Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 16

KLASİK KEMENÇE 9




              1. ÜNİTE: KLASİK KEMENÇE İLE İLGİLİ TEMEL BİLGİLER



             HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


             1.   Klasik kemençenin tarihsel süreç içerisinde hangi çalgılarla benzerlikler gösterdiğini bir sunum
                hazırlayarak sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

             2.    Klasik  Türk  müziğinde  ustalık  (virtüözite)  kavramı  hakkındaki  neler  söyleyebilirsiniz?  Ustalık
                aşamasının gerektirdiği ölçütler neler olmalıdır? Öğretmeninizle bilgi seviyenizi değerlendiriniz.

             3.    Klasik  kemençe  çalan  bir  kişiyi  izleyiniz.  Oturuşunu,  kol,  parmak  ve  ayaklarının  duruşunu
                inceleyiniz.

             4.    Yaylı  çalgılar  ile  diğer  mızraplı,  tuşlu  çalgıların  ses  renkleri  arasındaki  farklılıklar  nelerdir?
                Sınıfınızda paylaşınız.

             5.   Yaylı  çalgılar  ailesinin  içerisinde  yer  alan  klasik  kemençenin  yapısal  özelliklerini  çalgı  yapım
                atölyesine giderek veya internet ortamında inceleyiniz.



            1.1. Klasik Kemençenin Tarihî Gelişimi


            Geleneksel Türk müziği yaylı çalgılarından klasik
            kemençe, geçmişten günümüze Türk müzik tarihi
            içerisinde önemli bir yere sahip çalgılar arasında
            yer almaktadır (Bkz. Görsel 1.1). Klasik kemençe,
            tırnak kemençe, armudi kemençe, damla kemençe,
            fasıl  kemençesi,  İstanbul  kemençesi  gibi  adlar
            ile  de  bilinen  çalgıda  ses  üretim  tekniği,  tırnak
            yüzeyinin  tellere  yandan  temas  etmesi  suretiyle
            gerçekleştirilmektedir.

            Klasik  kemençe,  geleneksel  Türk  müziği  türleri
            başlığı  altında;  tasavvuf  müziği,  geleneksel  Türk
            sanat  musikisi,  geleneksel  Türk  halk  musikisi          Görsel 1.1 : Üç telli klasik kemençe
            türlerinde  yer  aldığı  gibi,  özellikle  son  dönemde
            popüler müzikler içerisinde de yer alan bir çalgı konumundadır.


             1.1.1. Yaylı Çalgıların Ortaya Çıkışı


            Yaylı çalgıların ana vatanı; birçok çevre tarafından Orta Asya, Hindistan
            ve Çin’e kadar uzanan Doğu Asya olarak kabul edilir. At kılını kullanarak
            (yay) müzik yapma fikrinin, at kültürüne sahip topluluklara ve dolayısıyla
            atı ilk defa ehlileştirdiği düşünülen Orta ve Doğu Asya’ya ait olabileceği
            düşüncesi, bu savı destekleyici bir unsur olarak belirtilmektedir.

            Yaylı  çalgıların  çıkışı  ve  gelişiminin,  at  kılı-yay  ilişkisi  nedeniyle  Asya
            kaynaklı olduğu düşünülebilir. Iklığ çalgısı ise yaylı çalgıların atası olarak
            kabul edilmektedir ve kökeninin Orta Asya olduğu ifade edilir (Bkz. Görsel
            1.2). Araştırmacı C. Sachs, yaylı çalgılara ait ilk bulguların VIII. veya IX.
            yüzyıla ait olduğunu belirtmektedir.                                           Görsel 1.2: Iklığ



                                                            14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21