Page 112 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 112

•   Pantalone,  orta yaşlı bir insan veya yaşlı bir tüccar karakterinde olur
                                     (Görsel 5.18).  Venedik lehçesiyle konuşur ve konuşmalarında atasözlerine
                                     sık sık yer verir. Yaşına rağmen genç gibi davranır, genç kadınlara kur yapar.
                                     Kostümü;    üzerine tam oturan kırmızı bir yelek, kırmızı pantolon  ve  çorap,
                                     yumuşak terlikler, ayak bileklerine kadar uzanan siyah bir palto, kenarlıksız bir
                                     şapka, geniş çengel burunlu kahverengi bir maske, dağınık ağarmış bir sakal
                                     şeklindedir.
                                 •   Dottore, Pantolone’nin arkadaşı veya rakibidir
                                     (Görsel 5.19).  Toplumda kabul edilmiş bir
                                     yeri vardır. Genellikle hukuk veya tıp doktoru
                                     rolündedir. Bilgiçlik taslayan biridir. Latince
                                     kelimelerle süslediği Bolonya aksanıyla konuşur.
                                     Bilgileri sahtedir. Bu sahte bilgilerle gösteriş
                                     yapar. Aşırı saflığı yüzünden diğerleri tarafından
                                     sürekli kandırılır. Karısı tarafından sık sık aldatılan
          š   Görsel 5.18: Pantalone  kıskanç bir kocadır. Elbisesi akademik bir cübbe
                                     ve kepten oluşur.

          Commedia  dell’Arte  tipleri  içinde  en  çeşitli  olanlar  uşaklar  ya  da  diğer  adıy-
          la zannilerdir. Her oyun metninde bu tiplerden biri aptal, biri zeki olmak üzere
          en az iki tane bulunur. Sayıları bir ile dört arasında değişmektedir. Entrikalarda
          önemli bir rol üstlenirler. Bu entrikalar; efendilerine dalkavukluk olsun diye yardım
          etmek ve efendilerinin işlerini bozmak şeklinde gelişir. Uşakların çoğu erkektir.
          Genç, hazırcevap kişilerdir ve her zaman bir entrikanın içinde yer alırlar. Zannilerin   š   Görsel 5.19: Dottore
          bazıları yaşlı olabilir. Bu zanniler bir handa garson, bir uşağın karısı olarak veya
          başka rollerle seyirci karşısına çıkabilir.

          •   Arlecchino (Arlekino), zanniler içinde en popüler olanıdır (Görsel 5.20). Kurnaz bir karakterdir. Hünerli
             ve akrobat bir dansçıdır. Genellikle entrikaların merkezinde yer alır. Arlecchino, kazınmış kafasına siyah
             bir maskenin üstünde yampirik bir şapka giyer. Yanında tahtadan yapılmış bir kılıç veya kavga ve dövüş
             sahnelerinde göze çarpacak biçimde resmedilen bir sopa taşır. Bu karakterle ilgisi olan diğer karakterler
             Truffaldino ve Trivellino’dur.
          •   Brighella (Brigella), Arlecchino’nun yakın arkadaşı olan karakterdir (Görsel 5.21). Birçok değişik isimle
             anılmaktadır. Zalim, alaycı, hazırcevap bir uşaktır. Çengel bir burnu, bıyıklı maskesi ve yeşil şeritle süslü
             pantolonu vardır.
          •   Scaramuccia (Skaramuçça), nitelikleri önemli ölçüde değişiklik gösteren bir karakterdir (Görsel 5.22). Kimi
             zaman Arlecchino ile kimi zaman Brighella veya Capitano’yla benzerliği vardır.
          •   Pulcinella (Pulçinella) her zaman bir Napolilidir ve oyunlardaki fonksiyonu değişiklik gösterir (Görsel 5.23).
             Bazen uşak bazen handa veya bir tüccarın yanındaki garsondur. Açıkgözlülük ve budalalık, aşk ve hainlik,
             duygu ve duygusuzluk karışımı duyguları yansıtır. Çok büyük bir çengel burnu ve bir kamburu vardır. Uzun,
             sivri uçlu bir şapka giyer.





















           š   Görsel 5.20: Arlecchino  š   Görsel 5.21: Brighella  š   Görsel 5.22: Scaramuccia  š   Görsel 5.23: Pulcinella


         110
                                                      5. ÜNİTE
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117