Page 19 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 19
İşleniş
• Problem durumunu sınıf ortamına taşıyarak öğrencile-
rin kendilerine verilen ders materyalinin hangi noktadan
asıldığında dengede kalacağını düşünmelerini ve tartış-
malarını sağlayınız.
• Öğrencilerden ipli vantuzu materyalin yüzeyine yapıştı- Şekil 1
rarak materyalin dengede kalacağı noktayı kendilerinin T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
işaretlemelerini isteyiniz.
• Bulunan noktayı ders materyali üzerine işaretletiniz.
• Ağırlık merkezi materyalinin ağırlık merkezini deneme-
den bulabilmeleri için öğrenciler ile beraber aşağıdaki
yönergeleri uygulayınız:
• Materyaldeki vantuzlu ipi üçgenin herhangi bir köşesin-
deki deliğin üst yüzey tarafından geçiriniz ve vantuzu
yere dik olan bir yüzeye (sınıf tahtası gibi) yapıştırınız.
• İpi materyalin altından taban düzlemine paralel olacak
şekilde geriniz, ipin konumunu değiştirerek materyalin
dengede kaldığı durumu bulmaya çalışınız. Şekil 1'deki
gibi materyalin dengede kaldığı anda ipin materyalden
çıktığı noktayı işaretleyiniz. Şekil 2
• İpin oluşturduğu denge çizgisini materyal yüzeyinde gö-
rülecek şekilde çiziniz.
• İpin ucuna bir ağırlık bağlayınız, materyali asılı olduğu
yerde serbest bıraktığınızda ipin kenarortay çizgisi ile ça-
kıştığını öğrencilere gösteriniz.
• Benzer süreci ipi diğer köşelerden de geçirerek tekrarla-
yınız ve kenarortayların tek bir noktada kesiştiklerini öğ-
rencilere fark ettiriniz.
• Çizilen kenarortayların kesiştiği noktaya ipli vantuzu Şekil
4'teki gibi yapıştırarak bu noktadan asıldığında materya-
lin dengede kaldığını dolayısıyla bu noktanın ağırlık mer- Şekil 3
kezi olduğunu fark ettiriniz.
• Öğrencilerin deneyerek bulduğu ağırlık merkezi nokta-
sı ile uygulamanın sonunda bulduğunuz ağırlık merkezi
noktasını karşılaştırmalarını sağlayınız.
Şekil 4
Ölçme ve Değerlendirme A
Soru
Yandaki birim karelerden oluşan zemine ABC üçgeni
çizilmiştir.
Buna göre A köşesinden ve üçgenin ağırlık merke-
zinden geçen doğru hangi renkteki karelerin iç böl-
gesinden geçer? C B
Cevap
|BC| = 12 birimdir. Buna göre doğru, kırmızı ve siyah
renkli bölgelerden geçecektir.
16 16 Matematik Seferberliği 17