Page 35 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 35

ÜNİTE 1


            1.2.4. Klasik Kemençenin Akort Sistemi


            3 telli kemençenin tel adları kalından inceye doğru; Re (Yegâh), Sol (Rast), Re (Nevâ)’dir
            (Bkz.  Görsel  1.58).  Bu  seslerin  uluslararası  müzikteki  karşılıkları  ise  La-Re-La’dır
            (Bkz.  Görsel  1.59)  Kemençeyi  çalmaya  başlamadan  önce  akordunu  mutlaka  tam  olarak
            yapmak gereklidir. Bunun için önce burgulardan, (Bkz. Görsel 1.56) sonra da kemençenin
            eşiğinin altında ve teller üzerinde yer alan fikslerden yararlanılır. Fiksler tellerin birbiri ile
            kaynaşmasını sağlar (Bkz. Görsel 1.57).























                         Görsel 1.56: Burgular                              Görsel 1.57: Fiksler


















                                                          Görsel 1.59: Kemençe akordunun piyanodaki karşılıkları



                      Görsel 1.58: Tel adları

            Nevâ sesi piyanonun la sesinden (440 hz) elde edilir (Bkz. Görsel 1.59).  Akort yaparken gelen
            sese göre burgu çevrilerek telin gerilmesi sağlanır. Daha sonra Rast sesi için piyanodan re,
            yegâh sesi için ise piyanodan la sesi ile teller gerilir. Hassas ayar yapmaya yarayan fiksler
            yardımıyla akort tamamlanır.






                               Kemençede sesler tellerin tırnakla yandan teması sonucu elde edildiğinden,
                               tırnakların  telleri  itmesi  nedeni  ile  akort  çok  kolay  bozulabilmektedir.
                               Fiksler de kaynaşmayı sağlayarak akordun ince ayarının pratik bir biçimde
                               yapılabilmesine yardımcı olurlar.





                                                            33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40