Page 15 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT | 9 TTKB
P. 15
FLÜTÜN TARİHÇESİ, YAPISI, ÇEŞİTLERİ VE BAKIMI
Theobald Boehm’ün geliştirmiş olduğu bu f üt sistemi “Fransız okulu”nun da kurulmasını sağlamıştır.
Fransızlar da Boehm’in geliştirdiği sistemle f üt üzerinde çalışmalara devam etmiş ve modern f ütün bugüne
gelmesini sağlamıştır. Bugün de Almanlar, Amerikalılar ve Japonlar Boehm sistemli f ütler üretmeye devam
etmektedir. Bugün kullandığımız f üt Boehm’ün katkılarından dolayı “Boehm f ütü” olarak da adlandırılır.
1.2. FLÜTÜN TEKNİK YAPISI VE ÇEŞİTLERİ
Flüt, geçirdiği değişim ve f üt mekanizmasına kazandırılan yenilikler sayesinde diğer üf emeli çalgılara
göre daha çevik ve hünerli bir çalgı olmuş; f üte yerleştirilen perde, mil ve yaylar sayesinde f üt daha kolay
çalınabilir hâle gelmiştir. Flütün kendi anahtar ve rejistırında (ses aralığında) neredeyse çalamayacağı
pasaj ve melodi yoktur. Hızlı pasajlar, karmaşık nota ve uzak aralıklar icracı tarafından rahatlıkla çalınabilir.
Flütün boyutu 69-71 cm arasında, çapı ise ortalama 19 mm’dir. 16 deliği, 18 perdesi bulunan f ütün ses
aralığı ise 3 oktavdır.
1.2.1. Flütün Yapım Malzemeleri
Günümüz modern f ütü çoğunlukla altın, gümüş ve nikel gibi dayanıklı madenlerden yararlanılarak
yapılmaktadır. Geçmişte ise bambu, abanoz, nar ve şimşir gibi ağaçlardan yapıldığı bilinmektedir. Bugün
orkestralarda hâlâ tahta üf emeli çalgılar grubunda yer almasının sebebi hem geçmişte yapıldığı malze-
meler hem de ses rengi ve çalım tekniğiyle tahta f ütün niteliklerini taşımasıdır. Hem solo hem de orkestra
çalgısı olan f üt dinleyicinin hemen ayırt edebildiği, kendine özgü, tatlı ve ilgi çekici bir ses rengine sahiptir.
1.2.2. Flütü Oluşturan Parçalar ve İşlevleri
Ağızlık Bölümü (Embouchere)
İçerisine havanın üf endiği ağızlık (Görsel 1.8)
bölümüne “embouchere” (amboşur) da denir. Sesin
Görsel 1.8: Normal ağızlık
kaynağı burada oluşur. Bu bölümde mantar, mantar
kapağı ve alt dudağın yerleştirilip havanın verildiği üf eme deliği bulunur.
Küçük yaşta f üt eğitimine başlayan ya da kol boyu kısa olan öğrencilerin
f üt tutuşunu kolaylaştırmak için U ağızlık da (Görsel 1.9) kullanılabilir.
Görsel 1.9: U ağızlık
Gövde Bölümü
Gövde bölümü (Görsel 1.10) ağızlıktan gelen titreşimi şekillendirir ve notalara dönüştürür. Notaların
büyük çoğunluğu bu bölümde oluşur. Parmakların basıldığı perdeler ve perdelerin hemen altında havanın
kaçmasını engelleyen ve sesin temiz çıkmasını sağlayan yumuşak dokulu güderiler (pads) vardır. Ses
perdelerinin sabitlendiği baba
(direk) ve perdelerin açık bir şe-
kilde kalmasını sağlayan yaylar
bu bölümün parçalarıdır.
Görsel 1.10: Gövde bölümü
!"