Page 177 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 177

[!] Bu formülün kullanılabilmesi için cismin düzgün çok yüzlü olmasına gerek olmadığını
           vurgulayınız.
           •  Öğrencilerden cismin içerisinde bulunan renkli kesiti oluşturan üçgenin kenarlarına göre türünü
             belirlemelerini isteyiniz. Kesit, cismin tabanını iki eş parçaya ayırdığında kesitin kenarlarının cismin
             yüzeylerini oluşturan üçgenlerin kenarlarıyla ilişkisini sorgulatınız.                                 T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
           [!] Kesitin iki kenarının cismin yüzeyini oluşturan eşkenar üçgenlerin yüksekliği olduğunu, di-
           ğer kenarının ise cismin bir ayrıtına eşit olduğunu dolayısıyla kesiti oluşturan üçgenin ikizke-
           nar olduğunu fark etmelerini sağlayınız. Eşkenar üçgenin açılarından faydalanarak kesitin eş
           uzunluktaki kenarlarından birinin oluşturduğu açılar konusunda fikir geliştirmelerini teşvik
           ediniz.
           [!] Kesitin ikizkenarlarının cismin yüzeylerinde iki eş (30° - 60° - 90°) özel dik üçgen oluştur-
           duğunu bu özel üçgendeki trigonometrik oranları kullanarak düzgün dört yüzlünün bir ayrı-
           tı “a” birim olmak üzere kesitin ikizkenarlarından birinin uzunluğunun,   a3   birim olduğunu
                                                                                      2
           fark etmelerini sağlayınız.

           •  Öğrencilerin cismin tabanı bir eşkenar üçgenden oluştuğu için onu iki eş parçaya bölen siyah
             doğru parçalarının hem yükseklik hem kenarortay hem de açıortay olduğuna ulaşmalarını sağ-
             layınız. Bunun yanında, bu üç doğru parçasının kesiştikleri noktanın tabandaki üçgenin hem iç
             teğet çemberinin merkezi hem ağırlık merkezi hem de yüksekliklerin kesişim noktası olduğunu
             fark ettiriniz.
           [!] Bu durum eşkenar üçgene ait bir durum olduğundan tüm yüzeyler için geçerlidir.
           •  Piramidin hacminin   TabanAlanı . Yüksekl k   formülü kullanılarak hesaplandığı hatırlatılıp cismin
                                           3
             hacmini bununla ilişkilendirebilmelerini bekleyiniz.
           •  Öğrencilere ayrıt uzunluğu “a” birim  olan bir düzgün dört yüzlünün taban alanı ve cisim yüksek-
             liğinin  “a” cinsinden eşitini sorunuz ve bunun nasıl hesaplanacağını tartışmalarına fırsat tanıyınız.
                             2
               2
                   2
              a =  h + c a  3  m
                         3      Yükseklik ve taban alanı hacim hesaplama formülünde yerine yazarak
                       2
                   2
               2
              a =  h +  a                          2  3 a6     a 3  2
                                                 .
                                           .
                     2  3          V  =  3 1  . (TA) h  =  3 1 a  4  .  3  =  12   birimküp bulunur.
               2
              h =  2a
                   3
                 a6
              h =
                   3
           Ölçme ve Değerlendirme

           Soru
           Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerleri doldurunuz.
           1.  6 adet köşesi ve 12 adet ayrıtı olan çok yüzlünün ---- adet yüzü vardır.
           2. Bütün  yüzeyleri  aynı  eşkenar  üçgenlerden  oluşan  ve  4  köşesi  olan  platonik  çok  yüzlünün
              içinde bulunan ara kesit ---- üçgenden oluşmaktadır.
           3. Materyaldeki  ara  kesitin  eşkenar  yüzeyleri  bölen  kenarlarının  uzunluğu,  cismin  yüzeylerini
              oluşturan eşkenar üçgenin bir kenarının uzunluğunun ---- katıdır.


           Cevap
                                                                   3
           1. Sekiz              2. İkizkenar                 3.
                                                                  2


 1 17474                                    Matematik Seferberliği                                         175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182