Page 10 - Çalgı Eğitimi Ut 9
P. 10

İÇİNDEKİLER


                                          KİTABIN TANITIMI ......................................................................................   10
                   1. ÜNİTE               UDU TANIMA  .........................................................................................................   11


 KİTABIN TANITIMI
                                     1.1. Udun Tarihçesi ve Müzik Kültürümüzdeki Yeri ve Önemi .............................. 12
                          1. ÜNİTE
                          1. ÜNİTE
                                          1.1.1.  Udun Kökeni ve Tarihçesi ................................................................ 12
                           UDU            1.1.2.  Türklerin Ut ile Olan Tarihî Bağları  ................................................... 12
                          TANIMA
                                          1.1.3.  Udun Farklı Müzik Türlerinde Kullanımı ................................................... 14
                                          1.1.4.  Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı Alanlar ............................................ 14
                  Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları
                 •   Ut Sazı  •   Udun Kökeni ve Tarihçesi   •   1.1.  Udun Tarihçesi ve Müzik
                 •   Mızrap  •   Türklerin Ut İle Tarihî Bağları                   Kültürümüzdeki Yeri ve
                 •   Akort   •   Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul-                  Önemi
                 •   Perde  lanım Biçimi  •   1.2. Udun Yapısı  1.2. Udun Yapısı ...................................................................................................... 15
                 •   Büyük eşik (alt eşik)  •   Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı   •   1.3. Ut İcrasında Vücudun
                 •   Küçük eşik (üst eşik)  Alanlar          Durumu
                 •   Büyük kafes  •   Udu Oluşturan Bölümler  •   1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana
                 •   Küçük kafes  •   Utta Kullanılan Teller ve Tellerin           Kolonlar
                 •   Klavye  Türleri   •   1.5. Udun Akort Edilmesi
                 •   Ayna    •   Geçmişten Günümüze Ut İcra-
                 •   Göğüs  sında Kullanılan Farklı Mızrap
                 •   Dilim (yaprak)  Türleri  1.2.1.  Udu Oluşturan Bölümler .................................................................. 15
                 •   Gaga  •   Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-
                 •   Tekne  zisyonu  1. ünite
                 •   Sap  •   Udu Doğru Tutuş Pozisyonu  karekodudur.
                 •   Bilezik  •   Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu
                 •   Burguluk  •   Utta Kullanılan Pozisyonlar
                 •   Burgu  •   Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler
                               1. ünite
                      •   Udun Akort Edilmesinin Önemi  tanıtım sunusu   1.2.2.  Utta Kullanılan Teller ve Türleri .......................................................... 23
                              karekodudur.
                                 11
                                          1.2.3.  Geçmişten Günümüze Ut İcrasında Kullanılan Farklı Mızrap Türleri .. 24
                                     1.3. Ut İcrasında Vücudun Durumu .................................................................... 25
                                          1.3.1.  Ut İcrasında Doğru Oturuş Pozisyonu ............................................... 25
                                          1.3.2.  Udu Doğru Tutuş Pozisyonu .............................................................. 26
                                          1.3.3.  Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu ...................................................... 27
                                     1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana Kolonlar ................................................................ 30
                                          1.4.1.  Utta Kullanılan Pozisyonlar ............................................................... 30
                                          1.4.2.  Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler .................................................... 30
                                     1.5. Udun Akort Edilmesi ...................................................................................  31
                                          1.5.1.  Udun Akort Edilmesinin Önemi .......................................................  31
                                           ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ...................................................................... 33

                  2. ÜNİTE                UTTA SES ÜRETİMİ - I ...........................................................................................  37

                              UTTA SES ÜRETİMİ - I
                                     2.1. Açık Tellerde Mızrap Çalışmaları .................................................................  38
                          2. ÜNİTE
                          2. ÜNİTE
                                         2.1.1.  Mızrap Hareketlerini Gösteren Simgeler ......................................... 38
                         UTTA SES        2.1.2.  Açık Tellerde Üst Mızrap Vuruşları ...................................................  38
                         ÜRETİMİ - I
                                         2.1.3.  Açık Tellerde Üst ve Alt Mızrap Vuruşları .......................................... 39
                                         2.1.4.  İki Komşu Telde Üst ve Alt Mızrap Vuruşları ..................................... 45
                  Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları
                •   II. Pozisyon  •   Mızrap Hareketlerini Gösteren   •   2.1. Açık Tellerde Mızrap
                •   Gerdâniye           Simgeler                    Çalışmaları
                •   Nevâ  •   Açık Tellerde Üst Mızrap Vuruşları  •   2.2. II. Pozisyonda Ses        2.1.5.  Mızrap Hareketlerini Uygulayarak Udun Tellerinden Dolgun Ses Üretimi .... 46
                •   Dügâh  •   Açık Tellerde Üst ve Alt Mızrap                      Üretimi
                •   Hüseynî-aşiran  Vuruşları
                •   Kaba bûselik  •   İki Komşu Telde Üst ve Alt Mız-
                       rap Vuruşları
                •   Kaba geveşt  •   Mızrap Hareketlerini Uygula-
                •   Perde  yarak Udun Tellerinden Dolgun
                •   Dizi  Ses Üretimi
                •   Seyir  •   Gerdâniye, Nevâ, Dügâh, Hü-  2.2. II. Pozisyonda Ses Üretimi ......................................................................  49
                •   Donanım  seynî-aşiran, Kaba Bûselik ve
                •   Mızrap vuruşları  Kaba Geveşt Tellerinde Mızrap
                •   Açık tel  Hareketlerini Gösteren Kalıplar
                      •   II. Pozisyonda Bûselik  Makamı-  2. ünite
                       nı Oluşturan Seslerin Kavran-  karekodudur.
                       ması ve Uygulanması
                      •   II. Pozisyonda Mâhur Makamını
                       Oluşturan Seslerin Kavranması   2. ünite   2.2.1.  II. Pozisyonda Sol (Gerdâniye) Telinde Birinci Parmak ile La (Muhayyer)
                       ve Uygulanması  tanıtım sunusu
                             karekodudur.
                                 37
                                 37             Perdesi ..........................................................................................  49
                                         2.2.2.  II. Pozisyonda Sol (Gerdâniye) Telinde İkinci Parmak ile Si Bemol (Süm-
                                                büle), Üçüncü Parmak ile Si (Tiz Bûselik) Perdeleri .................................... 50
                                         2.2.3.  II. Pozisyonda Re (Nevâ) Telinde Birinci, İkinci ve Üçüncü Parmak ile
                                                Mi (Hüseynî), Fa (Acem), Fa Diyez (Mâhur) Perdeleri ...........................  52
                                         2.2.4.  II. Pozisyonda La (Dügâh) Telinde Birinci ve İkinci Parmak ile Si (Bûselik),
                                                Do (Çargâh) Perdeleri ......................................................................  54
                                         2.2.5.  II. Pozisyonda Mi (Hüseynî-aşiran) Telinde Birinci, İkinci ve Üçüncü Parmak
                                                ile Fa Diyez (Geveşt), Sol (Rast), Sol Diyez (Zirgüle) Perdeleri ....................... 55
          8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15