Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ FLÜT | 9 TTKB
P. 17

FLÜTÜN TARİHÇESİ, YAPISI, ÇEŞİTLERİ VE BAKIMI

               Alto Flüt
                   Günümüze kadar değişen ve gelişen alto
               f ütün  (Görsel  1.16)  boyu  ve  perde  aralıkları
               konser  (soprano)  f ütünden  daha  uzun,
                                                           Görsel 1.16: Alto f üt
               borusu daha geniştir. Dolayısıyla daha fazla hava
               kullanılarak çalınır. Ses genişliği, mekanizması ve çalınışı bakımından konser f ütüne benzemektedir. Tek
               farkı transpoze (aktarım) edilerek çalınmasıdır. Soprano f üte göre boyu daha uzun olduğu için çalım kolaylığı
               açısından f ütü kısaltmak için U başlık da tercih edilmektedir. Sesler 4 ton kalın duyulur. Örneğin do sesi
               üf endiğinde tam dörtlü aşağıdaki sol sesi duyulur. Bu yüzden alto f üte sol f üt de denir. Alto f üt senfoni
               orkestralarında  yaygın  bir  şekilde  kullanılmıştır.  Stravinsky`nin  (Stravinski)  “Le  Sacredu  Printemps”  [Lö
               Sakhadü Panto (1911)], Ravel’in (Ravel) “Daphnis et Chloé” (Defnisikluyi), Howard Shore’un (Havırd Şour)
               “The Lord of the Rings” (Dı lord Of Dı Rings) adlı eserleri bunlara örnektir.



               Bas Flüt
                   Flüt ailesinin en kalın sesli üyesi olan bas
               f ütün (Görsel 1.17) sesi konser (soprano) f üte
               göre  bir  oktav  aşağıdan  duyulmaktadır.  Diğer   Görsel 1.17: Bas f üt
               f üt türlerinde olduğu gibi uzun bir geçmişe sahiptir. Ancak piccolo, soprano ve alto f üte göre daha az
               yaygındır. Boyu yaklaşık olarak 146 cm’dir. Uzun ve hantal olduğu için çalım kolaylığı açısından J şeklinde
               bir ağızlığa sahiptir. Orkestralarda sesi diğer üf emeli sazlar tarafından bastırılabileceği için genellikle tercih
               edilmemekte ve daha çok bandolarda ya da f üt topluluklarında kullanılmaktadır.



                   ETKİNLİK   1

                   Yukarıda öğrenilen f üt çeşitlerini dijital ortamda dinleyiniz.


               1.3. FLÜTÜN BAKIMI VE ONARIMI


               1.3.1. Flütü Koruma Yöntemleri

                   Tüm  çalgılarda  olduğu  gibi  f ütün  de  bakım  ve  korunmasına  hassasiyet  gösterilmelidir.  Dikkat
               edilmesi  gereken  ilk  nokta  f ütün  düzgün  bir  şekilde  birleştirilmesidir.  Gövde  kısmıyla  ağızlık  kısmı
               birleştirilirken ağızlık kısmı küçük hareketlerle döndürülerek takılmalıdır. Gövde ve kuyruk bölümlerinde
               bulunan mekanizmalara kesinlikle baskı uygulanmamalıdır. Flüt bu mekanizmalara mümkün olduğunca
               dokunulmadan birleştirilmelidir. Flüt kullanıldıktan sonra mutlaka koruma çantasına konmalıdır. Bu çantalar
               f ütün tozla temasını engellerken dışarıdan gelebilecek darbelere karşı koruma da sağlamaktadır. Flütü
               çantaya yerleştirirken f ütün deliklerinin yukarıya doğru bakması basınca maruz kalmaması açısından son
               derece önemlidir.

                      Uyarı
                      Uyarı
                  Düşme, çarpma gibi f üte zarar verebilecek durumları önlemek için sınıfta, koridorda ve bahçede
                  f ütle dolaşılmamalı ve f üt açıkta bırakılmamalıdır.








               !"
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22