Page 208 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 208

3   HAZIRLIK ÇALIŞMASI

            Toplumumuzda kullanılan “baş sağlığı dilemek” ifadesi size neler çağrıştırmaktadır?


          11.1.   İSLAM KÜLTÜRÜNDE TİYATRO FORMLARI

          İslam kültürünün görüldüğü ülkelerdeki geleneksel tiyatro formları, diğer ülkelerde olduğu gibi o ülkelerin uzak
          geçmişinden gelmektedir. Bu geleneksel formlar, içinde yer aldıkları toplumların inançları, tarihî ve toplumsal
          yaşamı tarafından şekillenmiştir. İslam kültüründeki en temel dramatik ve tiyatral form taziyedir. Hz. Hasan ve
          Hz. Hüseyin ile beraberindeki Müslümanların Kerbela’da Yezid’in orduları tarafından şehit edilişleri Müslüman
          toplumlarda büyük bir iz bırakmıştır. Bu olayları anma merasimleri dramatik ve tiyatral özellikler göstermiştir.

                                İslam Ülkelerindeki Geleneksel Tiyatro Formları


                 Hikâye Anlatıcılığı                          Gölge Oyunları                          Kukla                          Taziye Dramı

          11.1.1.   Hikâye Anlatıcılığı

          Hikaye anlatıcılığı dünyadaki tüm kültürlerde bulunan bir formdur. Bütün kültürlerde dramatik ve tiyatral
          formlardan önce görülür. Hikâye anlatıcılığı, diğer kültürlerde olduğu gibi İslamiyet’in benimsendiği neredeyse
          bütün ülkelerde de gelişme imkânı bulmuştur. Büyük ölçüde sözlü kültür ürünlerinin anlatım malzemesi olarak
          kullanıldığı bu seyirlik türde hikâye anlatıcısının ihtiyaç duyduğunda taklide giren canlandırmalar yaptığı
          bilinmektedir.

          Hikâye anlatıcılığında anlatı daha çok ön plandadır. Zaman zaman bire bir role girilen taklit anları hikaye an-
          latıcısının ustalığını göstermektedir. Ülkemizde gelişen meddah geleneği de bir hikâye anlatıcılığı formudur.
          11.1.2.   Gölge Oyunları

          Gölge oyununun geçmişi İslamiyetin çok öncesine dayanmaktadır. Kaynağı Uzak Doğu’dur. Daha sonra İslam
          kültürünün yayıldığı Hindistan, Endonezya, İran, Mısır ve ülkemizde gölge oyunu türüne giren tiyatral formlar
          benimsenmiştir. Bunun nedeni sanatçıların canlandırma yerine iki boyutlu, saydam figürlerle gösterim yapma-
          larıdır.

          Gölge oyunu figürleri, gerçeğe benzerlik ve simgesellikten uzak tasarlanmış; göstermeci bir üslupla canlandı-
          rılmıştır. Yarı saydam özellikte bir perdenin arkasına ışık tutularak hayal sahnesi elde edilmiştir. Gölge oyunu
          tasvirleri,  iki  boyutlu  olarak  kesilmiş  figürlerin  arkasına  çubuk  sopalar  tutturularak  oluşturulmuştur  (Görsel
          11.1). Canlı oyuncunun seyirci karşısında yaptığı dramatizasyon, gölge oyunlarında bu iki boyutlu tasvirlerle
          gerçekleştirilir.





















                                            š   Görsel 11.1: Gölge oyunu


        206
                                                     11. ÜNİTE
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213