Page 20 - Gitar9_2021_kitap.indb
P. 20

19. yüzyılın son yarısında, dünyada ulusal akımların da etkisiyle yeni müzik tür-
                                     leri doğmaya başlamıştır. Bu müzik türlerinden biri de caz müziğidir. 20. yüz-
                                     yıl başlarında bakır üflemeli çalgılar, klarnet, piyano ve kontrbas gibi çalgılar-
                                     dan oluşan caz topluluklarına gitarla eşlik yapabilmek neredeyse imkânsızdı.
                                     Çünkü sözü geçen çalgıların arasında gitar, volüm gücü en zayıf enstrümandı
                                     ve topluluktaki diğer enstrümanlar arasında sesi pek duyulmuyordu. Gelişen
                                     elektronik teknolojisiyle birlikte bazı çalgıların seslerini elektromanyetik cihaz-
                                     larla yükseltme denemeleri 1930’larda sonuç vermiş ve ilk elektro gitarlar bu
                                     yıllarda ABD’de üretilmeye başlanmıştır.

                                       Elektro gitarlar (Görsel 1.21), içi dolu (masif) bir ağaç gövde üzerine yerleştirilen
                                     elektromanyetik alıcıların, tellerin titreşimlerini elektrik sinyallerine dönüştürüp
                                     hoparlöre ses olarak iletmesiyle çalışır. Bu gitarlar akustik olarak dışarıya ses
                                     vermez; ses almak için harici amplifikatöre ihtiyaç duyulur. Zamanla, gelişen
                                     teknolojiyle birlikte farklı müzik türlerinde istenen tınıları gitardan elde etmek
                                     için çalışmalar yapılmış ve yarı akustik-yarı elektro gitarlar ortaya çıkmıştır. Kla-
                                     sik gitarın naylon tel tınısını isteyen gitaristler için klasik gitara elektromanyetik-
                                     ler yerleştirilmiş ve elektro klasik gitar doğmuştur (Görsel 1.18). Çelik tel tınısı
                                     elde etmek isteyenler için gitara çelik tel gerilmiş ve buna bağlı olarak yapı-
                                     sal değişiklikler gerçekleştirilerek çelik telli akustik gitarlar ortaya çıkarılmıştır
                                     (Görsel 1.19). Çelik telin tınısını herhangi bir elektronik destek almadan akustik
                                     olarak elde etmek için, çelik telli gitarın tel sayısı çiftlenerek 12 telli akustik gi-
                                     tarlar üretilmiştir (Görsel 1.20). Caz müziğinde kullanılmak üzere elektro gitar-
                                     lardan daha yumuşak tını sağlayan caz kasa elektro gitarlar yapılmıştır (Görsel
                                     1.22). Kontrbasın her yere taşınamaması, bütün konser salonlarında buluna-
                                     maması, volüm gücünün daha fazla yükseltilmesi ihtiyacı nedeniyle bas gitar-
                                     lar üretilmeye başlanmıştır (Görsel 1.23). Bu gitarlar 1950 sonrasında dünyada
             Görsel 1.24: Narciso Yepes   yaygınlaşarak popüler müzik kültürüne ait tüm türlerde kullanılmıştır.
             (Narsiso Yepes) (1927-1997)
             Tarafından Geliştirilen 10 Telli   Günümüzde klasik gitar ile ilgili bazı yapısal denemeler devam etmekte ve ge-
                          Klasik Gitar  çen süre içinde bu çalgıların kendine özgü çalma teknikleri, yorumcuları, eğitim
                                     programları ve repertuvarları oluşmaktadır.
                                       Narciso Yepes (Görsel 1.24), gitar için yazılmamış birçok eseri gitara aktarmak
                                     istemiş, ancak 6 telli klasik gitarın bunu engellediğini düşünmüştür.
                                       Düşüncelerini İspanyol çalgı yapımcısı Jose Ramirez’e (Hoze Ramirez) anlat-
                                     mış ve Ramirez ona “bartolex” adını verdiği 10 telli bir gitar yapmıştır. İlk altı
                                     telinin klasik gitar ile aynı akortlandığı bu çalgının son dört teli istenen seslere
                                     akort edilmekte; böylece kullanmak için daha geniş bir ses alanı elde edilebil-
                                     mektedir. 10 telli gitarın yanı sıra 7, 8 ve 11 telli gitarlar da bulunmaktadır.

                                       Klasik gitar, birçok çalgı gibi bir oktavı 12 eşit parçaya bölen “tampere sistem”e
                                     sahip bir çalgıdır. Tampere sistemin sahip olmadığı daha küçük aralıklar vardır
                                     ve bunlara ”koma” ya da “mikroton” denmektedir. Türk müziğinin de içinde bu-
                                     lunduğu özellikle Doğu müziklerinde kullanılan makam ve diziler, içinde birçok
                                     mikroton barındırmakta ve bunların tampere sisteme sahip bir çalgıyla otan-
                                     tik olarak seslendirilmesi mümkün olamamaktadır. Bu müzikleri icra edebilmek
                 Görsel 1.25: Tolgahan   amacıyla müzisyenler ya perdeleri tamamen kaldırarak “perdesiz gitar”ı ya da
                   Çoğulu, Ayarlanabilir   yeni perdeler ekleyerek 12 eşit tamperemanın yarım seslerinden daha küçük
                      Mikrotonal Gitar  perdelere sahip “mikrotonal gitar”ı kullanmışlardır.

                                       İlk mikrotonal gitar örneği 1826 yılında General Thompson (Cenırıl Tampsın)
                                     tarafından “Enharmonic Guitar” (Enarmonik Gitar) olarak tasarlanmış, zaman
                                     içerisinde Rene Lacote (Röne Lakot), Alois Haba (Alois Haba), Julian Carril-
                                     lo (Hulyen Cariyyo), Lou Harrison (Lu Herissın), Harry Partch (Heriy Parç) gibi
                                     birçok  besteci/kuramcı  ve  icracı  mikrotonal  gitar  alanında  çalışmalar  ortaya
                                     koymuşlardır. Son olarak Tolgahan Çoğulu (Görsel 1.25), bu çalgı ile ilgilene-
                                     rek 2009’da “ayarlanabilir mikrotonal gitar”ı geliştirmiştir. Ayarlanabilir mikro-




                 Gitar Çalmayı Öğrenmeye Giriş  18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25