Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 24
MÜZİK VE RİTİM-I MÜZİK VE RİTİM-I
Sıra Sizde 6
Aşağıda verilen ritmik okuma çalışmalarını el vuruşları ile yapınız.
2
1. & 4 ˙ œ œ Œ œ ‰ œ j œ œ
3
2. & 4 œ œ œ ˙ œ Œ œ œ œ œ œ œ œ
3. 4 Œ
& 4 w ˙ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ
Sözün olmadığı müziklerde çalgıların çalınış biçimleri ritmin oluşumunda önemli bir rol oynar.
Türk müziğinde de ritmik yapı, başta bağlamadaki tezene teknikleri olmak üzere diğer Türk müziği
çalgılarının çalınış teknikleriyle
de bağlantılıdır. Örneğin Ankara
tezenesi, Teke tezenesi, Zeybek
tezenesi, Yozgat tezenesi gibi. Halk
dansları ve dans figürleri de müziğin
ritme yansıdığını gösteren en somut
örneklerdir.
Örneğin İç Anadolu
bölgesindeki halay figürünün ritmi
ile Karadeniz bölgesindeki horon
oyununun (Görsel 1.2) ritmi ya da
Ege bölgesindeki zeybek oyununun
ritim figürleri birbirleriyle bağlantılıdır.
Dolayısıyla dilin ritmik yapısı; ulusal
dansların yürüme, sekme, sıçrama Görsel 1.2: Karadeniz horon ekibi
gibi figür özellikleriyle de bağlantılıdır.
Müzikal seslerin etkili ve düzenli olması için ritmik akış önemlidir. Çalgı eğitiminde çalgının
teknik öğrenimi dışında doğru ritim ve ton duygusu da armoni eğitimiyle öğrenilmelidir. Dolayısıyla bir
çalgının doğru yorumlanabilmesi için seslendirme teknikleri dışında usulun, form bilgisinin ve doğru
ritim vuruşlarının çok iyi kavranması ve uygulanması gerekir.
22