Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 12

KİTABIN TANITIMI



                                                                           Ünitenin sayısını gösterir.

                                         ÜNİTE 1
                                               ÜNİTE 1
                                         KLASİK KEMENÇE İLE İLGİLİ                     Ünitenin adını gösterir.
                                         TEMEL BİLGİLER


















                     Kavramlar  Ünite Konuları                           Ünite tanıtım karekodunu
                     1. Yaylı Çalgı  1.1. Klasik Kemençenin Tarihî Gelişimi
                     2. Köken  1.2. Yapısal Açıdan Klasik Kemençe        gösterir.
                     3. İcra  1.3. Klasik Kemençe ve Yayın Doğru Tutuş Pozisyonu
                     4. Akort
                     5. Yay  Bu Ünitede Neler Öğreneceksiniz?            Üniteye ait dijital içerik
                     6. Oturuş  • Klasik kemençenin tarihî gelişimi
                     7. Tutuş  • Yapısal açıdan klasik kemençe
                            • Klasik kemençenin ve yayın doğru tutuş pozisyonu  karekodunu gösterir.

                  Atatürkçülük  teması  da  dahil  olmak                  OKUMA METNİ
                  üzere,  kazandırılmak  istenen  tüm                                ATATÜRK VE MÜZİK
                  değerlerin verildiği bölümdür.                          1914 yılıydı. Mustafa Kemal ve beraberindekiler Sofya garında trenden indiler. Mustafa
                                                                          Kemal etrafı süzerken, daha önce çeşitli sebeplerle bulunduğu Avrupa’nın farklı şehirlerini
                                                                          de anımsıyordu. O, Avrupalıların yaşam ve düşünce alanındaki anlayışlarına hayrandı
                                                                          ama Avrupa şehirlerinin dış görünüşünü de çok beğeniyordu. Splendide Palas’a yerleştiler.
                                                                          Aradan neredeyse bir hafta geçmişti. O akşam, Bulgaristan’da ilk opera açılacaktı. Mustafa
                                                                          Kemal  uzun  uğraşlar  sonunda  Eğitim  Komisyonu  üyesi  Sakir  Bey  aracılığıyla  bir  bilet
                                                                          edinebilmişti. Ama operanın açılması Mustafa Kemal’i derin düşüncelere yöneltmişti. Çünkü
                                                                          Bulgaristan daha birkaç ay önce bağımsızlığını ilan etmişti. Oysa bir opera açabiliyor, üstelik
                                                                          Carmen’i sergileyebiliyorlarsa sanat ve müzik alanlarına çok önem veriyor olmalıydılar.
                                                                          Oyuncular sadece Bulgaristan’ da değil, dünyada da tanınan sanatçılardı. Akşam, büyük
                                                                          bir heyecanla, gösteriye 20 dakika kala yerlerini aldılar. Oyun başladı. Artistler çok iyiydi.
                                                                          Ara verildiğinde Mustafa Kemal ve Ali Fethi Bey, Kral Ferdinand’ın locasına davet edildiler.
                                                                          Kral, her ikisine de iltifatlar ettikten sonra:
                                                                          -Artistler nasıl? diye sordu.
                                                                          Mustafa Kemal, durgunluğunu gizlemeye çalışarak:
                    ≥ ≤  ≥ ≤  ≥ ≤  ≥ ≤  ≥  ≤  ≥  ≤ ≥  ≤ ≥  ≤              -Çok iyiler Ekselansları, dedi.
                   2        œ œ  ˙       œ œ
                  & 4 œ œ  œ œ  œ œ  ˙  ˙  œ  œ  ˙                        Oyunun ikinci bölümü başladı. Ancak Mustafa Kemal dalgın ve durgundu. Zihninde Balkan
                                                                          Savaşı’  nı  neden  kazanamadığımız  şekillenmeye  başlamıştı.  Bulgarlar  o  güne  kadar
                                                                          sadece  tarım  ve  hayvancılık  yapan  insanlar  gibi  gözükmüştü  gözüne.  Oysa,  operaları
                 12. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom   vardı, artistleri, opera binaları… Mustafa Kemal yıllarca okullar, cepheler derken müzikle
                 eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme)   ilgili, opera ile ilgili çok da eleştiri yapabilecek durumda değildi. Tüm izlediği Avrupa’da
                 kullanarak yay çalışması yapınız.                        gördüğü iki eserdi. Ama bu yeni bağımsız olmuş devletin bu kabiliyete ve imkâna sahip
                                                                          olması onda derin bir düşünce oluşturmuştu.
                                                                          Akşam  O’nu  uyku  tutmadı.  Sakir  Bey’in  yanına  gelerek  aklından  geçenleri,  operada
                    ≥  ≤ ≥ ≤  ≥ ≤ ≥  ≤  ≥ ≤ ≥ ≤ ≥  ≤ ≥ ≤  ≥ ≤ ≥           düşündüklerini anlattı. Ve ekledi:
                   2      œ œ ˙  œ œ      œ œ                             -Bizim memleketimiz de acaba operaya kavuşacağı günleri görecek mi? O seviyeye bir
                  & 4  œ œ ˙  ˙   œ œ   ˙   ˙                             gün çıkabilecek miyiz?
                    ˙               ˙  œ œ
                                                                          Mustafa  Kemal,  yatmak  üzere  kendi  odasına  dönerken  gözlerinde  umut  dolu  bir  ışıltı
                                                                          yanıyordu. Bu, bir inkılaba karar verdiği zamanlarda yanan ışıktı.
                 13. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom   Atatürk’ün, yıllar önce yaşadığı bu olaydan çıkaracağımız sonuç, bir milletin temellerinin
                 eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme)   sağlam olması için önemli elemanlardan birinin müzik olduğunu daha genç yaşlarında
                 kullanarak yay çalışması yapınız.                        kavramış olduğunu anlarız. Bu kavrayış yıllar içinde bizde de meyvesini vermiş, müzik ile
                                                                          ilgili okulların ve kuruluşların arttırılmasına ve daha işlevsel olmasına, daha iyi sanatçılar
                                                                          yetiştirilmesine olanak sağlanmaya çalışılmıştır.
                   ≥ ≤ ≥ ≤ ≥  ≤ ≥ ≤ ≥  ≤ ≥  ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥  ≤ ≥ ≤
                  3    ˙  œ œ œ     œ œ  œ ˙ œ                                        Altan Deliorman, Mustafa Kemal Balkanlar’da, 1959
                 & 4 œ œ œ œ  ˙ œ  œ œ  œ  œ
                               ˙ œ          ˙
                 14. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom
                 eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme)
                 kullanarak yay çalışması yapınız.
                    ≥ ≤  ≥ ≤  ≥  ≤  ≥ ≤  ≥  ≤  ≥  ≤ ≥  ≤ ≥
                   4 ˙        œ œ         ˙ œ œ
                  & 4  ˙  ˙  œ œ ˙  œ œ  œ œ œ œ ˙ œ œ
                        œ œ ˙     ˙
                 15. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom
                 eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme)
                 kullanarak yay çalışması yapınız.
                   ≥  ≤  ≥  ≤  ≥  ≤  ≥ ≤  ≥ ≤  ≥ ≤  ≥  ≤
                   4    œ œ    ˙ œ œ  œ ˙
                  & 4  œ œ œ  œ œ  œ  ˙ œ  œ  ˙
                   œ œ      œ œ          œ œ œ
                                                               Konu  ile  ilgili  dikkat  edilmesi  gereken
                      Yay hareketlerine dikkat ediniz. Çekme ile ifade edilen yay hareketi, itme
                      işaretinin olduğu yere kadar sürdürülmelidir.  hususları gösterir.
                                                            10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17