Page 19 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 19

İşleniş

                   •  Problem  durumunu  sınıf  ortamına  taşıyarak  öğrencile-
                      rin kendilerine verilen ders materyalinin hangi noktadan
                      asıldığında dengede kalacağını düşünmelerini ve tartış-
                      malarını sağlayınız.
                   •  Öğrencilerden ipli vantuzu materyalin yüzeyine yapıştı-              Şekil 1
                      rarak materyalin dengede kalacağı noktayı kendilerinin                                        T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
                      işaretlemelerini isteyiniz.
                   •  Bulunan noktayı  ders materyali üzerine işaretletiniz.
                   •  Ağırlık merkezi materyalinin ağırlık merkezini deneme-
                      den  bulabilmeleri  için  öğrenciler  ile  beraber  aşağıdaki
                      yönergeleri uygulayınız:
                   •  Materyaldeki vantuzlu ipi üçgenin herhangi bir köşesin-
                      deki  deliğin  üst  yüzey  tarafından  geçiriniz  ve  vantuzu
                      yere dik olan bir yüzeye (sınıf tahtası gibi) yapıştırınız.
                   •  İpi materyalin altından taban düzlemine paralel olacak
                      şekilde  geriniz,  ipin  konumunu  değiştirerek  materyalin
                      dengede  kaldığı  durumu  bulmaya  çalışınız.  Şekil  1'deki
                      gibi materyalin dengede kaldığı anda ipin materyalden
                      çıktığı noktayı işaretleyiniz.                                        Şekil 2
                   •  İpin oluşturduğu denge çizgisini materyal yüzeyinde gö-
                      rülecek şekilde çiziniz.
                   •  İpin  ucuna  bir  ağırlık  bağlayınız,  materyali  asılı  olduğu
                      yerde serbest bıraktığınızda ipin kenarortay çizgisi ile ça-
                      kıştığını öğrencilere gösteriniz.
                   •  Benzer süreci ipi diğer köşelerden de geçirerek tekrarla-
                      yınız ve kenarortayların tek bir noktada kesiştiklerini öğ-
                      rencilere fark ettiriniz.
                   •  Çizilen kenarortayların kesiştiği noktaya ipli vantuzu Şekil
                      4'teki gibi yapıştırarak bu noktadan asıldığında materya-
                      lin dengede kaldığını dolayısıyla bu noktanın ağırlık mer-            Şekil 3
                      kezi olduğunu fark ettiriniz.
                   •  Öğrencilerin deneyerek bulduğu ağırlık merkezi nokta-
                      sı ile uygulamanın sonunda bulduğunuz ağırlık merkezi
                      noktasını karşılaştırmalarını sağlayınız.


                                                                                            Şekil 4


                   Ölçme ve Değerlendirme                                                    A

                   Soru

                   Yandaki  birim  karelerden  oluşan  zemine  ABC  üçgeni
                   çizilmiştir.

                   Buna göre A köşesinden ve üçgenin ağırlık merke-
                   zinden geçen doğru hangi renkteki karelerin iç böl-
                   gesinden geçer?                                          C                           B

                   Cevap

                   |BC|  =  12  birimdir.  Buna  göre  doğru,  kırmızı  ve  siyah
                   renkli bölgelerden geçecektir.








 16 16                                      Matematik Seferberliği                                          17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24