Page 37 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 37
ÜNİTE 1
Özellikle ikinci tutuş şeklinde dikkat edilmesi gereken nokta, çalgının iki bacağın
arasında kalacak kısmının fazla olmamasıdır. Sazın teknesinin çok geniş bir
yüzeyle bacakların arasında olması, telden tele geçerken döndürülmesi gereken kemençenin
bu hareketi yapamamasına neden olur. Bu durum da, icradaki verimi önemli ölçüde etkiler.
Kemençe tutulurken burgular göğüse dayandığı için, göğsün burgular üzerinde olabilecek
fazla baskısı önlenmelidir. Baskının fazlalığı sonucu burgular çözülebilir ve çalgının akordu
bozulabilir.
1.3.2. Klasik Kemençenin Tutuluşu Sırasında Sol Elin Konumu
a b c
Görsel 1.63: Sol el pozisyonu
Kemençenin boyun ve burguluğunun yaptığı girintiler, sol elin baş ve işaret parmağının birinci
eklemine gelecek şekilde tutulur (Bkz. Görsel 1.63) Çalgının sapı iki parmak arasındaki
boşluğa oturmaz. Bu sırada sol elin klavyeyi sıkmamasına dikkat edilmelidir.
1.3.3. Klasik Kemençede Yay İşaretleri
Ses, yayın tellere düz doğrultuda baskı uygulayarak eşiğe paralel çekilmesiyle elde edilir.
Yayın hareket yönü ve parmakların konumları sembol ve sayılarla ifade edilmektedir.
= Yay Çekme işareti (Soldan sağa doğru çekerek)
= Yay İtme İşareti (Sağdan sola doğru iterek)
0 = Boş Tel
1 = Birinci Parmak (İşaret Parmağı)
2 = İkinci Parmak (Orta Parmak)
3 = Üçüncü Parmak (Yüzük Parmağı)
4 = Dördüncü Parmak (Serçe Parmağı)
1P = I. Pozisyon
2P = II. Pozisyon
3P = III. Pozisyon
35