Page 126 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 126
3. ÜNİTE
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yere uygun sözcüğü yazınız.
1. Geleneksel sohbet toplantıları; Türk halk edebiyatını, danslarını, müziğini, köy oyunlarını ve toplumsal
değerleri aktarmada önemli roller üstlenmiştir. Toplumsal değer, ölçüt ve kültür ögeleri anlamında
diğer uluslardan keskin çizgilerle ayrılmayı sağlayan bu toplantılar, ..................................................mirasının
vazgeçilmez unsurlarıdır.
B) Aşağıdaki açık uçlu soruların cevaplarını boş bırakılan yerlere yazınız.
2. Mevlevilik, tamamen sevgi ve müsamaha üzerine kurulmuş bir müessesedir. Mevlana, “ Yaratılanı
severim Yaratan’dan ötürü” derken hangi vasıflara vurgu yapmak istemiştir?
........................................................................................................................................................................................................
3. Mevlevihanelerde kullanılan “meşk eğitimi sistemi” nin özellikleri nelerdir?
........................................................................................................................................................................................................
4. Mehterhanelerde eğitim verilen öğrenciler hangi aşamalardan geçerek eğitimlerini
tamamlamaktadır?
........................................................................................................................................................................................................
C) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
5. “İslam dünyasında genel olarak tasavvufa damgasını vuran vahdet-i vücut (âlem ve insan ilişkisi) anlayışı,
bu tasavvuf anlayışını etkilemiştir. Yolu “dört kapı-kırk makam” şeklinde ifade edilir. Bütün ayin ve yol, ku-
lun tasavvufi yolculuğunu temsil eder. İbadet anlayışı, en eski ve temel ayinde kendini gösterir. Bu tören-
lerde deyişler ve sözler bağlama eşliğinde söylenir.
Metinde bahsedilen tasavvufi anlayış hangisidir?
A) Mevlevilik B) Sıra Gecesi C) Bektaşilik D) Kürsü Başı Geceleri E) Yaren Sohbetleri
6. Enderunda bir öğrencinin müzik eğitimi en az on dört yıl sürmüştür. Bu eğitimin temelini makamsal yapı,
usul anlayışı, hanendelik, sazendelik, güfte, vezin gibi konular oluşturmuştur. Müzik eğitimi, meşk usulü
ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenci eğitim esnasında eserleri üstadının karşısına oturup ellerini dizlerine vura-
rak saz eşliğinde veya eşliksiz bir şekilde icra etmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi meşk usulü ile gerçekleştirilen müzik eğitiminin adımlarından değildir?
A) Öğrenciye bölüm bölüm tekrar ettirilir.
B) Eser, usul eşliğinde hoca tarafından icra edilir.
C) Güftenin anlamı üzerinde durularak telaffuzun doğru yapılması sağlanır.
D) Sözlü eserlerin meşkinde, eserin güftesi öğrenciler tarafından hocaya yazdırılır.
E) Eser öğrencinin hafızasına tamamen yerleşinceye kadar defalarca icra ettirilir.
7. I. Çoğunlukla görsel sanatlar ve müzik alanında sanatçı yetiştirmeyi amaçlayan kurumlardır.
II. Müzik, müzikoloji ve sahne sanatları alanında eğitim vererek sanatçı, yorumcu ve araştırmacı yetiştiren
kurumlardır.
III. Mesleki bilgi ve becerilerini profesyonel öğretim metotlarını kullanarak aktarabilecek müzik
eğitimcileri yetiştiren kurumlardır.
Yukarıdaki ifadelerin karşılığı sırasıyla hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Güzel Sanatlar Fakültesi-Konservatuvar-Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Anabilim Dalı
B) Konservatuvar - Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Anabilim Dalı - Güzel Sanatlar Fakültesi
C) Güzel Sanatlar Fakültesi - Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Anabilim Dalı - Konservatuvar
D) Konservatuvar - Güzel Sanatlar Fakültesi - Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Anabilim Dalı
E) Eğitim Fakültelerinin Müzik Eğitimi Anabilim Dalı - Güzel Sanatlar Fakültesi - Konservatuvar
NOT: Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili
konuları veya faaliyeti tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.
TÜRK MÜZİĞİ EĞİTİM KURUMLARI 125