Page 10 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 9
P. 10
İÇİNDEKİLER
KİTABIN TANITIMI ...................................................................................... 10
1. ÜNİTE UDU TANIMA ......................................................................................................... 11
1.1. Udun Tarihçesi ve Müzik Kültürümüzdeki Yeri ve Önemi .............................. 12
KİTABIN TANITIMI
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE 1.1.1. Udun Kökeni ve Tarihçesi ................................................................ 12
UDU 1.1.2. Türklerin Ut ile Olan Tarihî Bağları ................................................... 12
TANIMA
1.1.3. Udun Farklı Müzik Türlerinde Kullanımı ................................................... 14
1.1.4. Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı Alanlar ............................................ 14
Kavramlar Neler Öğreneceksiniz? Ünite Konuları
• Ut Sazı • Udun Kökeni ve Tarihçesi • 1.1. Udun Tarihçesi ve Müzik
• Mızrap • Türklerin Ut İle Tarihî Bağları Kültürümüzdeki Yeri ve 1.2. Udun Yapısı ...................................................................................................... 15
• Akort • Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul- Önemi
• Perde lanım Biçimi • 1.2. Udun Yapısı
• Büyük eşik (alt eşik) • Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı • 1.3. Ut İcrasında Vücudun
• Küçük eşik (üst eşik) Alanlar Durumu
• Büyük kafes • Udu Oluşturan Bölümler • 1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana
• Küçük kafes • Utta Kullanılan Teller ve Tellerin Kolonlar
• Klavye Türleri • 1.5. Udun Akort Edilmesi
• Ayna • Geçmişten Günümüze Ut İcra- 1.2.1. Udu Oluşturan Bölümler .................................................................. 15
• Göğüs sında Kullanılan Farklı Mızrap
• Dilim (yaprak) Türleri
• Gaga • Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-
• Tekne zisyonu 1. ünite
• Sap • Udu Doğru Tutuş Pozisyonu karekodudur.
• Bilezik • Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu 1.2.2. Utta Kullanılan Teller ve Türleri .......................................................... 23
• Burguluk • Utta Kullanılan Pozisyonlar
• Burgu • Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler
• Udun Akort Edilmesinin Önemi 1. ünite
tanıtım sunusu
karekodudur.
1.2.3. Geçmişten Günümüze Ut İcrasında Kullanılan Farklı Mızrap Türleri .. 24
11
1.3. Ut İcrasında Vücudun Durumu .................................................................... 25
1.3.1. Ut İcrasında Doğru Oturuş Pozisyonu ............................................... 25
1.3.2. Udu Doğru Tutuş Pozisyonu .............................................................. 26
1.3.3. Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu ...................................................... 27
1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana Kolonlar ................................................................ 30
1.4.1. Utta Kullanılan Pozisyonlar ............................................................... 30
1.4.2. Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler .................................................... 30
1.5. Udun Akort Edilmesi ................................................................................... 31
1.5.1. Udun Akort Edilmesinin Önemi ....................................................... 31
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ...................................................................... 33
2. ÜNİTE UTTA SES ÜRETİMİ - I ........................................................................................... 37
2.1. Açık Tellerde Mızrap Çalışmaları ................................................................. 38
UTTA SES ÜRETİMİ - I
2. ÜNİTE 2.1.1. Mızrap Hareketlerini Gösteren Simgeler ......................................... 38
2. ÜNİTE
UTTA SES 2.1.2. Açık Tellerde Üst Mızrap Vuruşları ................................................... 38
ÜRETİMİ - I
2.1.3. Açık Tellerde Üst ve Alt Mızrap Vuruşları .......................................... 39
2.1.4. İki Komşu Telde Üst ve Alt Mızrap Vuruşları ..................................... 45
Kavramlar Neler Öğreneceksiniz? Ünite Konuları
• II. Pozisyon • Mızrap Hareketlerini Gösteren • 2.1. Açık Tellerde Mızrap 2.1.5. Mızrap Hareketlerini Uygulayarak Udun Tellerinden Dolgun Ses Üretimi .... 46
• Gerdâniye Simgeler Çalışmaları
• Nevâ • Açık Tellerde Üst Mızrap Vuruşları • 2.2. II. Pozisyonda Ses
• Dügâh • Açık Tellerde Üst ve Alt Mızrap Üretimi
• Hüseynî-aşiran • Vuruşları
İki Komşu Telde Üst ve Alt Mız-
• Kaba bûselik
• Kaba geveşt • rap Vuruşları
Mızrap Hareketlerini Uygula-
• Perde yarak Udun Tellerinden Dolgun 49
• Dizi Ses Üretimi 2.2. II. Pozisyonda Ses Üretimi ......................................................................
• Seyir • Gerdâniye, Nevâ, Dügâh, Hü-
• Donanım seynî-aşiran, Kaba Bûselik ve
• Mızrap vuruşları Kaba Geveşt Tellerinde Mızrap
• Açık tel Hareketlerini Gösteren Kalıplar
• II. Pozisyonda Bûselik Makamı- 2. ünite
nı Oluşturan Seslerin Kavran- karekodudur.
ması ve Uygulanması
• II. Pozisyonda Mâhur Makamını 2.2.1. II. Pozisyonda Sol (Gerdâniye) Telinde Birinci Parmak ile La (Muhayyer)
Oluşturan Seslerin Kavranması 2. ünite
ve Uygulanması
tanıtım sunusu
karekodudur.
37 Perdesi .......................................................................................... 49
37
2.2.2. II. Pozisyonda Sol (Gerdâniye) Telinde İkinci Parmak ile Si Bemol (Süm-
büle), Üçüncü Parmak ile Si (Tiz Bûselik) Perdeleri .................................... 50
2.2.3. II. Pozisyonda Re (Nevâ) Telinde Birinci, İkinci ve Üçüncü Parmak ile
Mi (Hüseynî), Fa (Acem), Fa Diyez (Mâhur) Perdeleri ........................... 52
2.2.4. II. Pozisyonda La (Dügâh) Telinde Birinci ve İkinci Parmak ile Si (Bûselik),
Do (Çargâh) Perdeleri ...................................................................... 54
2.2.5. II. Pozisyonda Mi (Hüseynî-aşiran) Telinde Birinci, İkinci ve Üçüncü Parmak
ile Fa Diyez (Geveşt), Sol (Rast), Sol Diyez (Zirgüle) Perdeleri ....................... 55
8