Page 36 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 36

KLASİK KEMENÇE 9


            1.2.5. Klasik Kemençe Ailesi


            Kemençe Beşlemesi de denilen kemençe ailesi; kontrbas
            kemençe, bas kemençe, tenor kemençe, alto kemençe ve
            soprano kemençeden oluşmaktadır (Bkz. Görsel 1.60). 19.
            yüzyılın ortalarına kadar kaba saz takımlarında kullanılan
            kemençe, sonraları fasıl müziğine girmesiyle birlikte gittikçe
            yaygınlaşmıştır.  Tamburi  Cemil  Bey’in  geliştirdiği  tırnak
            kemençe  20.yy.ın  başlarında  Türk  müziğinin  en  popüler
            sazlarından  birisi  olmuştur.  Vasilaki  ve  Tamburi  Cemil
            Bey’in  kemençeye  dördüncü  teli  eklemesiyle  birlikte  ses
            sahasının artırılmasına yönelik çalışmalar da başlamıştır.
            Sonraki dönemlerde Hüseyin Saadettin Arel; öğrencisi Dr.
            Rıza  Zühtü  Tinel  ile  birlikte  1933  yılında  Batı’daki  keman   Görsel 1.60: Kemençe beşlemesi
            ailesi gibi farklı ebat ve seslerin çıkmasını sağlamaya yönelik soprano, alto, tenor, bas ve
            kontrabas kemençeler yapmışlardır. Soprano, alto ve tenor kemençelerin çalımı tırnakların
            teması  ile  olurken,  bas  ve  kontrbas  kemençelerin  icrası  ise  teller  üzerine  parmakların
            basılmasıyla gerçekleştirilmektedir. Geliştirdikleri bu çalgıların en temel özellikleri kemençenin
            tel boylarının eşitlenip ses sahalarının 3.5 oktava çıkarılmasıdır.


            1.3. Klasik Kemençenin ve Yayın Doğru Tutuluş Pozisyonu

            1.3.1. Klasik Kemençenin Tutuş Biçimleri


            Kemençe, oturarak çalınan bir çalgıdır.  İki farklı tutuş şekli vardır. Birinci tutuş şeklinde, çalgı
            sol diz üzerine vücutla 70 ya da 80 derece açı yapacak şekilde yerleştirilir ve çalgının orta
            burgusunun göğsün soluna gelmesi sağlanır. Kemençenin diz üzerinde kaymasını önlemek
            için dize denk gelen yüzeye bir kauçuk parçası yapıştırılır (Görsel 1.61).



























               Görsel 1.61: 1. Tutuş Pozisyonu: Kemençenin sol diz   Görsel 1.62: 2. Tutuş Pozisyonu: Kemençenin iki bacak
                             üzerindeki tutuluşu                            arasındaki tutuluşu


            İkinci tutuş şeklinde ise kemençe, yine aynı açıyla bu kez iki bacağın arasında duracak
            şekilde yerleştirilir. Bu sırada da burgular göğse dayanmalıdır (Görsel 1.62).





                                                            34
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41