Page 25 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 25
MÜZİK VE RİTİM-I MÜZİK VE RİTİM-I
1.1.3. Günlük Yaşamda Ritim
Toplumsal yaşamda ve evrende ritmik bir döngü vardır. Yıllar, mevsimler, öğlen, akşam,
yatsı, çocukluk, ergenlik, yaşlılık (Görsel 1.3) gibi yaşamsal döngüler evrensel ritim döngüsü
örneklerinden bazılarıdır. Toplumsal düzenin olması için hareket ve ritim arasında da bir bağ olduğu
görülür. Ritmin bozulduğu ya da durduğu yerde yaşam da biter.
İbn Haldûn; Mukaddime adlı eserinde her şeyin kesintisiz bir süreklilikle hareket, oluşum,
gelişim ve değişim hâlinde olduğunu ve her aşamadaki canlı, cansız unsurların dönüştüklerini
belirtmiştir. Yani yaşam bir ritimdir.
Memeli canlılarda da biyolojik bir saat vardır. Bu saati düzenleyen etkenlerden biri de epifiz
bezidir. Epifiz bezi, bu biyolojik saati yani ritmik düzenlemeyi melanin hormonu ile gerçekleştirir.
O hâlde melanin hormonu günlük ritmin düzenlenmesinde etkendir denilebilir. Öyle ki epifiz bezi
çıkarılan bazı hayvanların günlük yaşam ritimlerini düzenleyemedikleri tespit edilmiştir.
Görsel 1.3: Yaşam döngüsü
Okuma Metni
Beş yaşındaki otizmli bir çocukta müzikle tedavi seansı süresince klavye kullanımıyla
müzik yapılması sonucu çocuğun sosyal temasının arttığı görülmüştür. Tedavinin başlarında
sadece 2 dakika süreyle terapistle birlikte klavyeyi paylaştığı hâlde üç seans sonunda bu süre
9 dakikaya çıkmıştır. Ayrıca göz temasının da arttığı kaydedilmiştir.
On bir yaşındaki otizmli çocukla yapılan bir başka çalışmada ise ritmik antrenman
çalışmasıyla baş sallama ve çığlık atma davranış bozukluklarının azaldığı görülmüştür. Beyinde
alfa dalgaları olarak adlandırılan ve gevşeme rahatlama göstergesi sayılabilen elektriksel
aktivitenin artırılması için 40/60 vuru/dakika ritimli müzik kullanılmıştır.
(Kaynak: ÖZTÜRK Levent, ERSEVEN Halil, ATİK M. Fadıl (2017), Makamdan Şifaya, İstanbul:
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.)
23