Page 176 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 176
LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ Düzgün Dört Yüzlüyü Tanıyalım
Uygulama - 1
Süre: 40 dakika
Hedeflenen Beceriler
• Akıl Yürütme
• Uzamsal Düşünme
• Problem Çözme
Hedefler
Öğrencilerin düzgün dört yüzlü cismini tanıyabilmeleri, düzgün dört yüzlü cisminin nitelikleri
hakkında sezgisel bir anlayış geliştirebilmeleri hedeflenir.
Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı
Dersin giriş kısmında düzgün dört yüzlü cismini ve düzgün dört yüzlünün özelliklerini tanıt-
mak amacıyla kullanılabilir.
Dikkat Çekme
Öğrencilere “Platonik cisimleri duydunuz mu?”, “Düzgün dört
yüzlünün ateşi temsil ettiğini biliyor muydunuz?” sorularını
yönelttikten sonra yandaki görsel sınıfta gösterilir.
İşleniş
• Çok yüzlülerin bütün yüzeylerinin çokgensel bölgelerden oluştuğunu, ayrıtlarının ise bu çok-
gensel bölgelerin kenarları olan cisimler olduğunu ifade ediniz.
[!]Öğrencilerin çok yüzlü cisimlerin elemanlarının köşe, ayrıt ve yüz olduğunu söyleme-
lerini bekleyiniz.
• Bütün yüzleri aynı düzgün çokgensel bölgeden oluşan cisimlere platonik çok yüzlüler den-
diğini vurgulayınız. Düzgün dört yüzlünün de bir platonik çok yüzlü olduğunu öğrencilere
söyleyiniz.
• Kesitli düzgün dört yüzlü materyalini öğrencilere gösteriniz ve öğrencilerin bu platonik çok
yüzlü cisim ile ilgili gözlemlerini paylaşmalarını sağlayınız.
[!]Öğrencilerin aşağıdaki özellikleri keşfetmelerini destekleyiniz.
• Materyal bir düzgün dört yüzlü olduğundan cismin bütün yüzeylerini gösteren üçgensel
bölgeler eşkenar üçgenlerden oluşmaktadır.
• Cismin 4 adet yüzü, 4 adet köşesi, 6 adet ayrıtı bulunmaktadır.
• Cismin içinde bulunan kesit de üçgensel bölgeden oluşmaktadır.
• Çok yüzlü cisimlerin elemanları arasındaki ilişkiyi göstermek amacıyla Euler’in çok yüzlü for-
mülünü tanıtınız. V + F – E = 2 (V: vertex = köşe, F: face = yüz, E: edge = ayrıt) Bu formülü
kullanarak herhangi bir çok yüzlünün iki elemanının sayısını bildikleri takdirde üçüncü
elemanının sayısını bulabilecekleri bilgisine ulaşmalarını sağlayınız.
17474
1