Page 35 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 35
ÜNİTE 1
1.2.4. Klasik Kemençenin Akort Sistemi
3 telli kemençenin tel adları kalından inceye doğru; Re (Yegâh), Sol (Rast), Re (Nevâ)’dir
(Bkz. Görsel 1.58). Bu seslerin uluslararası müzikteki karşılıkları ise La-Re-La’dır
(Bkz. Görsel 1.59) Kemençeyi çalmaya başlamadan önce akordunu mutlaka tam olarak
yapmak gereklidir. Bunun için önce burgulardan, (Bkz. Görsel 1.56) sonra da kemençenin
eşiğinin altında ve teller üzerinde yer alan fikslerden yararlanılır. Fiksler tellerin birbiri ile
kaynaşmasını sağlar (Bkz. Görsel 1.57).
Görsel 1.56: Burgular Görsel 1.57: Fiksler
Görsel 1.59: Kemençe akordunun piyanodaki karşılıkları
Görsel 1.58: Tel adları
Nevâ sesi piyanonun la sesinden (440 hz) elde edilir (Bkz. Görsel 1.59). Akort yaparken gelen
sese göre burgu çevrilerek telin gerilmesi sağlanır. Daha sonra Rast sesi için piyanodan re,
yegâh sesi için ise piyanodan la sesi ile teller gerilir. Hassas ayar yapmaya yarayan fiksler
yardımıyla akort tamamlanır.
Kemençede sesler tellerin tırnakla yandan teması sonucu elde edildiğinden,
tırnakların telleri itmesi nedeni ile akort çok kolay bozulabilmektedir.
Fiksler de kaynaşmayı sağlayarak akordun ince ayarının pratik bir biçimde
yapılabilmesine yardımcı olurlar.
33