Page 50 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 50

Aristoteles, oyun kişilerinde bulunması gereken özellikleri belirtirken tipe uygunluk, benzerlik, tutarlılık,
          üstünlük ilkelerine dikkati çekmiştir.

          Tipe Uygunluk: Oyun kişisinin temsil ettiği karakterin benzerleriyle aynı özellikleri taşımasıdır. Kadına ait bir
          özelliğin erkek oyuncuda güzel durmaması buna örnek gösterilebilir. Karakterler toplum içindeki rolüne uygun
          hareket etmelidir. Köleler köle, zenginler zengin gibi davranmalıdır.
          Benzerlik: Buradaki benzerlik gerçeğe benzerliktir. Oyun kişisinin sözlerinin seyirci tarafından akla ve mantığa
          uygun bulunmasıdır.
          Tutarlılık: Oyun kişisinin kendisinden beklenen tavrı oyunun başından sonuna kadar korumasıdır.

          Üstünlük: Oyun kişisinin yaşamdaki insanlardan ahlak yönüyle üstün olmasıdır.

          Yunan tragedyaları dil bakımından ne ağır ne de bayağıdır. Halkın anlayabileceği kadar basit, sanatsallığı ön
          plana çıkaracak kadar da güçlüdür.

          Aristoteles’in Antik Dönem’de yaptığı tragedya analizine göre belirlediği en ideal tragedya metni Sophokles’in
          yazdığı Kral Oidipus’tur. Bu metin; olay örgüsünün, kahramanların, diğer biçim ve içerik unsurlarının ustaca
          kurgulanması sebebiyle Aristoteles tarafından ideal tragedyaya örnek gösterilmiştir.


                                               Q   ARAŞTIRINIZ
            Aristoteles’in sanat dışında yazdığı eserlerin konuları nelerdir?


                                                 ETKİNLİK ZAMANI

            Etkinlik Adı: Değişen İstasyonlar
            Etkinlik Amacı: Antik Yunan tiyatrosunun tarihsel gelişimi, özellikleri, yazar ve eserlerini incelemek
            Kullanılacak Malzemeler: Renkli karton, kâğıt, kalem, silgi, yapıştırıcı, makas, fotoğraf / resim çıktıları,
            bilgisayar ve etkileşimli tahta
            Aşağıdaki basamakları takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
            ;   Öğretmeniniz rehberliğinde ve sınıf mevcuduna göre üç gruba ayrılınız.
            ;   Her grup için oylama yoluyla bir istasyon şefi belirleyiniz.
            ;   Etkinlik için bir hafta öncesinden Antik Yunan’da tiyatro konusuyla ilgili araştırma yapınız.
            ;   Etkinlik için gereken araç gereci bir hafta öncesinden hazırlayınız.
            ;   Sınıf ortamında U oturma düzeninde üç farklı istasyon (masa) oluşturunuz.
            ;   Hangi istasyona hangi grubun gideceğini kurayla belirleyiniz.
            ;   Antik Yunan’da tiyatro konusu hakkında birinci istasyonda bir broşür, ikinci istasyonda afiş, üçüncü
                istasyonda ise bilgilendirici bir sunum hazırlayınız.
                Birinci Tur: Sırasıyla birinci (broşür), ikinci (afiş) ve üçüncü (sunum) istasyonlara giderek 5 dakika
                süreyle o istasyon için belirtilen görevi yerine getiriniz (5 dakikalık süreler istasyon şefleri tarafından
                kontrol edilecektir.).
                İkinci Tur:  İstasyon değişikliği yaparak önceki grubun yapmakta olduğu etkinliği (eksik kalan) 5
                dakikada tamamlamaya çalışınız.
                Üçüncü Tur: Gitmediğiniz son istasyonda 5 dakika çalışarak etkinliği tamamlayınız. Böylelikle birinci
                istasyondaki broşür, ikinci istasyondaki afiş ve üçüncü istasyondaki sunum ürünleri ortaya çıkmış
                olacaktır.
            ;   İlk istasyona tekrar geldiğinizde etkinliği sona erdiriniz.
            ;   Hazırladığınız ürünlere sunduğunuz katkılarla ne anlatmak istediğinizi açıklayınız.
            ;   Hazırladığınız ürünleri sınıf veya okul panosunda sergileyiniz.


                               Her insan kendi bildiği sanatı yapmakta serbest bırakılmalıdır.
                                                                                                                                              Aristoteles



         48
                                                     2. ÜNİTE
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55