Page 125 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 125
3. ÜNİTE
Ayrıca müzik sanatıyla ilgili yükseköğretim kurumlarına hazırlık eğitimi işlevini gören Güzel Sanatlar Liseleri
Müzik Bölümleri de mesleki müzik eğitimi veren diğer kurumlar arasında sayılabilir. Bu okullar lisans düzeyinde
müzik eğitimi veren kurumlara öğrenci yetiştirme konusunda alt yapı oluşturmaları bakımından önemlidir.
Konservatuvarlarda farklı sanat dallarında eğitim verilmektedir. Bu okullardan mezun olanlar, mezun oldukları
ana sanat dalına göre sanatçı, besteci kompozitör, müzikolog, opera ve korolarda çalgı yapımcısı (luthier) ola-
bilmektedir. Bununla birlikte lisansüstü ve doktora eğitimine devam ederek üniversitelerde okutman, araştırma
görevlisi, öğretim görevlisi veya üyesi gibi akademik unvanlara sahip olunabilmektedir. Yine bu okullardan me-
zun olanlar devlet okullarında ya da özel okullarda öğretmenlik, özel kurumlarda ve kamu kuruluşlarında müzik
danışmanlığı veya eleştirmenliği yapabilmektedirler.
Türkiye’de eğitim veren devlet konservatuvarlarının sayısı 35’tir. Türk müziği eğitimi veren konservatuvarlar
kuruluş yıllarına göre aşağıda verilmiştir.
1. İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı, İstanbul, 1975, Türk Müziği
2. Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuvarı, İzmir, 1984, Türk Müziği
3. Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı, Gaziantep, 1987, Türk Müziği
4. Selçuk Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Konya, 1991, Türk ve Batı Müziği
5. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Samsun, 1993, Türk ve Batı Müziği
6. Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Sakarya, 1997, Türk ve Batı Müziği
7. Fırat Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Elazığ, 1997, Türk Müziği
8. Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Bursa, 1998, Türk ve Batı Müziği
9. Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Afyon, 1999, Türk ve Batı Müziği
10. Dicle Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Diyarbakır, 2000, Türk Müziği
11. Kafkas Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Kars, 2003, Türk ve Batı Müziği
12. Karadeniz Teknik Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Trabzon, 2003, Türk ve Batı Müziği
13. Kocaeli Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Kocaeli, 2005, Türk ve Batı Müziği
14. Adıyaman Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Adıyaman, 2006, Türk ve Batı Müziği
15. İnönü Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Malatya, 2007, Türk ve Batı Müziği
16. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Tokat, 2008, Türk Müziği
17. Giresun Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Giresun, 2008, Türk ve Batı Müziği
18. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, Ankara, 2011, Türk Müziği
19. Onsekiz Mart Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Çanakkale, 2012, Türk ve Batı Müziği
20. Gazi Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, Ankara, 2012, Türk Müziği
21. Niğde Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı, Niğde, 2013, Türk Müziği
22. İskenderun Teknik Üniversitesi Mustafa Yazıcı Devlet Konservatuvarı, İskenderun, 2015, Türk ve Batı Müziği
23. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Türk Müziği Devlet Konservatuvarı, Burdur, 2015, Türk Müziği
Konservatuvarların ve Güzel Sanatlar Fakültelerinin müzikle ilgili bölümlerinden mezun olanlar müzik öğret-
meni olarak atanabilmektedir. Bununla birlikte Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dallarından müzik öğret-
meni olarak mezun olanlar da sanatçı olarak koro ve orkestralarda istihdam edilebilmektedir.
Konservatuvardan başarıyla mezun olanlar, aldıkları ihtisas alanlarına göre çalgı veya ses icracısı, dansçı, çalgı
yapımcısı, müzikolog, teorisyen, tonmayster, bestekâr, aranjör veya orkestra şefi de olabilirler.
Türkiye Radyo Televizyon (TRT) Kurumu ya da Kültür Bakanlığı’na bağlı orkestralar ve korolar, devlet ve vakıf
üniversiteleri, özel okullar, özel müzik dershaneleri, özel müzik mekânları, kayıt stüdyoları, diğer canlı performans
platformları konservatuvar mezunları için potansiyel çalışma alanlarıdır.
2. ETKİNLİK
• Sınıfınızda gruplara ayrılarak Batı müziği ile Türk müziği konsevatuvarının eğitimlerindeki benzerlik ve
farklılıkları belirleyiniz.
• Belirlediğiniz benzerlik ve farklılıkları dijital ortamda bir tablo hazırlayarak grununuzla birlikte sunuma
dönüştürünüz.
• Sunumunuzu grubunuzla birlite sınıfınızdaki diğer arkadaşlarınızla paylaşınız.
124 TÜRK MÜZİĞİ EĞİTİM KURUMLARI