Page 118 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 118

3. ÜNİTE



                                  harmandakilerle birlikte yenir. Koçlar koyun
                                  sürülerinin arasına salınırken besmele çekilir,
                                  bereketli bir yıl olması için dualar edilir ve
                                  koçlar bırakılır. Koçların sürüden ayrı kaldığı
                                  kısa zaman diliminde evin en küçük çocuğu
                                  koça bakmakla görevlidir. Koçlar sürüye gö-
                                  türülürken de genellikle koçu besleyen küçük
                                  çocuk koçun üzerine bindirilir (Görsel 3.8).
                                     Bu törenlerin yapıldığı dönemlerde birçok   Görsel 3.8: Saya gezmesi
                                  evde az ya da çok mutlaka koyun bulunurdu.
                                  Ama koç her evde olmazdı. Koç sadece belli kişilerde, özellikle sürüsü yani fazla koyu-
                                  nu olan kişilerde bulunurdu. Az sayıda koyunu olan kişiler ise koyunlarını sürü sahip-
                                  lerinin koyunlarının içine katardı.
                                                                  Harika Uğur Dağlı, kişisel görüşme, 6 Temmuz 2018

                  3.1.3. Mevlevihanelerin Müzik Eğitimi Açısından İşlevi
                  Türk düşünce ve sanat dünyasına önemli katkılar sağlayan Mevlevilik ve Mevlevihaneler, Osmanlı müzik ha-
               yatının en önemli kaynaklarından birini teşkil etmiştir. Kuruluşundan itibaren ayinlerinde musikiye önemli bir yer
               veren Mevleviler, dinî musikinin önemli formlarından olan  ” Mevlevi ayini”nin oluşmasına zemin hazırlamıştır.
                  Mevlevi ayinlerinin pek çoğunda yer alan müzikal unsurlar tarikat içinde musikişinaslardan oluşan bir züm-
               renin oluşmasını sağlamıştır. Bu zümreye yetişmiş insan temin etmek amacıyla Mevlevihanelerde, Mevleviliğin
               adap ve usullerinin yanı sıra müzik eğitimi de verilmiştir.
                  Meşk sisteminin benimsendiği öğretim metodu, öğretmen merkezli ve tekrara dayalı bir süreci kapsar. Mev-
               levihanelerdeki öğrencilere icraya dayalı bu eğitim sisteminin yanında teorik bilgiler de verilmiştir. Bu sayede her
               öğrenci kendi hocasının tavrını kazanmış, Mevlevi tarikatına özgü icra tarzının devamlılığı sağlanmıştır.
                  Klasik eğitim ve terbiye metotlarının hemen hepsinin uygulandığı Mevlevihanelerde eğitim programı öğren-
               cilerin ve hocanın alaka ve becerisine göre belirlenmiştir. Dervişler, birikimlerine göre belirli kademelere ayrılmış
               ve kendi alanlarındaki eğitimlerine devam etmişlerdir. Bu alanlardan olan hanende ve sazende gruplarına dâhil
               olan öğrenciler, gerekli beceri ve bilgiyi kazanmalarının ardından “mutrıp heyetine” katılmışlardır (Görsel 3.9).
               Başlangıçta sadece kudüm, rebap ve neyden oluşan müzik topluluğuna 17. yüzyıldan itibaren ut, keman, kanun,
               santur, tambur, kemençe, girift (nefesli çalgı) hatta zamanla piyano ve viyolonsel de katılmıştır. Ancak piyano ve
               viyolonsel sadece birkaç mukabelede kullanılmıştır.
                  Türk müziği üzerinde Mevlevi-
               liğin  büyük  katkısı  bulunmaktadır.
               Osmanlı dönemindeki en önemli
               bestekâr ve müzik adamlarının pek
               çoğu Mevlevihanelerden yetişmiştir.
                  Enderundan sonra musiki eğiti-
               minin sistematik olarak verildiği en
               önemli  kurum  Mevlevihaneler  ol-
               muştur. Bunda Mevlana’nın musiki
               ve semaya  olan muhabbetinin bü-
               yük etkisi vardır. Mevlana, Allah ve
               din düşüncesini müziğin etkileyici
               ifade biçimiyle güçlendirmiştir.
                  Mevlevihaneler, dinî bir kurum
               olmalarının yanı sıra içinde pek çok
               alanda eğitim faaliyetleri yürütülen   Görsel 3.9: Mevlevi müziği
               bir eğitim kurumudur. Verilen eğitimler sonucunda ortaya çıkan kültürel birikim, ülke geneline dağılan Mevlevi-
               hanelerle tüm Osmanlı coğrafyasına yayılmıştır. Mevlevihaneler, bu sayede müzik kültürünün tüm yurda yayılma-
               sında önemli bir rol oynamıştır.



                                                                                      TÜRK MÜZİĞİ EĞİTİM KURUMLARI  117
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123