Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 24

MÜZİK VE RİTİM-I                                                                                                                                                                                   MÜZİK VE RİTİM-I






              Sıra Sizde 6




              Aşağıda verilen ritmik okuma çalışmalarını el vuruşları ile yapınız.




                      2
              1.   & 4 ˙                  œ         œ         Œ         œ          ‰     œ j   œ     œ






                      3
              2.   & 4 œ        œ     œ       ˙         œ       Œ      œ     œ       œ œ œ œ œ






              3.      4                                                                    Œ
                   & 4 w                 ˙        ˙          œ    œ     œ     œ     œ œ         œ     œ









                   Sözün olmadığı müziklerde çalgıların çalınış biçimleri ritmin oluşumunda önemli bir rol oynar.
             Türk müziğinde de ritmik yapı, başta bağlamadaki tezene teknikleri olmak üzere diğer Türk müziği
             çalgılarının   çalınış   teknikleriyle
             de  bağlantılıdır.  Örneğin  Ankara
             tezenesi,  Teke  tezenesi,  Zeybek
             tezenesi, Yozgat tezenesi gibi. Halk
             dansları ve dans figürleri de müziğin
             ritme yansıdığını gösteren en somut
             örneklerdir.

                     Örneğin     İç      Anadolu
             bölgesindeki  halay  figürünün  ritmi
             ile  Karadeniz  bölgesindeki  horon
             oyununun  (Görsel  1.2)  ritmi  ya  da
             Ege bölgesindeki zeybek oyununun
             ritim figürleri birbirleriyle bağlantılıdır.
             Dolayısıyla dilin ritmik yapısı; ulusal
             dansların  yürüme,  sekme,  sıçrama                   Görsel 1.2: Karadeniz horon ekibi
             gibi figür özellikleriyle de bağlantılıdır.

                     Müzikal  seslerin  etkili  ve  düzenli  olması  için  ritmik  akış  önemlidir.  Çalgı  eğitiminde  çalgının
             teknik öğrenimi dışında doğru ritim ve ton duygusu da armoni eğitimiyle öğrenilmelidir. Dolayısıyla bir
             çalgının doğru yorumlanabilmesi için seslendirme teknikleri dışında usulun, form bilgisinin ve doğru
             ritim vuruşlarının çok iyi kavranması ve uygulanması gerekir.






              22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29