Page 13 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 13

Öğrencilerin  konu  veya  ünite  sonunda
                                                               elde  ettiği  kazanımların  belirlenmesini
                     ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI
                                                               sağlar.
                     A) Aşağıdaki ifadelerde parantezin içine doğru olanlar için (D), yanlış olanlar için (Y)
                     yazınız.
                      1. (   ) Rast telinden nevâ teline veya nevâ telinden yegâh teline geçişlerde kemençe küçük
                     bir açı ile sola veya sağa doğru çevrilerek rahat kullanım sağlanmalıdır.
                      2. (   )  Verilen dizekteki çalışma yegâh teli üzerinde boş telde 1’lik nota çalışmasıdır.
                      4  ≥  ≤  ≥  ≤  ≥  ≤  ≥  ≤
                     & 4 w  w  w  w  w  w  w  w
                       0  0
                      3. (   ) Çalma sırasında kolun ve yayın duruşunu bozmamak için ayna ile çalışılmamalıdır.
                      4. (   ) Yayın yere paralelliğine, sağ el bileğinin yay çekme ve itme hareketleri sırasında
                     yeterince kırılmasına ve sağ koltuk altınızın çok fazla açılmamasına dikkat edilmelidir.
                      5. (      )  İstenilen  sesin  elde  edilebilmesi  için  yay,  belirlenen  tempoda  akıcı  bir  şekilde
                     uygulanmalıdır.
                      6. (   ) Yay kullanımı üç bölüme ayrılır. Bölümleri aşağıdaki şekildeki gibidir.

                             Uç kısmı  Orta kısım  Kök kısmı
                     B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcükleri yazarak tamamlayınız.
                      7. Yay kullanımını üç bölüme ayırabiliriz. Bunlar; ...…...........................................................
                      ............................................ olarak    adlandırılır.
                      8.  Kemençede  kaliteli  ses  yayın  eşik  üzerinden  …………..  cm  mesafede  eşiğe  paralel
                     şekilde çekilip itilmesiyle elde edilir.
                                                                           3.ÜNİTE: KLASİK KEMENÇEDE I. POZİSYON UYGULAMALARI
                                                                            HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                 Öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerini                İçinde klasik kemençenin yer aldığı geleneksel Türk müziği eserlerinden oluşan bir konser
                                                                           izleyiniz. Çalma sırasında parmakların aldığı pozisyonu takip ediniz.
                 belirlemeye,  bilgi  toplamak,  gözlem                    3.1. Klasik Kemençede Pozisyon Kavramı ve Kullanımı
                 yapmak  için  onları  sosyal  çevre  ile                  Pozisyon, sol el parmaklarının klavye üzerindeki yerleşimidir. Klasik kemençe icrasına yönelik
                                                                           olarak  sol  elimizin  parmakları  (baş  parmak  hariç)  numaralandırılarak  çalma  prensipleri
                 buluşturmaya  ve  öğrenecekleri  konuyla                  oluşturulur.
                                                                           3.1.1. Sol El Parmak Numaraları
                 ilgili  farkındalık  oluşturmaya  yönelik
                 etkinlikleri kapsar.                                                1  2  3
                                                                                             4




                    Vasilaki ve Cemil Bey'e kadar halk içerisinde kaba saz adıyla köçek dansına eşlik amacıyla
                    kullanılan tırnak kemençe, ince saz kimliği altında sarayda icra edilen bir çalgı konumuna   Görsel 3.1: Parmak numaralarının tanıtımı
                    gelmiştir. Kaba saz icrasında sadece eşlik sesi ya da dem ses olarak kullanılan üçüncü tel,
                    ince saz kimliğindeki tırnak kemençede ezgi üretmek amacıyla kullanılmaya başlanmıştır.
                                                                                   1 = İşaret parmağı
                    Daha  sonraki  dönemlerde  Hüseyin  Sadettin  Arel  tarafından  kemençeye  dördüncü  telin
                    ilavesi  ile  ilgili  çalışmalar  başlatılmıştır.  Dört  telli  kemençe  günümüzde  İTÜ  Devlet  Türk   2 = Orta parmak
                    Musikisi Konservatuvarı'nda eğitimi verilen bir çalgıdır. Ancak tını beklentisi yaygın olarak üç
                    telli kemençeye yönelik olduğundan dört telli kemençenin daha az kullanıldığını söylemek   3 = Yüzük parmağı
                    mümkündür.
                                                                                   4 = Serçe parmağı
                     SUNUM ÇALIŞMASI 2
                         Keman virtüözü ve müzikolog olan Mahmut Ragıp Gazimihal hakkında araştırma yaparak
                    bir sunum hazırlayınız. Sunumu bir sonraki derste arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                           Öğrencilerin     araştırma      sonuçlarını
                                                           öğretmen  ve  arkadaşlarına  sunmasına
                              Görsel 1.21: Mahmut Ragıp Gazimihal
                    1.1.5. Klasik Kemençenin Tarihsel Süreç İçerisindeki Önemli İcracıları   yönelik çalışmalardır.
                     Kemençeci Vasilaki
                    Müzik  tarihinde  Vasil,  Vasilaki,  Kemençeci  Vasil,  Vasilaki  Efendi
                    isimleriyle  anılır.  1845'te  Silivri'ye  bağlı  Litros  kasabasında  doğdu.
                    İstanbul'da kahvehanelerde çalmaya başlayan Vasilaki, Lavtacı Andon
                    Efendi'nin  ilgisini  çekti  ve  onun  takımında  çalmaya  başladı. Tamburi
                    Cemil Bey, Udi Nevres Bey gibi büyük sanatçılarla birlikte çalıştı. Klasik
                    kemençenin  kaba  saz  takımlarından  ince  saza  geçiş  sürecinde  yer
                    almıştır (Bkz. Görsel 1.25).
                                              Görsel 1.25:
                                             Kemençeci Vasilaki
                    Tamburi Cemil Bey
                    1871-1916  yılları  arasında  yaşadı.  İstanbul  Molla  Gürânî'de  doğan
                    Cemil  Bey,  üç  yaşında  iken  babasını  kaybetti. Amcası  Refik  Bey'in
                    himayesinde ilk müzik çalışmalarına başladı. Ağabeyi Ahmet Bey'den
                    genel  müzik  bilgilerini,  Kemani  Aleksan'dan  Hamparsum  ve  Batı
                    notasını öğrendi. Çocukluk çağında tanıştığı tamburun icrasında hızlı
                    bir  ilerleme  kaydederek,  kısa  sürede  müzik  camiasında  tanınan  ve
                    hayranlık duyulan birisi haline geldi (Bkz. Görsel 1.26).
                                              Görsel 1.26:
                                             Tamburi Cemil Bey
                                                                   Görselleri gösterir.
                                                            11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18