Page 10 - Çalgı Eğitimi Ut 9
P. 10
İÇİNDEKİLER
KİTABIN TANITIMI ...................................................................................... 10
1. ÜNİTE UDU TANIMA ......................................................................................................... 11
KİTABIN TANITIMI
1.1. Udun Tarihçesi ve Müzik Kültürümüzdeki Yeri ve Önemi .............................. 12
1. ÜNİTE
1. ÜNİTE
1.1.1. Udun Kökeni ve Tarihçesi ................................................................ 12
UDU 1.1.2. Türklerin Ut ile Olan Tarihî Bağları ................................................... 12
TANIMA
1.1.3. Udun Farklı Müzik Türlerinde Kullanımı ................................................... 14
1.1.4. Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı Alanlar ............................................ 14
Kavramlar Neler Öğreneceksiniz? Ünite Konuları
• Ut Sazı • Udun Kökeni ve Tarihçesi • 1.1. Udun Tarihçesi ve Müzik
• Mızrap • Türklerin Ut İle Tarihî Bağları Kültürümüzdeki Yeri ve
• Akort • Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul- Önemi
• Perde lanım Biçimi • 1.2. Udun Yapısı 1.2. Udun Yapısı ...................................................................................................... 15
• Büyük eşik (alt eşik) • Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı • 1.3. Ut İcrasında Vücudun
• Küçük eşik (üst eşik) Alanlar Durumu
• Büyük kafes • Udu Oluşturan Bölümler • 1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana
• Küçük kafes • Utta Kullanılan Teller ve Tellerin Kolonlar
• Klavye Türleri • 1.5. Udun Akort Edilmesi
• Ayna • Geçmişten Günümüze Ut İcra-
• Göğüs sında Kullanılan Farklı Mızrap
• Dilim (yaprak) Türleri 1.2.1. Udu Oluşturan Bölümler .................................................................. 15
• Gaga • Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-
• Tekne zisyonu 1. ünite
• Sap • Udu Doğru Tutuş Pozisyonu karekodudur.
• Bilezik • Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu
• Burguluk • Utta Kullanılan Pozisyonlar
• Burgu • Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler
1. ünite
• Udun Akort Edilmesinin Önemi tanıtım sunusu 1.2.2. Utta Kullanılan Teller ve Türleri .......................................................... 23
karekodudur.
11
1.2.3. Geçmişten Günümüze Ut İcrasında Kullanılan Farklı Mızrap Türleri .. 24
1.3. Ut İcrasında Vücudun Durumu .................................................................... 25
1.3.1. Ut İcrasında Doğru Oturuş Pozisyonu ............................................... 25
1.3.2. Udu Doğru Tutuş Pozisyonu .............................................................. 26
1.3.3. Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu ...................................................... 27
1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana Kolonlar ................................................................ 30
1.4.1. Utta Kullanılan Pozisyonlar ............................................................... 30
1.4.2. Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler .................................................... 30
1.5. Udun Akort Edilmesi ................................................................................... 31
1.5.1. Udun Akort Edilmesinin Önemi ....................................................... 31
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ...................................................................... 33
2. ÜNİTE UTTA SES ÜRETİMİ - I ........................................................................................... 37
UTTA SES ÜRETİMİ - I
2.1. Açık Tellerde Mızrap Çalışmaları ................................................................. 38
2. ÜNİTE
2. ÜNİTE
2.1.1. Mızrap Hareketlerini Gösteren Simgeler ......................................... 38
UTTA SES 2.1.2. Açık Tellerde Üst Mızrap Vuruşları ................................................... 38
ÜRETİMİ - I
2.1.3. Açık Tellerde Üst ve Alt Mızrap Vuruşları .......................................... 39
2.1.4. İki Komşu Telde Üst ve Alt Mızrap Vuruşları ..................................... 45
Kavramlar Neler Öğreneceksiniz? Ünite Konuları
• II. Pozisyon • Mızrap Hareketlerini Gösteren • 2.1. Açık Tellerde Mızrap
• Gerdâniye Simgeler Çalışmaları
• Nevâ • Açık Tellerde Üst Mızrap Vuruşları • 2.2. II. Pozisyonda Ses 2.1.5. Mızrap Hareketlerini Uygulayarak Udun Tellerinden Dolgun Ses Üretimi .... 46
• Dügâh • Açık Tellerde Üst ve Alt Mızrap Üretimi
• Hüseynî-aşiran Vuruşları
• Kaba bûselik • İki Komşu Telde Üst ve Alt Mız-
rap Vuruşları
• Kaba geveşt • Mızrap Hareketlerini Uygula-
• Perde yarak Udun Tellerinden Dolgun
• Dizi Ses Üretimi
• Seyir • Gerdâniye, Nevâ, Dügâh, Hü- 2.2. II. Pozisyonda Ses Üretimi ...................................................................... 49
• Donanım seynî-aşiran, Kaba Bûselik ve
• Mızrap vuruşları Kaba Geveşt Tellerinde Mızrap
• Açık tel Hareketlerini Gösteren Kalıplar
• II. Pozisyonda Bûselik Makamı- 2. ünite
nı Oluşturan Seslerin Kavran- karekodudur.
ması ve Uygulanması
• II. Pozisyonda Mâhur Makamını
Oluşturan Seslerin Kavranması 2. ünite 2.2.1. II. Pozisyonda Sol (Gerdâniye) Telinde Birinci Parmak ile La (Muhayyer)
ve Uygulanması tanıtım sunusu
karekodudur.
37
37 Perdesi .......................................................................................... 49
2.2.2. II. Pozisyonda Sol (Gerdâniye) Telinde İkinci Parmak ile Si Bemol (Süm-
büle), Üçüncü Parmak ile Si (Tiz Bûselik) Perdeleri .................................... 50
2.2.3. II. Pozisyonda Re (Nevâ) Telinde Birinci, İkinci ve Üçüncü Parmak ile
Mi (Hüseynî), Fa (Acem), Fa Diyez (Mâhur) Perdeleri ........................... 52
2.2.4. II. Pozisyonda La (Dügâh) Telinde Birinci ve İkinci Parmak ile Si (Bûselik),
Do (Çargâh) Perdeleri ...................................................................... 54
2.2.5. II. Pozisyonda Mi (Hüseynî-aşiran) Telinde Birinci, İkinci ve Üçüncü Parmak
ile Fa Diyez (Geveşt), Sol (Rast), Sol Diyez (Zirgüle) Perdeleri ....................... 55
8

