Page 131 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 131

2. ÜNİTE



                CEVAP ANAHTARI


             1. ÜNİTE
             1. Müzik tarihi
             2. Tarih bilimi geçmişle günümüz arasında bir köprü niteliği taşır. Toplumun geçmişteki varlığı ile geçmişten bu-
             güne kalan kültür mirası birbiriyle ilişkilidir. Geçmişten günümüze kadar gelen buluntuların, belgelerin ve işaret-
             lerin incelenmesiyle toplumların kültürel ürünleri, siyasi ve sosyal yaşantıları kayıt altına alınır.
             3. Geçmişten günümüze kadar ulaşan müzik eserlerinin kronolojik sıraya göre incelenmesi ve toplumların sosyal
             hayatında meydana gelen değişimlerin müziğe etkisinin değerlendirilmesi konularında birbirlerine ihtiyaç duy-
             maktadırlar.
             4. İslam dininde müzik, eğlence için değil kulluğu hatırlamak ve dünyevi duyguları terk ederek Allah’a ulaşma
             gayesiyle yapılır.
             5. B    6. E   7 .E   8 . C   9. D   10. E   11. B   12. A   13. C   14. A


             2. ÜNİTE
             1. Alafranga
             2. Karahanlı Devleti
             3. Türk devletleri, yabancı bir güç veya devlet tarafından değil, yerini almaya çalışan başka bir Türk gücü veya
             Türk devleti tarafından yıkılmıştır. Yıkılan devletin yerini alan yeni Türk devleti, o devletin, tüm kültür mirasını
             dolayısıyla müzik kültürü mirasını da devralmıştır. Böylelikle Türk müzik kültürü varlığını ve etkinliğini geçmişten
             günümüze kadar kesintisiz olarak sürdürmüştür.
             4. D     5. E   6. B   7. E   8. A   9. B   10. B   11. E   12. C


             3. ÜNİTE
             1. Türk kültür
             2. Kendi varlığından vazgeçip Allah’ta fani olmak yani Allah’a gönül bağlamak, Allah’a giden en kısa yoldur. Gön-
             lünü Hakk’a vermiş bir insanın artık kendi benliği kalmamıştır. Onun her zerresinde Allah vardır. O kişi Allah ahla-
             kına büründüğünden nefsine uyup başkasına zarar verecek kötü işlerde bulunmaz. Hz. Muhammed ve Mevlana
             işte bu vasıflarıyla insanlığa örnek olmuşlardır.
             3. Meşk sisteminin benimsendiği öğretim metodu, öğretmen merkezli ve tekrara dayalı bir süreci kapsar. Mevle-
             vihanelerdeki öğrencilere icraya dayalı bu eğitim sisteminin yanında teorik bilgiler de verilmiştir. Bu sayede her
             öğrenci kendi hocasının tavrını kazanmış, Mevlevi tarikatına özgü icra tarzının devamlılığı sağlanmıştır.
             4. Mehterhanede eğitilmek için istekli olan devşirme askerlerden müzik yeteneği olanlar seçilmiş ve öğrenci bö-
             lüğüne gönderilmiştir. Öğrencilerin müzik eğitimine öncelikle usul eğitimi ile başlanmıştır. Bu eğitim esnasın-
             da mehter düdüğü ile ritim ve senkron çalışmaları yaptırılmıştır. Öğretilen başlıca usuller; çember, ceng-i harbi,
             semai, hafif sofyan, devrihindi ve sakildir. Usul eğitimi tamamlanan öğrenciler yetenekleri doğrultusunda çalgı
             bölüklerine yönlendirilmiştir. Öğrencinin çalgısı ile ilgili eğitimine, bağlı olduğu bölükte devam edilmiştir. Toplu
             olarak yapılan icralar sayesinde de öğrencilerin eşlik kabiliyetleri geliştirilmiştir.
             5. C     6. D   7. A






















          130  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136