Page 212 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 212
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki cümlelerin başındaki paranteze verilen bilgiler doğruysa D, yanlışsa Y yazınız.
1. (...) Ülkemizde gelişen meddah geleneği de bir hikâye anlatıcılığı formudur.
2. (...) Kukla formunun kaynağı gündelik yaşamdır.
3. (...) Gölge oyunları her ülkede aynı özelliklerde oynanmaktadır.
4. (...) Taziye dramlarında tarihî ve efsanevi hikâyelerle halk hikâyelerine de yer verilmiştir.
B) Aşağıda verilen tanım ve kavramları başındaki paranteze kavram kısmında uygun olan
harfleri yazarak eşleştiriniz.
TANIM KAVRAMLAR
1. (...) Bir hikâye anlatıcısının tek kişilik ve taklide giren canlandırmalarıdır. a) Taziye dramı
2. (...) Hayal sahnesi adı verilen perdede tasvir oynatılmasıdır. b) Kukla
3. (...) Cansız nesnelerin ip veya çeşitli araçlarla oynatılmasıdır. c) Gölge oyunu
4. (...) Peygamberimizin torunları Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin ile beraberindeki ç) Meddah
Müslümanların Yezid’in orduları tarafından Kerbela’da katledilişlerini d) Muharrem
konu alan anma törenlerinde sergilenen dramatik gösterimlerdir.
C) Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.
1. Sözlü kültür ürünlerinin anlatım malzemesi olarak kullanıldığı bu seyirlik türde taklide giren
canlandırmaların da yapıldığı bilinmektedir. Anlatıcının zaman zaman bire bir role girdiği taklit
anları hikâye anlatıcısının ustalığını göstermektedir. Ülkemizde gelişim imkânı bulmuş olan meddah
geleneği bu türün devamı niteliğindedir.
Bu paragrafta bahsedilen geleneksel tiyatro formu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gölge oyunları B) Hikâye anlatıcılığı C) Orta oyunu
D) Taziye dramı E) Tragedya
2. Aşağıdakilerden hangisi gölge oyununun özelliklerinden biri değildir?
A) Figürler gerçeğe benzerlikten ve simgesellikten uzak tasarlanmıştır.
B) Tasvirler, iki boyutlu olarak kesilmiştir.
C) Seslendirme, tonlama ve vurguya önem verilmiştir.
D) Figürlerin arkasına çubuk sopalar tutturulmuştur.
E) Doğaçlama olmayan hareketlerden yararlanılmıştır.
210
11. ÜNİTE