Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 9
P. 12

KİTAP TANITIMI





                                                                      1 1. ÜNİTE         Ünite numarası
                                                                        . ÜNİTE
                                                        TAMBUR HAKKINDA GENEL BİLGİLER   Ünite adı






                  Ünitede öğrenilmesi
                  hedeflenen konu
                  başlıklarını gösterir.

                                                                                           Ünitede yer alan konu başlıklarını
                  Ünite ile ilgili öğrenilmesi                                                   ve  işlenecek alt konuları
                  hedeflenen kavram ve              Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları         gösterir.
                                                                     •   1.1.  Tamburun Tarihçesi
                                                          •  Tambur Kelimesinin Kökeni
                                                    •  Tambur
                  terimleri gösterir.               •  Tamburun Yapısı  •  Tamburun Tarih İçinde  Geçirdiği Değişim  •   1.2.  Tamburun Genel Yapısı
                                                    •  Tambur ve Mızrap   •  Tamburun Yapısı ve Özellikleri  •   1.3.  Tamburun Akordu ve Ana Perdeleri
                                                     Yapımı  •   Tamburun Yapım Aşamaları
                                                    •  Akort  •  Tambur Mızrabının Yapısı    Karekod okuyucu ile taratarak
                                                    •  Ana Perdeler  •  Tambur Mızrabının Yapım Aşamaları
                                                          •  Tamburun Bakımı ve Korunması İçin  Yapılması   resim, video, animasyon, soru ve
                                                           Gerekenler                        çözümleri vb. ilave kaynaklara
                                                          •  Tambur Akordu  1.Ünite tanıtım   1.Ünite
                                                                             karekodudur.
                                                                         sunumu
                                                          •  Tamburun Ana Perdeleri  karekodudur.  ulaşabileceğiniz karekod.
                  Öğrencilerin konuya
                  yönelik etkin katılımının
                  sağlandığı uygulamalı                                                               Konuyla ilgili nota
                                         1.2.5. Tambur Mızrabının Yapımı  3.1.3. Üçüncü Parmak Baskısı İçin Alıştırmalar
                  bölümdür.             elde  edilen  kaba  bir  kabuk  olan  bağanın,  uygun  boyutlarda  biçildikten  sonra  eğikliği  düzeltilir.   ederek çalgınızla seslendiriniz.  çalışmalarını
                                        Tambur mızrabı, bağa adı verilen oldukça sert bir maddeden yapılır. Kaplumbağa kabuğundan
                                                                       Aşağıdaki alıştırmaları mızrap vuruşlarına, parmak numaralarına ve metronom sayısına dikkat
                                        Boyu, 9,5 ile 15 cm, eni 10-12 mm arasında değişebilen şeritler hâlinde kesilir. Kalınlığı 1,5-3 mm
                                        arasında değişen ölçülerde yapılabilir. Kesilen şeritlerin her iki ucu da mızrap için uygun şekilde   gösteren bölümdür.
                                        açılarak sivrileştirilir. Mızrabın tellere vuran uç (ağız) kısmı tamburînin isteğine göre değişik şekillerde         Alıştırma 1
                                        açılabilir.  Mızrap  biçimini  alan  bağanın  yüzeyi,  çeşitli  kalınlıklardaki  su  zımparaları  kullanılarak
                                        pürüzsüz hâle getirilir.
                                        ETKİNLİK 4
                                         Ut mızrabını  ve tambur mızrabını birbirleriyle kıyaslayarak aralarındaki farklılık  ve benzerlikleri
                                        aşağıya yazınız.
                                         1.2.6. Tamburun Bakımı ve Korunması
                                        Tamburun ses tablası da dediğimiz göğüs tahtası, 1-1,5 mm kalınlığında oldukça hassas bir
                                        yapıdadır.  Hava  şartlarından  ve  basınç  değişikliklerinden  kolayca  etkilenir.  Bu  nedenle  tambur
                                        çok nemli ya da çok kuru ortamlarda bırakılmamalıdır. Özellikle kış aylarında kalorifer yakınlarında
                                        tutulmamalıdır. Yaz aylarında ise güneş altında bırakılmamalı, aşırı nemden ve terden korunmalıdır.
                                        Yaz aylarında tambur çalındıktan sonra teller muhakkak silinmelidir.
                                        Tamburu  taşırken  de  dikkatli  olmak  gerekir.  Tamburun  oldukça  hassas  olan  göğüs  tahtasını
                                        korumak için göğüs kısmını vücuda çevirerek taşımak ve çarpmalara karşı dikkatli olmak gerekir.
                  Yeni bilgilerin        1.3. Tamburun Akordu ve Ana Perdeleri         Alıştırma 2  Uygulama esnasında
                  öğrenilmesi amacıyla   HAZIRLIK ÇALIŞMASI                                       olabilecek alternatifleri
                                           Seslerin frekans değerini gösteren dijital akort aletlerini ve akort programlarını araştırıp
                                         edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  ön bilgilerin harekete            1.3.1. Tambur Akordu                           belirtmek üzere notları
                  geçirilmesini ve      çerçevesinde düzenlemeye akort denir. Ancak tambur akordunda doğru ses elde etmek için bazen   içeren bölümdür.
                                        Akort:  Bir  enstrümanın  doğru  ve  uyumlu  sesler  verebilmesi  için  tellerini,  belirli  kurallar
                                        perdelerin yerlerini de oynatmak gerekebilir.
                                        Türk müziği, Batı notasyonu ile yazılmaktadır. Notalar, ikinci çizgiye konulan sol anahtarına göre
                  konuyu sezdirmeyi     yazılıp okunur. Ancak bu durumda okunan nota ile duyulan ses birbirinden farklı olmaktadır. Çünkü
                                        Türk müziği sazları 440 Hz la sesine göre akort edilir ama Türk müziğinde 440 Hz (la) sesi, (re) yani
                  amaçlayan bölümdür.   nevâ olarak kabul edilir. Akort yaparken bu bilgi unutulmamalıdır.
                                        Tambur  sapının  çok  uzun  olması  ve  çalış  esnasında    çift  telleri  kaynaştırmak,  tambura  yeni
                                        başlayan öğrenciler için zorluk oluşturmaktadır. Bu nedenle tambura yeni başlayan öğrencilerin
                                        akortlarını, bir süre öğretmen eşliğinde yapmaları uygun olacaktır.
                                                               21    44
                                                                                               ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                       OKUMA PARÇASI
                       2.2. Mızrap Tutuşu
                       2.2.1. Tambur İcrası Esnasında Mızrap Tutuşu
                                                                                          A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına "D", yanlış olanların başına "Y"
                       Mızrabı  tutarken  başparmak,  işaret  parmağı  ve  orta  parmak  kullanılır.  Mızrap,  işaret  ve  orta
                      parmaklar  arasına,  yatay  olarak  yerleştirilir  ve  bu  iki  parmağın  dibine  yakın  bölümde  hafifçe        harfini yazınız.
                      sıkıştırılır. Mızrap ucunun uzun açılmış ağzı, işaret parmağı ve başparmak ile aşağı bakacak şekilde
                      sabitlenerek tutulur. Mızrabın tutulduğu nokta ile ucu arasındaki mesafe çok kısa ya da çok uzun   1. (    ) Kopuz sazı, tamburun atası sayılmaktadır.
                      bırakılmamalıdır. Mızrap, elin içinde çok sıkıştırılmamalıdır. Yumuşak bir şekilde tutulup el bilekten   2. (    ) Sultan III. Selim, udi bir bestekârdır.
                      hareket ettirilmelidir (Görsel 2.6),(Görsel 2.7),(Görsel 2.8).
                                                                                          3. (    ) Tamburda sesin tınlamasını ve çoğalmasını sağlayan bölüme burguluk denir.
                                                                                          4. (    ) Batı müziğine göre 440 Hz la sesi, Türk müziğinde re (nevâ) olarak kabul edilir.
                                                                                          5. (    ) Tambur icrasındaki akort sistemi, ney sazı ailesinin isimleriyle ifade edilir.
                                                                                           B. Aşağıdaki soruları dikkatle okuyunuz ve doğru olan seçeneği işaretleyiniz.

                                                                                         1.  Aşağıdakilerden hangisi mızraplı tamburun bölümlerinden biri değildir?
                      Görsel 2.6: Mızrap tutuş, yandan    Görsel 2.7: Mızrap tutuş, üstten   Görsel 2.8: Mızrap tutuş, karşıdan
                                        görünüm                    görünüm                    görünüm  A) Tekne          B) Sap            C) Arşe            D) Göğüs            E) Burguluk
                                                       Görsel 3.1: Tamburî Cemil Bey
                                                              TAMBURÎ CEMİL BEY (1872-1916)
                        2.2.2. Tambur İcrası Esnasında Mızrap Tutuşunun Uygulanması      2.  Aşağıdakilerden hangisi tambur mızrabı yapımında kullanılır?
                       Tamburda iyi ses çıkarmak için mızrap ile doğru yer ve açıdan tellere vurmak çok önemlidir.   Cemil Bey, Türk müziği tarihinin en önemli dehasıdır. Tambur, klasik kemençe ve lavta ile   A) Plastik
                      Mızrap, ana eşikten 8-10 cm mesafede tutulmalıdır. Bu, yaklaşık olarak ses tablasının orta kısmına   yaptığı taksimlerle kendisinden sonra gelen bütün icracıları etkilemiş; yaptığı besteler, saz
                      denk gelmelidir. Mızrap, vurma pozisyonundayken üstten bakıldığında tellere dik olmalıdır. Avuç   mûsikisinin en önemli eserleri arasında yer almıştır. Ulaştığı teknik kapasiteyle bir Türk müziği   B) Fil dişi
                      içi gözükmemeli, gövdeye bakmalıdır. Mızrabın uzun ağzı ile üst mızrap, kısa ağzıyla alt mızrap   enstrümanını virtüözite seviyesinde çalmış ilk icracıdır. Türk mûsikisi tarihinde varlığı “milat” olarak   C) Yengeç kabuğu
                      vurulur. Üst mızrap vurulurken mızrabın, tellerin her ikisine de dokunduğundan emin olmak gerekir.   değerlendirilen büyük bir sanatkâr ve önde gelen bir saz eserleri bestekârıdır.
                      Alt mızrap vurulduğunda ise en alttaki tek tele vurulur (Görsel 2.9),(Görsel 2.10).  Tamburî  Cemil Bey, 1872’de İstanbul’da doğdu. Üç yaşında babasını kaybetti. On yaşında   D) Kaplumbağa kabuğu
                                                       keman ve kanuna, hemen ardından da tambura başladı. İlk mûsiki derslerini ağabeyinden ve   E) Boynuz
                                                       Kemani Aleksan’dan aldı. On sekiz yaşından önce büyük bir tambur virtüözü olarak tanındı. Yirmi
                                                       yaşlarında kemençe, lavta ve viyolonselde büyük bir usta olarak kabul edildi. Cemil Bey tamburu,   3.  Tamburun ana ses alanı kaç oktavdır?
                                                       yayla çalan ve viyolonseli mûsikimizde kullanan ilk kişidir. Gramofon sayesinde yurt içinde ve yurt
                                                       dışında bir efsane hâline geldi.   A) 2               B) 3               C) 1                D) 4                   E) 5
                                                        Eline aldığı herhangi bir sazı, kısa bir süre sonra çalabilmesiyle tanınan ve Türk mûsiki tarihinin
                                                       en büyük tambur virtüözlerinden olan Cemil Bey; besteciliği, icracılığı ve teknik katkılarıyla
                                                       Türk mûsikisine büyük eserler sunmuş bir sanatçıdır. Uygulanan teknikle elde edilen değişik   4.  Tambur sapı üzerinde notaların yerlerini belli etmek için misinaların sarılmasıyla
                                                       icra biçimleri, onu çok ilgilendirmiş ve saza âdeta bir kişilik kazandırmıştır. Rehber-i Mûsikî         oluşturulan setlere ne ad verilir?
                                                       adlı kitabı ve eserlerinin toplandığı külliyatı da basılmış, hayatı, oğlu Mesud Cemil tarafından                  A) Mızrap        B) Eşik   C) Tekne    D) Burgu        E) Perde
                                                       romanlaştırılmıştır. Taksimleri dışındaki eserlerinden günümüze ulaşanları, 40 kadardır. Cemil Bey
                                                       birçok talebe yetiştirmiştir. Öğrencileri arasında Refik Fersan, Fahire Fersan, Faize Ergin, Bâb-ı
                                                       Meşîhat Kalemi mümeyyizlerinden Kadı Fuad Bey, Âtıf Esenbel ve Murat Öztoprak ile ablasının   5.  Aşağıdakilerden hangisi tamburun ana perdesi değildir?
                      Görsel 2.9: Mızrabın tele vuruşu  Görsel 2.10: Mızrabın tele vuruşu  oğlu Hikmet Bey gibi tanınmış isimler yer alır.
                                                        Herhangi bir Türk müziği enstrümanını yüksek seviyede çalabilmek için başta Tamburî  Cemil               A) Rast            B) Nevâ          C) Sabâ    D) Çârgâh        E) Gerdâniye
                                                       Bey olmak üzere büyük üstatları dinlemek, bugünün sanatçı adaylarının yollarına ışık tutacaktır.
                         UYGULAMA
                         Yegâh teli üzerinde üst alt mızrap vuruşu yapınız.
                                                               Metin, Mes’ud Cemil, Tamburî Cemil’in Hayatı, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul,
                                                                   2016’dan alınarak yazarlar tarafından düzenlenmiştir.
                     32                                                       47       26
                   Ünite içindeki uygulama etkinliklerinin   Ünitede yer alan okuma parçasını   Ünite sonu değerlendirme sorularını
                   gösterildiği bölümdür.           içeren bölümdür.                 içeren bölümdür.
              10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17