Page 122 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 122

3. ÜNİTE



                  1. ETKİNLİK

                  •  Sınıfınızda gruplara ayrılarak almakta olduğunuz müzik eğitimi ile Enderunda uygulanan müzik eğiti-
                     minin benzerlik ve farklılıklarını belirleyiniz.
                  •  Belirlediğiniz benzerlik ve farklılıkları dijital ortamda bir tablo hazırlayarak grununuzla birlikte sunuma
                     dönüştürünüz.
                  •  Sunumunuzu grubunuzla birlite sınıfınızdaki diğer arkadaşlarınızla paylaşınız.


                  3.2.2. Mehterhanenin Türk Müziğine Etkileri
                  Mehterhaneler, Türk müziğinin gelişmesi ve muhafaza edilmesine önemli katkılar sağlamıştır. Mehter toplu-
               lukları önceleri “mehter havaları” seslendirmiştir. Mehter havaları, nevbet vurma nedenine göre savaş, tören veya
               oyun (spor) için bestelenmiştir. Daha sonra mehterhanenin repertuvarına sanat müziği ve halk müziği eserleri
               de girmiştir. Türk müziğinin hemen her türünde eseri icra eden mehter, geleneksel Türk müziğinin bir yansıması
               olmuştur.
                  Savaş zamanları askerî işlevleri ön plana çıkan mehter, barış dönemlerinde kent yaşamına dâhil olmuştur.
               Osmanlı Dönemi’nde müzik, halk üzerindeki birlik, beraberlik ve dayanışma isteğini artırarak ortak isteklere yön-
               lendiren bir unsur olarak görülmüştür. Kent ve kasabalardaki meydanlar halkın ortak malı kabul edilmiş, toplum-
               sal etkinlikler, kutlama ve şenlikler bu meydanlarda gerçekleştirilmiştir. Mehter toplulukları bayramlarda, şenlik
               günlerinde, özel ve resmî kutlamalarda nevbet vurmuşlardır (Görsel 3.13). Ayrıca mehter, spor müsabakaları es-
               nasında sporcuların ve halkın verilen mücadeleye odaklanmalarını sağlamak amacıyla bu tür etkinliklerde de
               yer almıştır. Halka açık bu etkinliklerde gerçekleştirilen müzik icrası, Türk müziği konusunda halkın ortak müzik
               beğenisinin oluşmasını sağlamıştır.
                  Mehterhaneler, Türk müziği eğitiminde önemli
               bir yere sahiptir. Osmanlıda mehter topluluklarının
               eğitimine  çok  önem  verilmiştir. Mehterhanede  sa-
               raydaki Enderunlu müzik hocalarının yanı sıra, saray
               dışından alanında uzman hocalar da görevlendiril-
               miştir. Mehter takımının eğitiminden sorumlu olan
               kişiye mehteranbaşı denilmiştir. Mehteranbaşı, öğ-
               rencilere uygulanan eğitimden, repertuar seçimine
               kadar hemen her konuda karar vermiş, bir çeşit or-
               kestra şefliği görevini üstlenmiştir.
                  Mehterhanelerde; meşkhane, koğuş, yemek-
               hane gibi kışlalar (salonlar) vardır. Mehter müziği
               icracıları, görevliler ve öğrenciler bu kışlalarda ba-
               rınmışlardır. Müzik eğitimi ise mehterhanedeki meş-
               khanede ve Enderun meşkhanesinde verilmiştir.
                  Mehterhanedeki başlıca bölükler; zurna, boru,
               nakkare, zil, davul, kös ve öğrenci bölüğüdür. Her
               bölüğün eğitiminden o bölüğün başında bulunan
               asker sorumlu olmuştur. Bu hiyerarşiden, mehterde
               de tıpkı Enderundaki gibi branş eğitiminin ön plan-
               da tutulduğu anlaşılmaktadır.
                  Mehterhanede  eğitilmek  için  istekli  olan  dev-
               şirme askerlerden müzik yeteneği olanlar seçilmiş
               ve öğrenci bölüğüne gönderilmiştir. Öğrencilerin
               müzik eğitimine öncelikli olarak usul eğitimi ile baş-
               lanmıştır. Bu eğitim esnasında mehter düdüğü ile
               ritim ve senkron çalışmaları yaptırılmıştır. Öğretilen
               başlıca usuller; çember, çeng-i harbi (ceng-i harbi),
               semai, hafif sofyan, devrihindi ve sakildir. Usul eği-  Görsel 3.13: Şenlik yerine gider geçit alayı


                                                                                      TÜRK MÜZİĞİ EĞİTİM KURUMLARI  121
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127