Page 217 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 217
Sömürge devletleri ile yerel halklar arasında yaşanan politik ve kültürel mücadeleler, Afrika ülkelerindeki
tiyatronun gelişimini de etkilemiştir (Görsel 12.3).
Görsel 12.3: Madagaskar’da sömürgeci etkiyi gösteren bir Hira Gasy performansı
Yerel toplulukların hâkim olduğu Afrika tiyatrosu, sömürgeci toplulukların da gelişiyle birtakım değişikliklere
uğramıştır. Bu değişiklikler sonrasında Batı tarzı tiyatro da Afrika kıtasında yayılmaya başlamıştır (Tablo12.1).
Tiyatro, her ne kadar gelişim gösterse de içeriğe müdahale edilerek sömürge yönetimine aykırı oyunların
sahnelenmesine izin verilmemiştir.
Tablo 12.1: Afrika’da Batılı Tarzda Oyun Yazan Yazarlar ve Eserleri
YAZAR ESER
Ormanların Dansı, Jero Kardeşin Davaları, Aslan ve
Wole Soyinka (Vole Soyinka) Mücevher, Kongi’nin Hasatı, Deliler ve Doktor, Ölüm
ve Kralın Süvarisi, Devlerin Oyunu
John Pepper Clark - Bekederemo
(Con Pipır Kılark - Bekederemo) Keçi Şarkısı, Sal, Bikoroa Oyunları, Kadınların İsyanı
Suç Tanrıların Değil, Kurunmi, Ovonramgen Nogbasi,
Ola Rotimi (Ola Rotimi) Yaşayan Ölülerin Umudu
Femi Osofison (Femi Osafıson) Harcanmış Nesiller Olmasın, Başka Bir Sal, Gevezelik
ve Şarkı, Bir Zamanlar Dört Haydut
Efua Sutherland (Efua Sadırland) Anansewa’nın Evliliği, Efuda, Foriwa
Ama Ata Aidoo (Ama Ata Aydo) Bir Hayaletin Çelişkisi, Anowa
Joe C. de Graft (Jo dö Gıraft) Oğullar ve Kızlar, Karanlık Bir Film
Ananse ve Sihirli Davul, Ananse ve Yağmur Tanrısı,
Mohammed Ben Abdallah
Mallam Ilya Davası
Sorumluluklar, Zenci Mamba ve Ölümle Sözleşme,
John Ruganda (Con Ruganda) Gözyaşsız Müzik, Sessizliğin Yankıları, Tufanlar
MERAKLISINA
Yandaki karekodu kullanarak tiyatro akademisyenlerinin Afrika kültürlerinde tiyatro
hakkındaki görüşlerini dinleyebilirsiniz.
215
AFRİKA KÜLTÜRLERİNDE TİYATRO
AFRİK A KÜL TÜRLERİNDE TİY A TR O