Page 24 - Çalgı Eğitimi Ritim 9
P. 24

MÜZİK VE RİTİM-I






            Sıra Sizde 6




            Aşağıda verilen ritmik okuma çalışmalarını el vuruşları ile yapınız.





                     2
            1.    & 4 ˙                  œ         œ         Œ         œ          ‰     œ j   œ     œ





                     3
            2.    & 4 œ       œ      œ       ˙         œ       Œ     œ      œ       œ œ œ œ œ







            3.       4                                                                    Œ
                  & 4 w                 ˙        ˙          œ    œ     œ    œ      œ œ         œ     œ








                  Sözün olmadığı müziklerde çalgıların çalınış biçimleri ritmin oluşumunda önemli bir rol oynar.
            Türk müziğinde de ritmik yapı, başta bağlamadaki tezene teknikleri olmak üzere diğer Türk müziği
            çalgılarının   çalınış   teknikleriyle
            de  bağlantılıdır.  Örneğin  Ankara
            tezenesi,  Teke  tezenesi,  Zeybek
            tezenesi, Yozgat tezenesi gibi. Halk
            dansları ve dans figürleri de müziğin
            ritme yansıdığını gösteren en somut
            örneklerdir.

                    Örneğin     İç      Anadolu
            bölgesindeki  halay  figürünün  ritmi
            ile  Karadeniz  bölgesindeki  horon
            oyununun  (Görsel  1.2)  ritmi  ya  da
            Ege bölgesindeki zeybek oyununun
            ritim figürleri birbirleriyle bağlantılıdır.
            Dolayısıyla dilin ritmik yapısı; ulusal
            dansların  yürüme,  sekme,  sıçrama                   Görsel 1.2: Karadeniz horon ekibi
            gibi figür özellikleriyle de bağlantılıdır.

                    Müzikal  seslerin  etkili  ve  düzenli  olması  için  ritmik  akış  önemlidir.  Çalgı  eğitiminde  çalgının
            teknik öğrenimi dışında doğru ritim ve ton duygusu da armoni eğitimiyle öğrenilmelidir. Dolayısıyla bir
            çalgının doğru yorumlanabilmesi için seslendirme teknikleri dışında usulun, form bilgisinin ve doğru
            ritim vuruşlarının çok iyi kavranması ve uygulanması gerekir.






            22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29