Page 12 - Çalgı Eğitimi Ut 9
P. 12

KİTABIN TANITIMI





               ÜNİTE KAPAKLARI                                                     ALIŞTIRMA
               Ünite içerisinde yer alan kavram                                  Konunun pekiştirilmesi amacıy-
               ve konuların yer aldığı bölümdür.                                 la öğrencinin uygulama yapacağı
                                                                                 bölümdür.

 KİTABIN TANITIMI                                                                   3. ÜNİTE
                                                                                     ALIŞTIRMA  Aşağıdaki alıştırmayı bûselik makamındaki seslere ve melodik yapısına dikkat ederek uygulayınız.
                                                                                      144
                             1. ÜNİTE
                             1. ÜNİTE                                               144
                                                                                      5
                                                                                      9
                               UDU
                                                                                      13
                             TANIMA                                                   17
                                                HAZIRLIK ÇALIŞMASI                    21
                                                                                      25
                                                Öğrencilerin  ön  bilgilerini  ha-
                    Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları                  29
                  •   Ut Sazı  •   Udun Kökeni ve Tarihçesi   •   1.1.  Udun Tarihçesi ve Müzik   rekete  geçirmek  ve  konuya  il-
                  •   Mızrap  •   Türklerin Ut İle Tarihî Bağları                   Kültürümüzdeki Yeri ve
                  •   Akort   •   Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul-                  Önemi   ALIŞTIRMA  Aşağıdaki alıştırmayı  bûselik makamındaki seslere ve ritmik kalıplarına dikkat ederek uygulayınız.
                  •   Perde  lanım Biçimi  •   1.2. Udun Yapısı                       145
                  •   Büyük eşik (alt eşik)  •   Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı   •   1.3. Ut İcrasında Vücudun   gilerini  çekmek  amacıyla  ders
                  •   Küçük eşik (üst eşik)  Alanlar          Durumu
                  •   Büyük kafes  •   Udu Oluşturan Bölümler  •   1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana   145
                  •   Küçük kafes  •   Utta Kullanılan Teller ve Tellerin           Kolonlar
                  •   Klavye  Türleri   •   1.5. Udun Akort Edilmesi  öncesinde yapılan çalışmalar bu
                  •   Ayna    •   Geçmişten Günümüze Ut İcra-                         5
                  •   Göğüs  sında Kullanılan Farklı Mızrap
                  •   Dilim (yaprak)  Türleri
                  •   Gaga  •   Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-  bölümde  yer  alır.  Öğrencilerin
                  •   Tekne  zisyonu
                  •   Sap  •   Udu Doğru Tutuş Pozisyonu  1. ünite                    9
                  •   Bilezik  •   Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu  karekodudur.
                  •   Burguluk  •   Utta Kullanılan Pozisyonlar
                  •   Burgu  •   Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler  ünitede yer alan konulara hazır-
                         •   Udun Akort Edilmesinin Önemi  1. ünite
                                  tanıtım sunusu                                      13
                                                landığı bölümdür.
                                  karekodudur.
                                       11                                          78                                             79
                                                    1. ÜNİTE
               KAREKOD
                                                                 1. ÜNİTE        UDU TANIMA
               Karekod okuyucu ile taratarak
                                                       HAZIRLIK ÇALIŞMASI
               resim,  video,  animasyon,  soru    1.        Farabi ve İbn-i Sina’nın müzik üzerine yaptığı çalışmaları araştırınız.
                                                   2.       Daha önce dinlediğiniz müziklerde udun kullanıldığı türleri söyleyiniz.
               ve çözümleri vb. ilave kaynakla-    3.       Çalgı yapım atölyelerine giderek ut yapımı ile ilgili bilgi alınız veya ut yapım videoları seyrederek edindiğiniz
                                                              bilgileri sınıf  arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                   4.       Udun bakımı, korunması ve taşınması ile ilgili araştırma yapınız.
               ra ulaşabileceğiniz karekoddur.     5.       Tanınmış ut sanatçılarının ut icralarını izleyerek mızrap tutuşu, ut tutuşu ve duruşlarını gözlemleyiniz.
                                                     1.1.
                                                     Udun Tarihçesi ve Müzik Kültürümüzdeki Yeri ve Önemi
                                                    1.1.1.     Udun Kökeni ve Tarihçesi
                                                   Kopuz ailesinden gelen ut, Horasan’dan Bağdat’a çalışmaya gelen Türklerden Araplara 7. yüzyıl-
                                                   da geçmiştir. Araplar tarafından benimsenen ve Arapçada “öd ağacı” anlamındaki udun göğüs
                                                   kısmı bu ağaçtan yapıldığından Henry George Farmer (Henri Corc Farmır) da çalgıya ut adının bu
                                                   ahşap göğsü dolayısıyla verildiğini ifade eder. Batılılarda ut, 11 ve 13. yüzyıllarda Haçlı Seferleri
                                                   sırasında tanınmıştır.
                                                   Arap kaynaklarında, ünlü musikişinas Zelzel’e kadar (ö. 174/790) udun sapının ve gövdesinin aynı   Kavramlar       Neler Öğreneceksiniz?                 Ünite Konuları
                                                   ağaç parçasından yontulup oyularak yapıldığı, müstakil sapın Zelzel tarafından getirilen bir ye-
                                                   nilik olduğu, gövdenin ise Zelzel’den sonra artık oyularak değil ağaç dilimleri yan yana getirilerek
                                                   yapıldığı belirtilmektedir.            Görsel 1.1: Lavta
                                                   Sasaniler bu çalgıyı “barbat” (kaz göğsü) olarak adlandırmıştır. Bir bakıma ut, barbatın Araplar tarafın-
                                                   dan geliştirilmiş biçimi olarak görülebilir. Esasen ut ile barbat arasındaki en önemli fark barbatın nispeten küçük gövdeli
                                                   ve deri göğüslü olması, udun ise daha büyük olan gövdesi sebebiyle tahtadan bir göğsünün bulunmasıdır.
                                                   Döneminde ut hakkında en kapsamlı bilgiyi verenlerden biri olarak bilinen Farabi, o döneme kadar dört telli bir saz olan
                                                   uda beşinci teli eklemiştir. İbni Sina (980/1037) “Kitabu’ş Şifa” adlı eserinde udun en meşhur aletlerden biri olduğunu
                                                   söyler. Yine aynı eserde udun akordu ve ses aralıkları gibi teknik bilgileri şekillerle anlatır.
                                                   Organalojide ut, kısa saplı lavtaların (perdeli ut) tipik örneğidir; dünyadaki diğer bütün kısa saplı lavtalar (Avrupa lavtası,
                                                   İstanbul lavtası, Çin pipası, Japon biwası, Rumen kobzası) udun veya atası olan çalgının birer türevidir (Görsel 1.1).  •   Ut Sazı  •   Udun Kökeni ve Tarihçesi   •   1.1.  Udun Tarihçesi ve Müzik
                                                      1. ETKİNLİK  Perdeli ut da denilen lavta ile ut arasındaki benzerlik ve farklılıklarını yazınız.               •   Türklerin Ut İle Tarihî Bağları                   Kültürümüzdeki Yeri ve
                                                    Benzerlikler  Farklılıklar      3. ÜNİTE                                         •   Mızrap
                                                                                               3. Ünite                                                              •   Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul-                  Önemi
                   1. ÜNİTE                                                                                                          •   Akort
                                                                                     ?         ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME                                                    lanım Biçimi
                          O KUMA PARÇASI          12                                             13                                  •   Perde                                                        •   1.2. Udun Yapısı
                                                 ŞERİF MUHİTTİN TARGAN ve HAYATI    1.  Aşağıdaki makam özelliklerinin karşısına doğru ise  “D”  yanlış ise,  “Y”  yazınız.  •   Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı
                             fasıllar, Rauf Yektâ Bey’den nazariyat, Zekâi-zâde Hafız                                                •   Büyük eşik (alt eşik)                                        •   1.3. Ut İcrasında Vücudun
                             Ahmet Efendi’den (Irsoy) makam ve usul öğrenmiştir.       Rast makamının güçlüsü gerdâniye perdesidir.                                      Alanlar
                             Ali Rifat Çağatay ut konusunda Şerif Muhittin’in ken-
                             disini çok aştığını söylemiştir. Türk musikisi eserlerini   Uşşak makamının durağı dügâh perdesidir.    •   Küçük eşik (üst eşik)                                                    Durumu
                             Batı’ya da dinletebilmek için çok sesli armoniden zi-
                             yade kontrpuana dayanan, fakat aynı zamanda millî                                                                                       •   Udu Oluşturan Bölümler
                             karakterini kaybetmeyen bir musikinin meydana ge-         Uşşak makamının seyri inicidir.
                             tirilmesinin gerekliliğini ifade etmiştir. Tamamen Batı
                             tarzındaki beste anlayışının hâkim olduğu bir çalışma-
                             nın bazı yerlerine halk musikisi temaları yerleştirmek   ETKİNLİK  Hüseynî makamının yedeni sol (rast) perdesidir.  •   Büyük kafes                                      •   1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana
                             ve bunları armoni kurallarına uydurmak suretiyle çok                                                                                    •   Utta Kullanılan Teller ve Tellerin
                             sesli hale sokarak çağdaş Türk musikisi diye kabul        Bayatî makamının donanımı si için koma bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
                   21 Ocak 1892’de İstanbul’un Çamlıca semtinde doğdu.   ettirmeye çalışmanın zaman kaybından başka bir şey
                             olamayacağını vurgulamıştır. Targan’ın Bağdat’ta kaldı-
                  Babası Osmanlı Devleti’nin son Mekke emiri, Meclis-i   ğı yıllarda Arap âleminin en ünlü udileri arasında anılan   Hüseynî makamının durağı dügâh perdesidir.  •   Küçük kafes                  Kolonlar
                  Ayan ikinci reisi ve Evkaf nazırlarından Ali Haydar Paşa,   Cemil ve Münir Beşir kardeşlerle Selman Şükür adlı   Sınıf içinde öğrencilerin             Türleri
                  annesi Sabiha Hanım’dır. Hz. Peygamber’in 37. kuşak-  sanatkârı  yetiştirdiği bilinmektedir.
                  tan torunudur. Adındaki şerif kelimesi, aynı zamanda                 Bayatî makamının dizisi  uşşak makamı dizisinin aynıdır. Yerinde uşşak dörtlüsüne nevâda bûselik
                  bu irtibatın ifadesidir. Üniversite yıllarına kadar özel   Şerif Muhittin virtüözlüğünün yanı sıra besteleriyle   beşlisinin eklenmesinden meydana gelmiştir.
                  dersler alarak öğrenimini sürdürdü. 1908’de Dârülfünun   de tanınmıştır. Bestelediği yirmi beş civarındaki ese-    •   Klavye                      •   Geçmişten Günümüze Ut İcra-  •   1.5. Udun Akort Edilmesi
                  Hukuk Fakültesi ve bir yıl sonra Edebiyat Fakültesi’ne   rin sadece üçü şarkı formundadır. Saz musikisine ait   konuya etkin katılımının   Rast makamı dizisi, yerinde uşşak dörtlüsüne nevâda bûselik beşlisinin eklenmesinden meydana
                  girdi ve her ikisinden de mezun oldu. 29 Ekim 1916   eserleri arasında “Kapris, Koşan Çocuk, Kanatlarım   gelmiştir.
                  tarihinde babasının Mekke emirliğine tayini üzerine   Olsaydı, Teemmüller” gibi orijinal besteleriyle dügâh,
                  onunla birlikte Hicaz’a gitti ve bir süre Şam’da bulundu.   ferahfeza, hüzzam, uşşak saz semaileri en tanınmışla-
                  Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra yeni sanat çev-  rıdır. İlk eseri Mehmet Akif Ersoy’a ithaf ettiği hüzzam     Hüseynî makamının donanımı si için koma bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.  •   Ayna    sında Kullanılan Farklı Mızrap
                  relerinden ilgi görmediği için gittiği Amerika’da (1924)   saz semaisidir. Eserin birinci ve ikinci hanesiyle tesli-  sağlandığı bölümdür.
                  sekiz yıl kaldı. New York’ta geçirdiği bir ameliyat sonrası   mini on üç yaşında bestelemiş, üçüncü ve dördüncü
                  İstanbul’a döndü. Ancak bu defa da kendisine musi-  hanelerini 1924’te tamamlamıştır. Şerif Muhittin’in son   Rast makamının güçlüsü gerdâniye perdesidir.
                  kiyle ilgili ciddi bir görev verilmeyince iki yıl sonra Irak   eseri, sözleri Behçet Kemal Çağlar’a ait, “Ömrümün                                      Türleri
                  hükümetinin davetiyle Bağdat’a gitti (1934) ve burada   son şevki sensin başka bir yar istemem” mısrasıyla         •   Göğüs
                  Doğu ve Batı musikisi bölümlerinin yer aldığı Bağdat   başlayan suzinak şarkısı olup 1964’te Behçet Kemal   Aşağıdaki boş alana ünitede çalmış olduğunuz eserlerin size zor ve kolay gelen yanlarını, eserleri çalgınızla
                  Konservatuvarını kurarak bölümün idaresini üstlendi,   Çağlar’ın isteği üzerine Safiye Ayla’nın vereceği bir   2.  çalmada size olan katkılarını değerlendirerek yazınız.
                  ayrıca ut ve viyolonsel dersleri verdi. 1948’de geçirdiği   konser için yirmi dört saat içerisinde bestelenmiştir.
                  bir rahatsızlık sonucu İstanbul’a döndü. Aynı yıl Hüseyin   Klasik melodi yapısını kullandığı  saz semailerinin dı-                                •   Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-
                  Sadettin Arel’in istifasıyla boş kalan İstanbul Belediye   şındaki saz eserleri daha çok Batı müziğine dayalı ut   •   Dilim (yaprak)
                  Konservatuvarı İlmi Kurul Başkanlığına getirildiyse de,   için bestelenen etütlerdir. Bu etütlerin Türk musiki-
                  1951’de yine sağlık sebebiyle bu görevinden istifa etti. 8   sinde belirli bir saz için bestelenmiş ilk eserler olduğu
                  Nisan 1950’de Safiye Ayla ile evlendi. Zarif ve mütevazi   kabul edilir. Türk ve Batı musikisine ait çeşitli notaları                                  zisyonu
                  kişiliğiyle tanınan Şerif Muhittin 13 Eylül 1967 tarihinde   vasiyeti üzerine Safiye Ayla tarafından Süleymaniye
                  vefat etti ve Zincirlikuyu Asrî Mezarlığı’na defnedildi.  Kütüphanesi’ne bağışlanmıştır.                           •   Gaga
                  Türk musikisinin Batılı anlamda yetiştirdiği en büyük ut   Kaynak
                  virtüözü kabul edilen Targan’ın musiki kabiliyeti ailesi    https://islamansiklopedisi.org.tr                                                      •   Udu Doğru Tutuş Pozisyonu
                  tarafından küçük yaşlarda fark edilmesine rağmen   (TDV İslam Ansiklopedisi, 40. cilt,sayfa 18-19)
                  derslerine engel olacağı endişesiyle bu dönemde dü-
                  zenli musiki eğitimi alamamış, evlerinde düzenlenen                                                                •   Tekne
                  haftalık musiki toplantıları sayesinde musikiyle tanış-
                  mıştır. Dört beş yaşlarında iken duyduğu melodileri                                                                                                •   Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu
                  piyanoda yalnız başına çalmaya gayret etmiş, on üç
                  yaşlarına doğru gizlice ut çalmıştır. Daha sonra ailesi          146 146                                        147 147
                  musiki çalışmalarına izin vermiştir. Bu arada Ali Rıfat                                                            •   Sap
                  Bey’den (Çağatay) Türk musikisi klasiklerinden önemli                                                                                              •   Utta Kullanılan Pozisyonlar
                                                                                                                                     •   Bilezik                     •   Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler
                 28                                             29
                                                                                                                                     •   Burguluk                    •   Udun Akort Edilmesinin Önemi
                OKUMA PARÇASI                                                     ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME                             •   Burgu
                Ünite  içerisinde  okuma  par-                                    Öğrencilerin ünite ile ilgili öğ-
                çalarının yer aldığı bölümdür.                                    rendiği bilgilerin yoklandığı ve
                                                                                  öz değerlendirme gibi perfor-
                                                                                  mans ölçekleriyle değerlendi-
                                                                                  rildiği  bölümdür.
         10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17