Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 12
P. 15

Taksim Formunun Temel Yapısı

                 Taksim, çalındığı sırada bestelenmiş olan bir müzik türüdür. Müzik programının (koro, solo,
               saz eserleri vb.) başında yapılırsa giriş taksimi veya baş taksim, arada yapılırsa ara taksimi
               denir. İki farklı makam arasında yapılırsa geçiş taksimi adını alır. Mevlevi ayinlerinde ise önce
               baş taksim ve sonunda son taksim yapılır.
                 Eserler arasında olduğu gibi eserlerin içinde de taksim yapılabilir. Solist, bir şarkının veya
               şarkı dışında başka  sözlü bir eserin içinde de gazel söyleyebilir. Saz eserlerinde özellike ritmik
               eserlerde bir saz ile taksim yapılır. Gazelde olduğu gibi bu taksimde de diğer sazlar tempo
               tutar veya birkaç ölçülük melodiyi tekrarlar. Eserin sonuna doğru veya gazelden sonra yapılan
               bu taksim ile genellikle esere dönüş daha coşkulu olur.
                 Gazelhan ile sazende, karşılıklı taksim edebildiği gibi iki veya daha çok sayıda saz da kar-
               şılıklı taksim yapabilir.
                 Taksim, doğaçlama olması ve o anda doğduğu gibi çalınması sebebiyle, herhangi bir bö-
               lümün daha ilerde aynen çalınması mümkün değildir. Bununla birlikte bazı usta yorumcuların
               taksimleri aynı olmasa da kendi içinde benzerlik veya tekrarlara rastlanabilir.
                 Giriş, yani başlangıç bölümünde asıl makam belli edilir. Sonra geçiş taksimi ile yeni ma-
               kama geçilir. Karar aynı makamda olacaksa meyan bölümüne geçilir. Meyanın ilk bölüme zıt
               karakterde olması uygun olur. Daha uzun cümleler, daha süratli pasajlar başka makama geçiş
               yapmak veya pestlerde dolaşan bir makam gösterilip karar verilmişse meyanda tizlere çıkmak
               suretiyle makam özellikleri gösterilir.
                 Bütün diğer müzik türlerinde olduğu gibi taksimde de genellikle kelimeler birleşerek cümleleri,
               cümleler birleşerek periyotları oluşturur. Bu cümle ve periyotlar, sonrasında asma kararlarla
               birbirinden ayrılır. Bu cümle ve periyotlar sonlarındaki asma kararlarla birbirlerinden ayrılır. Ka-
               lışlara bağlı köprülerle yeni cümlelere geçilir. Cümleler de parçalanarak daha küçük birimlere
               ayrılabilir. Genellikle en küçüğünden en büyüğüne kadar soru-cevap görevindeki iki birim birleşip
               bütünü oluşturur (İlk cümle soru, ikinci cümle cevap ise ikisi bir periyodu meydana getirir). Bu
               soru cevap cümleleri taksimde genellikle aynı uzunlukta olmaz. Birkaç seslik gruplar ile melodi
               yürüyüşü hâlinde kullanılır. Beste ve yürük semainin, köçekçenin, peşrev ve oyun havasının
               üslupları farklıdır. Taksim kendinden önceki ve sonraki eserlerin üslubuna uygun olmalıdır.
                 Taksimin Ritmik Yapısı

                 •  Genel olarak taksim usulsüzdür. Ancak bazı taksimlerin bazı bölümleri usullü olabilir.
                 •  Taksimin gideri (hızı), ağır veya süratli olabileceği gibi bazı bölümlerinin farklı gideri de
                   olabilir.
                 •  Usullü olsun veya olmasın ikilinin yanında üçlü, beşli zaman bölünmeleri ve senkoplar tak-
                   simde çok kullanılır. Bununla birlikte birbiri ardından gelen değişik bölünmeleri kesintisiz
                   çalmak değil vurgularla ifadelendirmek gerekir.
                 •  Mızrap vuruşlarının muntazam aralıklı oluşu rahat, sakin bir ifadenin gerçekleşmesini sağlar.
                   Farklı zaman birimlerinin kullanılması, farklı bölünmeler, senkop, kontratempo uygulamaları
                   ise gergin bir ifade doğurur.


















                                                                                                       13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20