Page 12 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 9
P. 12

KİTABIN TANITIMI





                                                                                         ALIŞTIRMA
                     ÜNİTE KAPAKLARI
                     Ünite içerisinde yer alan kavram                                  Konunun pekiştirilmesi amacıy-
                     ve konuların yer aldığı bölümdür.                                 la öğrencinin uygulama yapacağı
                                                                                       bölümdür.

 KİTABIN TANITIMI                                                                         3. ÜNİTE
                                                                                           ALIŞTIRMA  Aşağıdaki alıştırmayı bûselik makamındaki seslere ve melodik yapısına dikkat ederek uygulayınız.
                                                                                           144
                                   1. ÜNİTE                                               144
                                   1. ÜNİTE
                                                                                            5
                                                                                            9
                                     UDU
                                                                                            13
                                   TANIMA                                                   17
                                                      HAZIRLIK ÇALIŞMASI                    21
                                                                                            25
                                                      Öğrencilerin  ön  bilgilerini  ha-
                          Kavramlar  Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları                  29
                        •   Ut Sazı  •   Udun Kökeni ve Tarihçesi   •   1.1.  Udun Tarihçesi ve Müzik   rekete  geçirmek  ve  konuya  il-
                        •   Mızrap  •   Türklerin Ut İle Tarihî Bağları                   Kültürümüzdeki Yeri ve
                        •   Akort   •   Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul-                  Önemi   ALIŞTIRMA  Aşağıdaki alıştırmayı  bûselik makamındaki seslere ve ritmik kalıplarına dikkat ederek uygulayınız.
                        •   Perde  lanım Biçimi  •   1.2. Udun Yapısı                      145
                        •   Büyük eşik (alt eşik)  •   Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı   •   1.3. Ut İcrasında Vücudun   gilerini  çekmek  amacıyla  ders
                        •   Küçük eşik (üst eşik)  Alanlar          Durumu
                        •   Büyük kafes  •   Udu Oluşturan Bölümler  •   1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana   145
                        •   Küçük kafes  •   Utta Kullanılan Teller ve Tellerin           Kolonlar
                        •   Klavye  Türleri   •   1.5. Udun Akort Edilmesi  öncesinde yapılan çalışmalar bu
                        •   Ayna    •   Geçmişten Günümüze Ut İcra-                         5
                        •   Göğüs  sında Kullanılan Farklı Mızrap
                        •   Dilim (yaprak)  Türleri
                        •   Gaga  •   Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-
                        •   Tekne  zisyonu            bölümde  yer  alır.  Öğrencilerin
                                         1. ünite
                        •   Sap  •   Udu Doğru Tutuş Pozisyonu  karekodudur.                9
                        •   Bilezik  •   Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu
                        •   Burguluk  •   Utta Kullanılan Pozisyonlar
                        •   Burgu  •   Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler  ünitede yer alan konulara hazır-
                               •   Udun Akort Edilmesinin Önemi  1. ünite
                                        tanıtım sunusu                                      13
                                        karekodudur.
                                                      landığı bölümdür.
                                            11                                           78                                             79
                                                          1. ÜNİTE
                    KAREKOD
                                                                       1. ÜNİTE        UDU TANIMA
                    Karekod okuyucu ile taratarak
                                                             HAZIRLIK ÇALIŞMASI
                    resim,  video,  animasyon,  soru     1.        Farabi ve İbn-i Sina’nın müzik üzerine yaptığı çalışmaları araştırınız.
                                                         2.       Daha önce dinlediğiniz müziklerde udun kullanıldığı türleri söyleyiniz.
                    ve çözümleri vb. ilave kaynakla-     3.       Çalgı yapım atölyelerine giderek ut yapımı ile ilgili bilgi alınız veya ut yapım videoları seyrederek edindiğiniz
                                                                    bilgileri sınıf  arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                         4.       Udun bakımı, korunması ve taşınması ile ilgili araştırma yapınız.
                    ra ulaşabileceğiniz karekoddur.      5.       Tanınmış ut sanatçılarının ut icralarını izleyerek mızrap tutuşu, ut tutuşu ve duruşlarını gözlemleyiniz.
                                                          1.1.
                                                           Udun Tarihçesi ve Müzik Kültürümüzdeki Yeri ve Önemi
                                                         1.1.1.     Udun Kökeni ve Tarihçesi
                                                         Kopuz ailesinden gelen ut, Horasan’dan Bağdat’a çalışmaya gelen Türklerden Araplara 7. yüzyıl-
                                                         da geçmiştir. Araplar tarafından benimsenen ve Arapçada “öd ağacı” anlamındaki udun göğüs
                                                         kısmı bu ağaçtan yapıldığından Henry George Farmer (Henri Corc Farmır) da çalgıya ut adının bu
                                                         ahşap göğsü dolayısıyla verildiğini ifade eder. Batılılarda ut, 11 ve 13. yüzyıllarda Haçlı Seferleri
                                                         sırasında tanınmıştır.
                                                         Arap kaynaklarında, ünlü musikişinas Zelzel’e kadar (ö. 174/790) udun sapının ve gövdesinin aynı
                                                         ağaç parçasından yontulup oyularak yapıldığı, müstakil sapın Zelzel tarafından getirilen bir ye-
                                                         nilik olduğu, gövdenin ise Zelzel’den sonra artık oyularak değil ağaç dilimleri yan yana getirilerek            Görsel 1.1: Lavta
                                                         yapıldığı belirtilmektedir.
                                                         Sasaniler bu çalgıyı “barbat” (kaz göğsü) olarak adlandırmıştır. Bir bakıma ut, barbatın Araplar tarafın-
                                                         dan geliştirilmiş biçimi olarak görülebilir. Esasen ut ile barbat arasındaki en önemli fark barbatın nispeten küçük gövdeli
                                                         ve deri göğüslü olması, udun ise daha büyük olan gövdesi sebebiyle tahtadan bir göğsünün bulunmasıdır.
                                                         Döneminde ut hakkında en kapsamlı bilgiyi verenlerden biri olarak bilinen Farabi, o döneme kadar dört telli bir saz olan
                                                         uda beşinci teli eklemiştir. İbni Sina (980/1037) “Kitabu’ş Şifa” adlı eserinde udun en meşhur aletlerden biri olduğunu
                                                         söyler. Yine aynı eserde udun akordu ve ses aralıkları gibi teknik bilgileri şekillerle anlatır.
                                                         Organalojide ut, kısa saplı lavtaların (perdeli ut) tipik örneğidir; dünyadaki diğer bütün kısa saplı lavtalar (Avrupa lavtası,
                                                         İstanbul lavtası, Çin pipası, Japon biwası, Rumen kobzası) udun veya atası olan çalgının birer türevidir (Görsel 1.1).
                                                            1. ETKİNLİK  Perdeli ut da denilen lavta ile ut arasındaki benzerlik ve farklılıklarını yazınız.
                                                          Benzerlikler  Farklılıklar      3. ÜNİTE
                                                                                                     3. Ünite                                     Kavramlar                 Neler Öğreneceksiniz?                 Ünite Konuları
                         1. ÜNİTE
                                                                                           ?         ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                               O KUMA PARÇASI           12                                             13
                                                       ŞERİF MUHİTTİN TARGAN ve HAYATI    1.  Aşağıdaki makam özelliklerinin karşısına doğru ise  “D”  yanlış ise,  “Y”  yazınız.
                                   fasıllar, Rauf Yektâ Bey’den nazariyat, Zekâi-zâde Hafız                                                •   Ut Sazı                     •   Udun Kökeni ve Tarihçesi     •   1.1.  Udun Tarihçesi ve Müzik
                                   Ahmet Efendi’den (Irsoy) makam ve usul öğrenmiştir.       Rast makamının güçlüsü gerdâniye perdesidir.
                                   Ali Rifat Çağatay ut konusunda Şerif Muhittin’in ken-
                                   disini çok aştığını söylemiştir. Türk musikisi eserlerini   Uşşak makamının durağı dügâh perdesidir.
                                   Batı’ya da dinletebilmek için çok sesli armoniden zi-                                                                                                                                    Kültürümüzdeki Yeri ve
                                   yade kontrpuana dayanan, fakat aynı zamanda millî                                                       •   Mızrap                      •   Türklerin Ut İle Tarihî Bağları
                                   karakterini kaybetmeyen bir musikinin meydana ge-         Uşşak makamının seyri inicidir.
                                   tirilmesinin gerekliliğini ifade etmiştir. Tamamen Batı
                                   tarzındaki beste anlayışının hâkim olduğu bir çalışma-
                                   nın bazı yerlerine halk musikisi temaları yerleştirmek   ETKİNLİK  Hüseynî makamının yedeni sol (rast) perdesidir.                                                                       Önemi
                                   ve bunları armoni kurallarına uydurmak suretiyle çok                                                    •   Akort                       •   Udun Farklı Müzik Türlerinde Kul-
                                   sesli hale sokarak çağdaş Türk musikisi diye kabul        Bayatî makamının donanımı si için koma bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
                         21 Ocak 1892’de İstanbul’un Çamlıca semtinde doğdu.   ettirmeye çalışmanın zaman kaybından başka bir şey
                                   olamayacağını vurgulamıştır. Targan’ın Bağdat’ta kaldı-
                        Babası Osmanlı Devleti’nin son Mekke emiri, Meclis-i   ğı yıllarda Arap âleminin en ünlü udileri arasında anılan
                        Ayan ikinci reisi ve Evkaf nazırlarından Ali Haydar Paşa,   Cemil ve Münir Beşir kardeşlerle Selman Şükür adlı   Sınıf içinde öğrencilerin   Hüseynî makamının durağı dügâh perdesidir.  •   Perde  lanım Biçimi  •   1.2. Udun Yapısı
                        annesi Sabiha Hanım’dır. Hz. Peygamber’in 37. kuşak-  sanatkârı  yetiştirdiği bilinmektedir.
                        tan torunudur. Adındaki şerif kelimesi, aynı zamanda                 Bayatî makamının dizisi  uşşak makamı dizisinin aynıdır. Yerinde uşşak dörtlüsüne nevâda bûselik
                        bu irtibatın ifadesidir. Üniversite yıllarına kadar özel   Şerif Muhittin virtüözlüğünün yanı sıra besteleriyle   beşlisinin eklenmesinden meydana gelmiştir.
                        dersler alarak öğrenimini sürdürdü. 1908’de Dârülfünun   de tanınmıştır. Bestelediği yirmi beş civarındaki ese-
                        Hukuk Fakültesi ve bir yıl sonra Edebiyat Fakültesi’ne   rin sadece üçü şarkı formundadır. Saz musikisine ait   konuya etkin katılımının   Rast makamı dizisi, yerinde uşşak dörtlüsüne nevâda bûselik beşlisinin eklenmesinden meydana
                        girdi ve her ikisinden de mezun oldu. 29 Ekim 1916   eserleri arasında “Kapris, Koşan Çocuk, Kanatlarım   gelmiştir.  •   Büyük eşik (alt eşik)    •   Türk Müziğinde Udun Kullanıldığı
                        tarihinde babasının Mekke emirliğine tayini üzerine   Olsaydı, Teemmüller” gibi orijinal besteleriyle dügâh,                                                                        •   1.3. Ut İcrasında Vücudun
                        onunla birlikte Hicaz’a gitti ve bir süre Şam’da bulundu.   ferahfeza, hüzzam, uşşak saz semaileri en tanınmışla-
                        Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra yeni sanat çev-  rıdır. İlk eseri Mehmet Akif Ersoy’a ithaf ettiği hüzzam   sağlandığı bölümdür.    Hüseynî makamının donanımı si için koma bemolü, fa için bakiye diyezi donanıma yazılır.
                        relerinden ilgi görmediği için gittiği Amerika’da (1924)   saz semaisidir. Eserin birinci ve ikinci hanesiyle tesli-  •   Küçük eşik (üst eşik)
                        sekiz yıl kaldı. New York’ta geçirdiği bir ameliyat sonrası   mini on üç yaşında bestelemiş, üçüncü ve dördüncü   Rast makamının güçlüsü gerdâniye perdesidir.  Alanlar                         Durumu
                        İstanbul’a döndü. Ancak bu defa da kendisine musi-  hanelerini 1924’te tamamlamıştır. Şerif Muhittin’in son
                        kiyle ilgili ciddi bir görev verilmeyince iki yıl sonra Irak   eseri, sözleri Behçet Kemal Çağlar’a ait, “Ömrümün
                        hükümetinin davetiyle Bağdat’a gitti (1934) ve burada   son şevki sensin başka bir yar istemem” mısrasıyla
                        Doğu ve Batı musikisi bölümlerinin yer aldığı Bağdat   başlayan suzinak şarkısı olup 1964’te Behçet Kemal   Aşağıdaki boş alana ünitede çalmış olduğunuz eserlerin size zor ve kolay gelen yanlarını, eserleri çalgınızla   •   Büyük kafes
                        Konservatuvarını kurarak bölümün idaresini üstlendi,   Çağlar’ın isteği üzerine Safiye Ayla’nın vereceği bir   2.  çalmada size olan katkılarını değerlendirerek yazınız.  •   Udu Oluşturan Bölümler
                        ayrıca ut ve viyolonsel dersleri verdi. 1948’de geçirdiği   konser için yirmi dört saat içerisinde bestelenmiştir.                                                                  •   1.4. Utta Pozisyonlar ve Ana
                        bir rahatsızlık sonucu İstanbul’a döndü. Aynı yıl Hüseyin   Klasik melodi yapısını kullandığı  saz semailerinin dı-
                        Sadettin Arel’in istifasıyla boş kalan İstanbul Belediye   şındaki saz eserleri daha çok Batı müziğine dayalı ut
                        Konservatuvarı İlmi Kurul Başkanlığına getirildiyse de,   için bestelenen etütlerdir. Bu etütlerin Türk musiki-    •   Küçük kafes
                        1951’de yine sağlık sebebiyle bu görevinden istifa etti. 8   sinde belirli bir saz için bestelenmiş ilk eserler olduğu                             •   Utta Kullanılan Teller ve Tellerin
                        Nisan 1950’de Safiye Ayla ile evlendi. Zarif ve mütevazi   kabul edilir. Türk ve Batı musikisine ait çeşitli notaları                                                                           Kolonlar
                        kişiliğiyle tanınan Şerif Muhittin 13 Eylül 1967 tarihinde   vasiyeti üzerine Safiye Ayla tarafından Süleymaniye
                        vefat etti ve Zincirlikuyu Asrî Mezarlığı’na defnedildi.  Kütüphanesi’ne bağışlanmıştır.
                        Türk musikisinin Batılı anlamda yetiştirdiği en büyük ut   Kaynak                                                  •   Klavye                          Türleri
                        virtüözü kabul edilen Targan’ın musiki kabiliyeti ailesi    https://islamansiklopedisi.org.tr
                        tarafından küçük yaşlarda fark edilmesine rağmen   (TDV İslam Ansiklopedisi, 40. cilt,sayfa 18-19)                                                                                  •   1.5. Udun Akort Edilmesi
                        derslerine engel olacağı endişesiyle bu dönemde dü-
                        zenli musiki eğitimi alamamış, evlerinde düzenlenen
                        haftalık musiki toplantıları sayesinde musikiyle tanış-                                                            •   Ayna                        •   Geçmişten Günümüze Ut İcra-
                        mıştır. Dört beş yaşlarında iken duyduğu melodileri
                        piyanoda yalnız başına çalmaya gayret etmiş, on üç
                        yaşlarına doğru gizlice ut çalmıştır. Daha sonra ailesi          146 146                                        147 147
                        musiki çalışmalarına izin vermiştir. Bu arada Ali Rıfat
                        Bey’den (Çağatay) Türk musikisi klasiklerinden önemli                                                              •   Göğüs                           sında Kullanılan Farklı Mızrap
                       28                                             29
                                                                                                                                           •   Dilim (yaprak)                  Türleri
                                                                                        ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME                             •   Gaga                        •   Ut İcrasında Doğru Oturuş Po-
                      OKUMA PARÇASI                                                                                                        •   Tekne                           zisyonu
                      Ünite  içerisinde  okuma  par-                                    Öğrencilerin ünite ile ilgili öğ-                  •   Sap                         •   Udu Doğru Tutuş Pozisyonu
                      çalarının yer aldığı bölümdür.                                    rendiği bilgilerin yoklandığı ve
                                                                                        öz değerlendirme gibi perfor-                      •   Bilezik                     •   Ut İcrasında Doğru Mızrap Tutuşu
                                                                                        mans ölçekleriyle değerlendi-                      •   Burguluk                    •   Utta Kullanılan Pozisyonlar
                                                                                        rildiği  bölümdür.                                 •   Burgu                       •   Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler
                                                                                                                                                                           •   Udun Akort Edilmesinin Önemi
               10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17