. Bir nevi bilgi alışverişinde bulunulan sohbetler sabaha kadar dinlenir.
                Anadolu Aleviliği diğer bölge ve coğrafyalara göre birtakım farklılıklar gösterir.  Müzikal ifadelerin ritmik ve
             ses dizgeleri üzerindeki değişiklikleri, cemin ibadet kısmında icra edilen ve inancın temelini oluşturan “kırklar”
             olgusunda okunan mihraçlamanın farklılığı, on iki hizmetin sürdürülmesinde görülen sıralama veya uygulama
             farklılıkları, “yol bir, sürek bin bir” ifadesinin çıkmasına neden olmuştur. Bu farklılıklar, cemlerde çalınıp okunan
             müziklerin tür ve çeşitlerinin zenginleşmesine de zemin oluşturmuştur.
                Yaren Sohbetleri

                Yaren sohbeti, yarenler arasında gizli, yemekli, geleneksel normlara bağlı kalınarak müzik eşliğinde yapılan
             sosyal toplantıdır.
                Yaren sohbetleri şu şekilde gerçekleştirilir: Her yıl 15 Aralık’tan sonra, Çankırı’da esnaf teşkilatına (Ahilik) üye
             olan gençler toplanarak ön tasarı hazırlarlar. Bu tasarı, görüşülür ve oylanır. Bölgenin ünlü, sözü geçen yaşlıları
             arasından iki büyük seçilir. Bu yaşlılar için seçilmiş olmak bir onurdur. Gençlerin yaptıkları bu seçim bir saygı ve
             bağlılık göstergesidir. Bu nedenle yaşlıların sonucu kabul etmesi zorunludur. Seçimi yapan gençlere yaren, seçil-
             miş olan yaşlı büyüğe yaren başı, yaren başına yardımcı ikinci sözü geçen büyüğe yaren kâhyası adı verilir.
                Ahi olmayanlar bu toplantıya giremezler. Ahilik teşkilatı, erlik esasına ve fütüvvete dayanmaktadır. Ahilikte
             insanlara kardeşçe duygular beslemek ve yardımcı olmak esastır.
                Bu sohbette çalgı olarak on iki telli santur, gırnata, keman, zilli maşa, zilli tef, kaşık, fincan ve ut kullanılır. Çalgı-
             cılar sohbet yerine erkenden gelerek yemeklerini yer, yarenler toplanınca da çalmaya başlarlar. Yaren sohbetlerin-
             de genellikle şu eserler seslendirilir: Yine Akşam Oldu, Yüzüğümün Allı Pullu Taşı Var, Evlerinin Önü Çepçevre Avlu,
             Aşkın Çakmağını Sineme Saldın, Sabahın Seher Vaktinde Görebilsem Yârimi, Kalk Gidelim Karataşa Yokuşa, Kömür
             Gözlüm Günün Geçti Zar ile, Kavağın Dalın Bir Danem, Yoluna Canım Adadım, Genç Osman türküsü, Çuhacıoğlu
             peşrevi, fasıl girişleri ve taksim.
                sözleriyle okunan eser sohbetin eksilmez bir parçasıdır.

                                                  Mahim gelir güle güle
                                                   Hoşnutu yanında bile
                                                    Sarılayım ince bele
                                                  Sekişin Mahime benzer
                                                  Gezişin Şahi’ me benzer



                Yaren  sohbetine  sabahi  makamından  giriş  yapılır.
             Daha sonra gazel,  uzun hava, divan, koşma, zincirli koş-
             ma, topal koşma, müstezat, semai, kerem, kesik, kesik
             kerem ve hüseyni makamından eserler okunmaya baş-
             lanır. Misafirler ikinci kahvelerini içince “Kalk Git”, “Kalk
             Gidelim” ya da “Cezayir” denen hava çalınır. İki kişi “Arzu
             ile Kamber”adlı eseri okunduktan sonra yeniden sabahi
             makamı gazel, kalender, koşma, müstezat ve gevherilere
             yer verilir.
                 Sohbete klasik sazlar çalan Hristiyanlar da katılmak-
             tadır ancak sohbete on iki telli saz hâkimdir. Yaren soh-
             betlerinde müzik icracıları para ile kiralanır, yarenler asla  Görsel 3.4: Yarenlik
             saz çalmazlar (Görsel 3.4).


         114   TÜRK MÜZİĞİ EĞİTİM KURUMLARI
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120