Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 12
KİTABIN TANITIMI
Ünitenin sayısını gösterir.
ÜNİTE 1
ÜNİTE 1
KLASİK KEMENÇE İLE İLGİLİ Ünitenin adını gösterir.
TEMEL BİLGİLER
Kavramlar Ünite Konuları Ünite tanıtım karekodunu
1. Yaylı Çalgı 1.1. Klasik Kemençenin Tarihî Gelişimi
2. Köken 1.2. Yapısal Açıdan Klasik Kemençe gösterir.
3. İcra 1.3. Klasik Kemençe ve Yayın Doğru Tutuş Pozisyonu
4. Akort
5. Yay Bu Ünitede Neler Öğreneceksiniz? Üniteye ait dijital içerik
6. Oturuş • Klasik kemençenin tarihî gelişimi
7. Tutuş • Yapısal açıdan klasik kemençe
• Klasik kemençenin ve yayın doğru tutuş pozisyonu karekodunu gösterir.
Atatürkçülük teması da dahil olmak OKUMA METNİ
üzere, kazandırılmak istenen tüm ATATÜRK VE MÜZİK
değerlerin verildiği bölümdür. 1914 yılıydı. Mustafa Kemal ve beraberindekiler Sofya garında trenden indiler. Mustafa
Kemal etrafı süzerken, daha önce çeşitli sebeplerle bulunduğu Avrupa’nın farklı şehirlerini
de anımsıyordu. O, Avrupalıların yaşam ve düşünce alanındaki anlayışlarına hayrandı
ama Avrupa şehirlerinin dış görünüşünü de çok beğeniyordu. Splendide Palas’a yerleştiler.
Aradan neredeyse bir hafta geçmişti. O akşam, Bulgaristan’da ilk opera açılacaktı. Mustafa
Kemal uzun uğraşlar sonunda Eğitim Komisyonu üyesi Sakir Bey aracılığıyla bir bilet
edinebilmişti. Ama operanın açılması Mustafa Kemal’i derin düşüncelere yöneltmişti. Çünkü
Bulgaristan daha birkaç ay önce bağımsızlığını ilan etmişti. Oysa bir opera açabiliyor, üstelik
Carmen’i sergileyebiliyorlarsa sanat ve müzik alanlarına çok önem veriyor olmalıydılar.
Oyuncular sadece Bulgaristan’ da değil, dünyada da tanınan sanatçılardı. Akşam, büyük
bir heyecanla, gösteriye 20 dakika kala yerlerini aldılar. Oyun başladı. Artistler çok iyiydi.
Ara verildiğinde Mustafa Kemal ve Ali Fethi Bey, Kral Ferdinand’ın locasına davet edildiler.
Kral, her ikisine de iltifatlar ettikten sonra:
-Artistler nasıl? diye sordu.
Mustafa Kemal, durgunluğunu gizlemeye çalışarak:
≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ -Çok iyiler Ekselansları, dedi.
2 œ œ ˙ œ œ
& 4 œ œ œ œ œ œ ˙ ˙ œ œ ˙ Oyunun ikinci bölümü başladı. Ancak Mustafa Kemal dalgın ve durgundu. Zihninde Balkan
Savaşı’ nı neden kazanamadığımız şekillenmeye başlamıştı. Bulgarlar o güne kadar
sadece tarım ve hayvancılık yapan insanlar gibi gözükmüştü gözüne. Oysa, operaları
12. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom vardı, artistleri, opera binaları… Mustafa Kemal yıllarca okullar, cepheler derken müzikle
eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme) ilgili, opera ile ilgili çok da eleştiri yapabilecek durumda değildi. Tüm izlediği Avrupa’da
kullanarak yay çalışması yapınız. gördüğü iki eserdi. Ama bu yeni bağımsız olmuş devletin bu kabiliyete ve imkâna sahip
olması onda derin bir düşünce oluşturmuştu.
Akşam O’nu uyku tutmadı. Sakir Bey’in yanına gelerek aklından geçenleri, operada
≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ düşündüklerini anlattı. Ve ekledi:
2 œ œ ˙ œ œ œ œ -Bizim memleketimiz de acaba operaya kavuşacağı günleri görecek mi? O seviyeye bir
& 4 œ œ ˙ ˙ œ œ ˙ ˙ gün çıkabilecek miyiz?
˙ ˙ œ œ
Mustafa Kemal, yatmak üzere kendi odasına dönerken gözlerinde umut dolu bir ışıltı
yanıyordu. Bu, bir inkılaba karar verdiği zamanlarda yanan ışıktı.
13. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom Atatürk’ün, yıllar önce yaşadığı bu olaydan çıkaracağımız sonuç, bir milletin temellerinin
eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme) sağlam olması için önemli elemanlardan birinin müzik olduğunu daha genç yaşlarında
kullanarak yay çalışması yapınız. kavramış olduğunu anlarız. Bu kavrayış yıllar içinde bizde de meyvesini vermiş, müzik ile
ilgili okulların ve kuruluşların arttırılmasına ve daha işlevsel olmasına, daha iyi sanatçılar
yetiştirilmesine olanak sağlanmaya çalışılmıştır.
≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤
3 ˙ œ œ œ œ œ œ ˙ œ Altan Deliorman, Mustafa Kemal Balkanlar’da, 1959
& 4 œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ
˙ œ ˙
14. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom
eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme)
kullanarak yay çalışması yapınız.
≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥
4 ˙ œ œ ˙ œ œ
& 4 ˙ ˙ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ
œ œ ˙ ˙
15. Çalışma: Yegâh, Rast ve Nevâ telleri üzerinde boş tellerdeki yay çalışmasını metronom
eşliğinde (andante, moderato ve allegro tempoda) tekrar ediniz. Tek yay (çekme veya itme)
kullanarak yay çalışması yapınız.
≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤ ≥ ≤
4 œ œ ˙ œ œ œ ˙
& 4 œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ ˙
œ œ œ œ œ œ œ
Konu ile ilgili dikkat edilmesi gereken
Yay hareketlerine dikkat ediniz. Çekme ile ifade edilen yay hareketi, itme
işaretinin olduğu yere kadar sürdürülmelidir. hususları gösterir.
10